Кино

Мечти и кошмари в музикалните филми от края на 10-те, които не сте гледали

24.09.2020

Музикалните филми са неизчерпаема тема и едва ли ще ни омръзне! Особено когато през последните години наблюдаваме бум на такива заглавия и изглежда, че той няма намерение скоро да затихне. Но встрани от биографични продукции като „Бохемска рапсодия“ и „Рокетмен“, както и въображаеми истории, сред които „Камшичен удар“ и „Роди се звезда“, има няколко други нискобюджетни заглавия, които не заслужават да стоят в сянка.

Без значение дали проследяват възхода на един изпълнител към слава, неговото падение, мечти или жестоката реалност на музикалната индустрия, всички те успяват да развълнуват и дължат това на своята движеща сила – музиката, и къде успява тя да отведе героите.

“Vox Lux”/„Сияен глас“ (2018)

Сюжетът на „Сияен глас“ използва различни събития от новата американската история, за да създаде паралел със съзряването и бурния живот на главната героиня Селест. Разделен на три отделни части, обединени от гласа на Уилям Дефо като разказвач, филмът разглежда трагичният акт на насилие, след който момичето успява да се възстанови, превръщането ѝ в музикална звезда още като тийнейджър и нейния напрегнат живот под светлините на прожекторите като възрастен.

В ролята на Селест като ученичка, а по-късно и като нейната дъщеря Албъртин, виждаме актрисата Рафи Касиди. Порасналата Селест е изиграна от Натали Портман, която създава едно от най-необичайните си изпълнения като пренавита и изтощена звезда, живееща на ръба на нервна криза. В кадрите на сцена носителката на „Оскар“ изпълнява сама песни, написани от Sia за филма. „Сияен глас“ е смущаващ и мрачен, но смел и провокиращ размисли разказ, който акцентира върху сътресенията в обществото и живота на знаменитостите, които то е способно да издигне и срине.

“Teen Spirit” (2018)

Режисьорският дебют на актьора Макс Мингела ни среща с тийнейджърката Вайълет. Тя живее със семейството в малко английско селце, което мечтае да остави зад гърба си, като стане поп звезда. Така Вайълет се включва в музикално риалити шоу, наречето “Teen Spirit”. Борбата с конкуренцията кара Вайълет да научи повече за своя себе си, своя талант и издръжливост, които са поставени на изпитание.

“Teen Spirit” се движи между добре позната традиционна история в стил Пепеляшка и един по-свеж начин да бъде отново разказана, за което помага и продуцента на „Ла Ла Ленд“ Фред Бъргър. Лентата получава смесени отзиви, но няма съмнение, че акцентът, поставен върху Ел Фанинг в главната роля, се отплаща. Актрисата се справя чудесно и с пеенето, изпълнявайки няколко песни от поп саундтрака му, сред които хитове на Ели Голдинг, Робин, Ани Ленъкс и др.

“Wild Rose” (2018)

Роуз Лин е родена в Глазгоу, но мечтае за Нашвил, където може да осъществи мечтата си да бъде кънтри певица. След като прекарва година в затвора заради пренос на наркотици, тя е готова да продължи с опитите да пробие на музикална сцена, но за целта трябва да намери нужните средства. Раздвоена между отговорността към децата си, за която се грижи сама, и мечтата да постигне нещо, което ще направи и тях щастливи, Роуз Лин трябва да вземе правилното решение за своето бъдеще.

За разлика от повечето филми на подобна тематика, “Wild Rose” поставя фокуса не върху бързото, макар и болезнено издигане към слава, а показва трудните обстоятелства, където късметът отсъства. Сред основните теми е ролята на млада майка като фактор за професионалния успех и липсата на достатъчно финанси. Лентата е посветена най-вече на себеоткриването, като успява да поддържа позитивен и забавен тон. Трогателни са моментите с майката на героинята, изпълнявана от Джули Уолтърс, а Джеси Бъкли в главната роля („Табу“, „Чернобил“) е наричана от критици „феноменална“ и „превъзходна“. За своята игра ирландската актриса печели номинация за БАФТА.

“Her Smell” (2018)

В света на пънка ударно ни въвлича “Her Smell”, за да разсее бляскавите представи за живота на рок звездите. За тази цел служи образа на Беки – вокалист на групата Something She, която въпреки ранните успехи, се разпада заради саморазрушителното ѝ поведение. Сценарият я проследява през пет ясно различими дълги сцени, които заради комбинацията с нещастния тон от монолозите ѝ получават сравнения с Шекспирова трагедия.

Елизабет Мос („Историята на прислужницата“) тук е разярена и неконтролируема под влияние на заболяванията и пороците на своята героиня, която е трудно да харесаш – но именно когато Беки е най-лоша, Мос е най-добра. Въпреки че образът ни отвежда на пътешествие към тъмната страна на славата, все пак показва, че спасение съществува. “Her Smell” е отблъскващ и труден за преглъщане на моменти, но в последните сцени позволява на зрителите да си поемат дъх.

“Yesterday”/„Вчера си е за вчера“ (2019)

Филмът на Дани Бойл имахме възможността да гледаме на голям екран и у нас. В него при внезапен електрически срив в цял свят Джак Малик губи съзнание, а когато се събужда,скоро разбира, че е единственият човек, който помни Бийтълс и техните песни. Досега той се радва единствено на малки концерти в своето крайбрежно градче и осъзнава, че е дошъл големият му шанс за успех.

Скоро Джак привлича вниманието на Ед Шийрън, който в лентата играе себе си. Освен неговото симпатично присъствие, във „Вчера си е за вчера“ ще ви очарова и Лили Джеймс („Пепеляшка“) в ролята на влюбената, но отстояваща принципите си Ели, както и Кейт Маккинън, забавна дори като безкрупулния мениджър Дебра. Ако сте фен на четворката от Ливърпул, няма как да не ви харесат и изпълненията на Химеш Пател в главната роля, който ще трябва да вземе важно решение, разкъсван от две различни представи за мечтания живот.

“Blinded By The Light” (2019)

Музиката е в състояние да спасява животи, а това е и централната тема в “Blinded By The Light”. Филма от режисьорката на „Ритай като Бекъм“ Гуриндер Чада ни пренася в 1987 г., когато тийнейджърът Джавед се премества от Пакистан в САЩ заедно с консервативното си семейство. Той трудно успява да се впише в новото си училище, но след като друг негов съученик от Азия му дава две касети на Брус Спрингстийн, Джавед се припознава в песните му и е готов да продължи с мечтата си.

Едноименната песен на рокаджията дава заглавието на комедийната драма, която всъщност е вдъхновена от британския журналист Сафраз Манзур и неговата любов към Спрингстийн. Освен че доказва обединяващата сила на музиката, независимо от географски и културни различия, лентата го прави по забавен и вдъхновяващ начин. Неслучайно критиците определят “Blinded By The Light” като един от най-жизнерадостните филми, излезли през 2019.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър РахталиевКратка история на киното II: италианският неореализъм23.03.2020

Още от Под Моста

Деница Димитрова„Любовникът от Zanziбар“ или когато щастието е по-близо, отколкото си мислимТеатър