„Лудия Макс: Пътят на яростта“ ще ви побърка!

16.05.2015

„Гражданинът Кейн на екшън филмите“

„Екшънът на десетилетието!“

„Ако Франциско Гоя нарисуваше корица на списание ‘Heavy Metal’, щеше да изглежда като Лудия Макс“
Mad-Max-Fury-Road-PodMosta
Ето това са част от квалификациите, които западните филмови критици дават на ‘Mad Max: Fury Road’. Това, разбира се, повдига въпроса как да се подходи към оценяването и дори гледането на такъв филм. Как да запазиш нормалния си зрителски критерий? И какво всъщност очакваш, когато надеждите ти са толкова завишени?! Човек няма как да знае. Но когато гледа „Лудия Макс: Пътят на яростта“, отговорът го удря право в лицето и то още от първата секунда.

Режисьорът – ‘The Mastermind’ Джордж Милър

Новият филм от легендарната поредица е всичко, което хората казват, че е. Висше авторско кино, реализирано със страст и въображение. Пир за сетивата със съвършено изпълнените си практически каскади и минимално използвана компютърна анимация. Всъщност, когато Джордж Милър използва CGI (компютърно генерирани изображения) в голямата сцена с пустинната буря, рекламирана във всички трейлъри за филма, той е пределно наясно, че дори необразованите зрители ще усетят как точно са постигнати визуалните ефекти в случая. И затова не се свени да изобрази възможно най-зашеметяващите и красиви картини именно в тази сцена, независимо от цялостния реалистичен тон във филма. За щастие, през останалото време големи и малки парчета машинария прелитат през екрана и зрелищно експлодират с употребата на напълно практически специални ефекти. И да, въпреки афинитета си към такива старомодни техники за сметка на новите технологии, въпреки достопочтената си възраст от 70 години, в „Лудия Макс: Пътят на яростта“ Джордж Милър успява да измисли повече начини да рита задници и да троши превозни средства от два пъти по-млади от него творци.
Зареденият с адреналин сюжет се материализира на екран под формата на непрекъснати зашеметяващи кадри в сюрреалистичен тон. Детайли относно самата история на филма няма да издам – първият и вероятно най-впечатляващ трейлър за лентата ви казва достатъчно. Антиутопичният свят на действието позволява на Милър да разгърне въображението си и да въплъти фантазиите си в портрети и пейзажи в стила на Салвадор Дали, завързал ръцете на Майкъл Бей зад гърба му. Независимо дали рисува през обектива си постапокалиптични пустини, експлозивни преследвания, гримирани фанатизирани младежи или зажадняло простолюдие, свободният му художествен стил си личи от всеки кадър, неограничен от студийна политика или изисквания. Обещаният от трейлърите екшън изобилства, преследванията са постоянни, напрегнати и най-важното – непредсказуеми.
Звездите

Том Харди влиза в главната роля на Макс Рокатански без усилие и с пълна готовност. След като вече сме го гледали в множество независими филми, в които достатъчно ясно е засвидетелствал уменията си и е блестял с безупречни превъплъщения, никой няма съмнение, че класическата техника за игра на екшън герой няма да представлява трудност за него. Малко реплики, изразителни мимики, непоколебима стойка – Харди е идеален наследник на Мел Гибсън в ролята на Макс и Милър му предоставя предостатъчно звездни моменти, подобаващи на героя.
mad-max-fury-road-tom-hardy-rockatansky-PodMostaЧарлийз Терон изпълнява другата главна роля – на командир Фюриоса, чиято съдба се преплита с тази на Макс още в началните минути на филма и повежда зрителя на динамично и изпълнено с обрати пътуване през умъртвената пустиня. Носителката на „Оскар“ въплъщава в образа си класическата комбинация от смъртоносни умения, женствено милосърдие и чисто човешко желание за изкупление, типично за опитните войни. Тя се явява като носителка на майчинското начало със своите лидерски способности и свободолюбие в един свят на смърт и опустошение.
Никълъс Хоулт води поддържащия състав във филма и неговата роля дори може да бъде определена за най-предизвикателна, тъй като илюстрира трансформацията на един млад и лесно влияещ се човек в тази земя на оковани роби и безмилостни господари. Компания му правят цял куп красиви дами, селектирани именно по този признак, а не заради някакви забележителни актьорски качества. И в случая това е оправдано, понеже им подобават именно събирателни образи на женската невинност. На другия полюс са злодеите във филма – болнави, отвращаващи, гротескни до крайна степен и персонифициращи ужасяващите недостатъци в полусоциалния псевдоред, който съществува.
mad-max-fury-road-vehicles-PodMostaВ заключение…

Саундтракът е класически издържан, но иновативно поднесен. Изобилстващите екшън сцени са невиждани и уникални, тъй като могат да се реализират само на две места – в ума на Джордж Милър и в света на Лудия Макс. Образите са пълнокръвни и човешки, историите им вълнуват и затрогват. Филмът ви оставя без дъх от първата до последната секунда и дори жадни за продължение, каквото, разбира се, се надяваме да има. „Лудият Макс: Пътят на яростта“ е истинска наслада за всички зрители, независимо от възраст, пол или нагласи.

Ревюто е написано с любезната помощ на колегата ми Алица Димитрова от NEXT TV. „Лудия Макс: Пътят на яростта“ е по кината у нас от 15-и май 2015 година. Разпространява „Александра Филмс“.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница ДимитроваТом Круз връща „Мумията“ към живот11.06.2017

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаДа избереш книга по корицата и да си струваЛитература