Многото лица на феномена Том Круз (втора част)

14.08.2015

ТУК можете да прочетете първата част от материала, посветен на Том Круз, в която е отразен фантастичният му професионален възход в продължение на 20-те години между 1983-а и 2004-а!

Круз започва много по-открито и демонстративно да говори за сциентологията – безкрайно противоречива религия, с която го запознава първата му съпруга Мими Роджърс, за която е женен от 1987 до 1990 година. Актьорът отдава на сциентологията победата си над дислексията, от която е страдал от ранна възраст. Характерно виждане на сциентолозите е категоричното отрицание на психиатрията и психоактивните лекарства във всичките им форми. Круз го изказва публично и то в още по-радикален вид, през януари 2004 година, когато заявява, че психиатрията трябва да бъде обявена за престъпление. Година по-късно актьорът задълбочава конфликта си със света по тази тема, когато открито критикува колежката си Брук Шийлдс, която признава пред медиите, че е използвала антидепресанти, за да се възстанови психически след раждането на детето си. Личното извинение на Круз през 2006 година далеч не поправя щетите, които актьорът сам нанася на имиджа си с тези реплики, определяни от медиите като „продължение на социалната стигма на менталните болести“ и „обида към майките навсякъде“. Носят се и слухове, че антипсихиатричните настроения на Круз са развалили и приятелството му със Стивън Спилбърг.
През 2005 година става ясен куриозният факт, че на Круз са забранени срещите с държавни лица във Франция, след като разпалено е лобирал в полза на сциентологията пред Никола Саркози. Междувременно актьорът се обвързва романтично с колежката си Кейти Холмс и прясно разваленият му медиен статус довежда до още повече нездравословно внимание към личния му живот. Разнасят се слухове, че Холмс е била селектирана за романтична партньорка на Круз от църквата на сциентологията чрез серия от прослушвания. Журналистът Роджър Фридман впоследствие докладва, че е получил имейл от режисьора и бивш сциентолог Пол Хагис (‘Crash’, 2004), потвърждаващ историята. Самият Круз продължава с безумните си медийни изяви, като през май 2005 година се появява в шоуто на Опра Уинфри в екзалтирано състояние, скача върху дивана, бори се с водещата и гръмко изповядва любовта си към Кейти Холмс. По-нататъшните щети върху имиджа на актьора биват ограничени със смяната на публициста му, но не за дълго.

В началото на 2008 година видео с продължителност от около 10 минути, продуцирано от църквата на сциентологията, се разпространява в Интернет. В него Круз говори несвързано за достойнствата на религията си, докато периодично избухва в смях. Маниакалните жестове на актьора в клипа, зле организираната му реч, налудничавият кикот и стеснените зеници карат много хора да спекулират, че видеото е било записано, докато Круз е бил под влиянието на някакви субстанции.

Съдебните заплахи на сциентолозите срещу социалната мрежа за видеосподеляне YouTube донасят още повече внимание на клипа и в крайна сметка се оказват ужасен автогол, тъй като администраторите на YouTube декларират, че видеото не представлява нарушение на тяхната политика относно авторските права и отказват да го премахнат. Оттогава насам то е събрало над 10 милиона гледания и е било пародирано в безброй телевизионни предавания, шоу програми и сериали. Куриозът затвърждава новия имидж на Том Круз като маниакален психопат, вече изграден през 2004 и 2005 година.

Междувременно от всички тези катастрофи в личен план страда и професионалната кариера на актьора. В опит да ограничи пораженията, през 2006 година той се връща към филмовите приключения на Итън Хънт в „Мисията невъзможна 3“ (‘Mission: Impossible III’). Лентата, режисирана от Джей Джей Ейбрамс, е възприета от критиците по-положително от двата си предшественика и регистрира задоволителни приходи от около 400 милиона долара, които обаче бледнеят в сравнение с постъпленията за втората част. Следва поддържаща роля в голямото комерсиално и критическо разочарование ‘Lions for Lambs’, в което Круз си партнира с легендите Робърт Редфорд и Мерил Стрийп, и централно превъплъщение в историческия трилър ‘Valkyrie’, режисиран от Брайън Сингър. Филмът отчита приходи, повече от два пъти по-високи от скромния си бюджет, и се радва на по-широко одобрение, но е белязан от антисциентоложки протести срещу ролята на Круз в исторически филм, отразяващ Германия през Втората световна война.

През 2008 година, след като в началото ѝ настава скандалът с видеоклипа в YouTube, започва забележителното творческо възраждане на Том Круз. То стартира с превъплъщение в комедията на Бен Стилър „Тропическа буря“ (‘Tropic Thunder’). Круз е абсолютно неузнаваем с брада, плешива глава и изкуствено уголемени длани в абсурдната поддържаща роля на фикционалния филмов продуцент Лес Гросман. Суперзвездата пръска цинизми и смехотворни заплахи, докато си партнира на екран с хора като Стилър и Матю МакКонъхи, които вероятно са били толкова шокирани зад кулисите, колкото трябва да изглеждат и на екран, от комичната роля на Круз. Усилията на актьора са възнаградени с широко публично одобрение, номинация за „Златен глобус“ и работа като водещ на филмовите награди на ‘MTV’. И до днес се говори за отделен филм, фокусиран върху свръхпопулярния персонаж на Гросман, но до момента така и не се реализира.

Две години по-късно, през 2010 , Круз опитва да възстанови и имиджа си на екшън герой с главна роля в „Истинска измама“ (‘Knight and Day’), където си партнира с Камерън Диас. По-скромните комерсиални приходи и смесените критически отзиви карат някои псевдоексперти да декларират гръмко, че кариерата на Круз е твърде увредена, за да се върне до предишните висоти. Устите им биват затворени с особен апломб в края на 2011 година, когато по кината излиза „Мисията невъзможна – Режим Фантом“ (‘Mission: Impossible – Ghost Protocol’), който е приет с всеобщо одобрение от критиците и се превръща в най-големия комерсиален успех в кариерата на Круз с приходи над 700 милиона долара.
Tom_Cruise_Mission_Impossible_Stunt_Pod_MostaОттогава насетне актьорът се носи на гребена на вълна от продължаващи успехи. Комичното му превъплъщение като рокзвезда от 80-те години в мюзикъла „Рок завинаги“ (‘Rock of Ages’) му спечелва голяма доза уважение за проявеното актьорско разнообразие, а екшън ролите му го затвърждават като най-голямата звезда в историята на жанра. Трилърът „Джак Рийчър“ (‘Jack Reacher’) и научните фантастики „Забвение“ (‘Oblivion’) и „На ръба на утрешния ден“ (‘Edge of Tomorrow’) регистрират солидни финансови постъпления и се радват на преобладаващо критическо одобрение – особено последният, в чийто случай одобрението е почти универсално. Тази положителна тенденция продължава и „Мисията невъзможна – Престъпна нация“ (‘Mission: Impossible – Rogue Nation’), който в момента е по кината и за който можете да прочетете оценката ни тук.
edge_of_tomorrow_PodMostaНо обичта на хората и мненията на критиците не са единствените фактори, които превръщат Том Круз в екшън звезда без паралел. Безумната отдаденост, с която актьорът изпълнява всичките си каскади, е пословична. Независимо дали ще шофира лично в автомобилно преследване, дали ще виси с една ръка от най-високата сграда в света или пък ще се хване за излитащ товарен самолет, в наши дни Круз е най-известен на новото поколение филмова аудитория именно с това – афинитета си към практически специални ефекти за сметка на компютърно генерирани анимации и личния си подход към сцените за сметка на използването на дубльори. Той е продуцент на повечето си филми и се явява като основен креативен двигател зад тях – сам намира режисьорите и актьорите, с които работи, сам прави предложения относно сюжета и сцените, сам финансира и голяма част от продукцията. Известен като работохолик и перфекционист във всички полета на работата си, филмите на Том Круз са наистина филми на Том Круз. И в повечето случаи са отлични.
Третият му развод – с Кейти Холмс – не нанесе допълнителни щети на публичния му имидж, а дори напротив. Така той остави в миналото една връзка, увредена още от самото начало от светлината на прожекторите и свързвана единствено със скандалния му период от 2004 до 2008 година, който се оказа слаб за него и в професионално отношение. Твърденията на Холмс, че искала да спаси дъщеря им от сциентологията, вече не бяха посрещнати с учудване от никой, а и бяха туширани умело от публицистите на Круз. За мнозина това прозвуча като опит на слаба актриса с буксуваща кариера да си спечели внимание за сметка на суперзвезда в разгара на творческото си възраждане.
Къде оставя това торнадо от успехи и неуспехи Круз? Всеизвестен е фактът, че именно той е договорил някои от най-скъпите актьорски сделки в историята на киното и често се оказва най-добре платеният актьор в света. За някои от своите най-успешни главни роли актьорът е получил възнаграждения от 75 милиона долара и дори повече, ако договорът му му е гарантирал част от общата печалба на филма. И въпреки добре документираното си финансово благосъстояние, Круз остава отдаден на професията си и на самопоставения си дълг да развлича хората в степен, в която лично виси от излитащи самолети и заснема подводни сцени с продължителност над 7-8 минути.

В наши дни старите му медийни изхвърляния сякаш вече са по-скоро източник на хумор, отколкото на реално възмущение, простени са и са забравени в името на продуктивността на един от най-даровитите актьори на своето поколение. А и в крайна сметка наистина идва въпросът защо трябва хората да се влияят толкова в оценката си на професионалното творчество на един актьор от неговите лични нагласи и разбирания. Нима до такава степен жълтата журналистика и таблоидите са станали по-важни от истинската филмова критика, че да определят с публикуваните си клюки успеха или неуспеха на даден филм вместо реалните му художествени достойнства? Възраждането на Том Круз от пепелта, в която остана след началото на 2008 година, е живото доказателство, че това, за щастие, не е така и добрите филми, независимо от документираното публично минало на своята звезда, могат да жънат заслужени успехи.

Всяка легенда има много лица. Всяка легенда е обичана от авторите си и мразена от описаните в нея злодеи, но никой не остава безразличен към нея. Актьор, звезда, сциентолог, екшън герой, секссимвол, съпруг на три актриси, приемен родител на две деца, биологичен на още едно, продуцент, милиардер, пълна откачалка – това са многото лица на Том Круз. А легендата за него е написана от огромната обич на няколко поколения филмови зрители – от критици до случайни посетители на киносалоните, на които той е посветил своя живот и кариера. И кой знае – може би най-доброто тепърва предстои.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаТом Круз приема "Мисията невъзможна" за шести път03.08.2015

Още от Под Моста

Деница Димитрова„Портретът на Дориан Грей“ – ефектно гмуркане в бездната на човешката душаТеатър