Кино

Незабравимите жени на немското кино

09.05.2019

Ах, този XX-век. Толкова шеметен, толкова пъстър, изпълнен с изненади. Векът на Айнщайн, Йосиф Сталин, Кенеди, Чаплин, векът на изобретенията, джаза, нямото кино.

Без съмнение през този век творят бележити имена както в световното, така и в европейското кино. Какъв ли щеше да е светът без Грета Гарбо, Ингрид Бергман, Елизабет Тейлър или Одри Хепбърн? Тези велики актриси оставили своите следи в световната кино индустрия. Но без съмнение, киното нямаше да бъде същото и без други 5 дами, които остават завинаги като една малка част от голямото богатство, което крие немското кино. Актриси, запечатали в своите ленти своя чар и своят талант.

Роми Шнайдер

Розмари Магдалена Албах или по-позната като Роми Шнайдер е родена на 23-ти септември 1938г. във Виена. Изключителният ѝ талант се открива още в ранните ѝ години. Дебютът ѝ в киното е през 1953г. в лентата на Ханс Депе „Когато белите люляци цъфтят“ /Wenn der weiße Flieder wieder blüht/. Успехът ѝ и международната слава не закъснява, когато приема ролята на младата императрица на Австро-Унгария Елизабет Баварска в трилогията „Сиси“ през 1955г., 1956г. и 1957г. под режисурата на Ернст Маришка. Роля, която дълго ще преследва младата актриса и ще живее под нейната сянка.

След изключителния си успех, Роми се снима във филми на Лукино Висконти, Орсън Уелс, в лентата „Басейнът“ /La Piscine/ 1969г. на режисьора Жак Даре Роми си партнира с небезизвестния и обичан от всички Ален Делон, който до този момент е снимал още един филм с Роми филмът „Кристин“ /Christine/. Изключителните ѝ роли и безспорният ѝ талант ѝ носят националната филмова награда „Сезар“, която е изключително признание в областта на киното.

Пленителна и неизмеримо талантливата Роми Шнайдер остава в историята на филмовото изкуство като една от най-добрите актриси не само в Европа но и в цял свят.

Марлене Дитрих

Мистична, загадъчна, изумителна – малко са думите, с които можем да опишем шеметната Марлене, която се ражда на 27-ми декември 1901г. в подножието на Берлин. Малцина може би са запознати, че първоначално стартира своята кариера като певица. Дебютът ѝ в киното е във филма „Това са мъжете“ /So sind die Männer/ 1922г. Последват още няколко значими за нейната кариера филми един от които е „Синият ангел“ /Der blaue Engel/ 1930г., който ѝ носи международен успех, ролята ѝ не просто я прави популярна, но във филма зрителите могат да я видят в пълната ѝ светлина – като певица, актриса и танцьорка. След този успех, Марлене заминава за Америка, където като че ли успехът ѝ става още по-голям с филма „Мароко“ /Marokko/ 1930г. , който е първият филм на американска почва, а Марлене получава номинация за Оскар. Следват поредица от успешни кино ленти сред които са Свидетел на обвинението /Witness for the Prosecution/ от 1957г. с режисьор Били Уайлдър, Нюрнбергският процес /Judgment at Nuremberg/ на Стенли Крамър от 1961г. и още ленти, които правят Марлене Дитрих в емблематичното лице на Холивуд.

Със своя неподправен талант, несравнимо излъчване Марлене остава завинаги емблемата на женската изтънченост и стил.

Хилдегард Кнеф

Хилдегард Кнеф е роден на 28-ми декември 1925г. в град Улм, в който град се ражда и Алберт Айнщайн. Обаятелната ѝ персона се появява за първи път на корицата на списание „Stern” и то още на първия брой. Своята филмова кариера започва сравнително млада като участва във филма на Хелмут Койтнер „Под моста“ /Unter den Brücken/ 1946г., където прави своята голяма крачка като актриса. Изключително бързо натрупва популярност.

Също, както своята колежка Марлене Дитрих, Хилдегард отива в Америка, но успехът ѝ като актриса там не се увенчава с успех. Връща се в Германия, снима няколко ленти, след което отново заминава за Америка.

Много интересен факт за нея е, че през 1955г. дебютира на Бродуей в Silk Stockings“

Филмовата ѝ кариера не спира, снима се в много ленти сред които ‚Международен детектив“ /International Detective/ 1959г., „Лулу“ /Lulu/ 1962г. „Федора“ / Fedora/ 1978г., както и десетки други.

Изключителният ѝ живот, ролите, които прави през всичките тези години от нейната кариера говорят много за нейната личност. Хилдегард е едно от имената в немското кино, които остават част от великото наследство, което носи киното.

Магда Шнайдер

Родена на 17-ти май 1909г. в Аугсбург, Магда се оказва част от бележитата и талантлива фамилия Шнайдер, която успява да се докаже през годините на големия екран. Както може би се досещате, тя е майка на актрисата Роми Шнайдер, където си партнират в няколко ленти заедно.

Дебютът ѝ е във филма „Бойкот“ /Boykott/ 1930г. забелязала за първи път от режисьора Ернст Маришка, за няколко години успява да набере изключителна популярност, снима се в още ленти в следващите 2-3 години, където попада под полезрението на Адолф Хитлер, който пък от своя страна е твърдял, че му е една от любимите актриси.

Въпреки, че Магда снима филми до 1958г., можем да я видим в много добри филмови ленти до този момент. Филмът „Когато белите люляци цъфтят отново“ /Wenn der weiße Flieder wieder blüht/ 1953г. е един от най-добрите немски филми за времето си. Лентата „Ева“ /Die Halbzarte/ 1958г., който и участва на филмовите награди в Кан.

Магда Шнайдер остава знаково лице в немското кино не само като майката на великата Ромо Шнайдер, но и като актриса с неоспорим талант.

Бригите Хелм

Берлинската красавица се ражда на 17 март 1906г. Големият талант и силен дух, който притежава я отвеждат до филмовия ѝ дебют през 1927г. във филма „Метрополис“, който се оказва изключително успешен, тъй като е първият пълнометражен научнофантастичен филм в историята на кино индустрията. Режисьор е Фриц Ланг, а в главните роли са Густав Фрьолих и Бригите Хелм. Хелм изгражда един изключителен образ за времето си заради двойния си образ, този на  Мария и на „Maschinenmensch“ или т.нар. робот. А за да се избистри още повече картинката около сюжета, за по-наблюдателните, сцени от филма можем да видим с клипа на Queen – Radio Ga Ga.

Следват още успешни роли, във филма „Кралицата на Атлантис“, „Звездата на Валенсия“, „Идеален съпруг“.

Колкото и кратка да е звездата ѝ на филмовия небосклон, Хелм все още блести с пълна сила не само заради емблематичните си персонажи, но и заради брилянтните си изяви като артистка не само на говорещото, но и на нямото кино.  

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница Димитрова„Роди се звезда“: подценената у нас класика, която се превърна в „Титаник“ на 21-ви век13.02.2019

Още от Под Моста

Боян Симеонов5 албума от юни, които трябва да слушатеМузика