Кино

Незабравимите жени на немското кино

09.05.2019

Ах, този XX-век. Толкова шеметен, толкова пъстър, изпълнен с изненади. Векът на Айнщайн, Йосиф Сталин, Кенеди, Чаплин, векът на изобретенията, джаза, нямото кино.

Без съмнение през този век творят бележити имена както в световното, така и в европейското кино. Какъв ли щеше да е светът без Грета Гарбо, Ингрид Бергман, Елизабет Тейлър или Одри Хепбърн? Тези велики актриси оставили своите следи в световната кино индустрия. Но без съмнение, киното нямаше да бъде същото и без други 5 дами, които остават завинаги като една малка част от голямото богатство, което крие немското кино. Актриси, запечатали в своите ленти своя чар и своят талант.

Роми Шнайдер

Розмари Магдалена Албах или по-позната като Роми Шнайдер е родена на 23-ти септември 1938г. във Виена. Изключителният ѝ талант се открива още в ранните ѝ години. Дебютът ѝ в киното е през 1953г. в лентата на Ханс Депе „Когато белите люляци цъфтят“ /Wenn der weiße Flieder wieder blüht/. Успехът ѝ и международната слава не закъснява, когато приема ролята на младата императрица на Австро-Унгария Елизабет Баварска в трилогията „Сиси“ през 1955г., 1956г. и 1957г. под режисурата на Ернст Маришка. Роля, която дълго ще преследва младата актриса и ще живее под нейната сянка.

След изключителния си успех, Роми се снима във филми на Лукино Висконти, Орсън Уелс, в лентата „Басейнът“ /La Piscine/ 1969г. на режисьора Жак Даре Роми си партнира с небезизвестния и обичан от всички Ален Делон, който до този момент е снимал още един филм с Роми филмът „Кристин“ /Christine/. Изключителните ѝ роли и безспорният ѝ талант ѝ носят националната филмова награда „Сезар“, която е изключително признание в областта на киното.

Пленителна и неизмеримо талантливата Роми Шнайдер остава в историята на филмовото изкуство като една от най-добрите актриси не само в Европа но и в цял свят.

Марлене Дитрих

Мистична, загадъчна, изумителна – малко са думите, с които можем да опишем шеметната Марлене, която се ражда на 27-ми декември 1901г. в подножието на Берлин. Малцина може би са запознати, че първоначално стартира своята кариера като певица. Дебютът ѝ в киното е във филма „Това са мъжете“ /So sind die Männer/ 1922г. Последват още няколко значими за нейната кариера филми един от които е „Синият ангел“ /Der blaue Engel/ 1930г., който ѝ носи международен успех, ролята ѝ не просто я прави популярна, но във филма зрителите могат да я видят в пълната ѝ светлина – като певица, актриса и танцьорка. След този успех, Марлене заминава за Америка, където като че ли успехът ѝ става още по-голям с филма „Мароко“ /Marokko/ 1930г. , който е първият филм на американска почва, а Марлене получава номинация за Оскар. Следват поредица от успешни кино ленти сред които са Свидетел на обвинението /Witness for the Prosecution/ от 1957г. с режисьор Били Уайлдър, Нюрнбергският процес /Judgment at Nuremberg/ на Стенли Крамър от 1961г. и още ленти, които правят Марлене Дитрих в емблематичното лице на Холивуд.

Със своя неподправен талант, несравнимо излъчване Марлене остава завинаги емблемата на женската изтънченост и стил.

Хилдегард Кнеф

Хилдегард Кнеф е роден на 28-ми декември 1925г. в град Улм, в който град се ражда и Алберт Айнщайн. Обаятелната ѝ персона се появява за първи път на корицата на списание „Stern” и то още на първия брой. Своята филмова кариера започва сравнително млада като участва във филма на Хелмут Койтнер „Под моста“ /Unter den Brücken/ 1946г., където прави своята голяма крачка като актриса. Изключително бързо натрупва популярност.

Също, както своята колежка Марлене Дитрих, Хилдегард отива в Америка, но успехът ѝ като актриса там не се увенчава с успех. Връща се в Германия, снима няколко ленти, след което отново заминава за Америка.

Много интересен факт за нея е, че през 1955г. дебютира на Бродуей в Silk Stockings“

Филмовата ѝ кариера не спира, снима се в много ленти сред които ‚Международен детектив“ /International Detective/ 1959г., „Лулу“ /Lulu/ 1962г. „Федора“ / Fedora/ 1978г., както и десетки други.

Изключителният ѝ живот, ролите, които прави през всичките тези години от нейната кариера говорят много за нейната личност. Хилдегард е едно от имената в немското кино, които остават част от великото наследство, което носи киното.

Магда Шнайдер

Родена на 17-ти май 1909г. в Аугсбург, Магда се оказва част от бележитата и талантлива фамилия Шнайдер, която успява да се докаже през годините на големия екран. Както може би се досещате, тя е майка на актрисата Роми Шнайдер, където си партнират в няколко ленти заедно.

Дебютът ѝ е във филма „Бойкот“ /Boykott/ 1930г. забелязала за първи път от режисьора Ернст Маришка, за няколко години успява да набере изключителна популярност, снима се в още ленти в следващите 2-3 години, където попада под полезрението на Адолф Хитлер, който пък от своя страна е твърдял, че му е една от любимите актриси.

Въпреки, че Магда снима филми до 1958г., можем да я видим в много добри филмови ленти до този момент. Филмът „Когато белите люляци цъфтят отново“ /Wenn der weiße Flieder wieder blüht/ 1953г. е един от най-добрите немски филми за времето си. Лентата „Ева“ /Die Halbzarte/ 1958г., който и участва на филмовите награди в Кан.

Магда Шнайдер остава знаково лице в немското кино не само като майката на великата Ромо Шнайдер, но и като актриса с неоспорим талант.

Бригите Хелм

Берлинската красавица се ражда на 17 март 1906г. Големият талант и силен дух, който притежава я отвеждат до филмовия ѝ дебют през 1927г. във филма „Метрополис“, който се оказва изключително успешен, тъй като е първият пълнометражен научнофантастичен филм в историята на кино индустрията. Режисьор е Фриц Ланг, а в главните роли са Густав Фрьолих и Бригите Хелм. Хелм изгражда един изключителен образ за времето си заради двойния си образ, този на  Мария и на „Maschinenmensch“ или т.нар. робот. А за да се избистри още повече картинката около сюжета, за по-наблюдателните, сцени от филма можем да видим с клипа на Queen – Radio Ga Ga.

Следват още успешни роли, във филма „Кралицата на Атлантис“, „Звездата на Валенсия“, „Идеален съпруг“.

Колкото и кратка да е звездата ѝ на филмовия небосклон, Хелм все още блести с пълна сила не само заради емблематичните си персонажи, но и заради брилянтните си изяви като артистка не само на говорещото, но и на нямото кино.  

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Илияна Маринкова5 филма, посветени на художници, които си струва да гледаш25.09.2019

Още от Под Моста

Под МостаКак се създава магията на радиотеатъраLIFE