Отново в цвят – архитектурни паметници на България

28.05.2017

Архитектурата е изкуството майка. Без своя собствена архитектура цивилизацията ни няма душа.“ – Франк Лойд Райт

Темата за архитектурното наследство не от днес или вчера. Би било твърде оптимистично да мислим, че след случая с „Двойната къща“ в София разрушението ще спре. То ще продължава, а протестите и общественият интерес все така ще бъдат с една крачка назад. В част втора от рубриката „Отново в цвят“ ще бъдат представени няколко напълно загубени или рушещи се паметници на културата. Съществуването на тези сгради бавно, но сигурно потъва в пълна забрава. С тяхното изчезване постепенно се затрива и част от историята на България.

Нека се върнем назад във времето. Когато „Ytong“ и стъклопакет не са били на мода и за един паркинг не са събаряли цяла сграда.

Пивоварната на братя Прошек, построена през 1884., разрушена през 2005 г

 

Днес между улиците „Шейново“ и „Сан Стефано“ се издига „модерен комплекс с луксозни апартаменти, магазини и офиси.“ Преди 12 години там, изоставена и отблъскваща, се е намирала бирената фабрика на чешките братя.

Богатата история на сградата започва в първите години след Освобождението. Тогава десетки предприемчиви и будни хора помагат на младата държава да стъпи на краката си. Сред тях са и братята, които по-късно ще сменят имената си на Георги и Богдан Прошекови (от Иржи и Теодор Прошек). След смъртта им през 1905 г. пивоварната не спира производство, въпреки всички обстоятелства. През 1947г е обявена масова национализация и фабриката се преименува в Държавна пивоварна „Витоща“ към комбината „Софийско пиво“. Годината е 1976 и производството е преместено в Горубляне. През 96-та дружеството сменя име и собственик. Вече се казва „Пивоварна Ариана“ ЕАД и е собственост на „Хайнекен“ и „Кока Кола Хеленик“. Старата сграда на братя Прошек е изоставена на произвола. Постепенно се превръща в отблъскващо място без помен от своето минало. Имотът е продаден на търг през 2005 г. и фабриката е изравнена със земята.

Старата Централна гара в София

Една от главните задачи на правителството на Стефан Стамболов е била да развие железопътния транспорт у нас. Построена между 1882 и 1888 г. гарата е най-голямата обществена сграда в България. Била едноетажна, дълга 96 м. и широка – 12 м., в източната и в западната част е оформена с втори етаж, а в средата салон, споен с часовникова кула, която е с поглед към Витоша. След построяването на гара Подуяне през 1948 вече се нарича „Централна гара София“. През 40-те е разширена с втори етаж.

За жалост е срината окончателно през 1974 г. На нейно място е построена днешната Централна гара и небезизвестния подлез. С течение на времето през новото здание минават хиляди влакове и пътници и старата сграда постепенно бива забравена.

Продължава на следващата страница

1|2|3Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Под МостаОтново в цвят – бомбардировките над София09.05.2017

Още от Под Моста

Под МостаГлавните герои и тематики в "Светът на Диска"Литература