„Спотлайт” и блясъкът на чистата журналистика

22.02.2016
Varna Buddies 2019 Summer Edition

1

Всеки, привлечен от журналистическата професия, вероятно изпитва интерес и към филмите на подобна тематика, затова „Спотлайт” се нареди начело на списъка с най-очаквани от мен заглавия още с първия трейлър, излязъл през лятото. Няколко месеца след презокеанската си премиера лентата достигна до българските киноекрани миналата седмица в очакване на кулминационния момент от наградния сезон – церемонията по връчването на „Оскар“-ите, сред чиито номинации продукцията си е запазила шест места.

2

Филмът разказва за отличения с „Пулицър“ екип от разследващи журналисти ‘Spotlight’ към вестник ‘The Boston Globe’, който след едногодишно разследване в началото на 2002 г. изобличава десетки свещеници в сексуално насилие над малолетни. Проучването сочи, че подобни случаи датират десетилетия назад, но повдигнатите обвинения не водят до по-нататъшно развитие заради парични споразумения между църквата и семействата на жертвите с участието на адвокати. При опитите на всяка цена да избегне скандала религиозната институция в добрия случай премахва провинилите се служители, а в лошия – ги премества от една епархия в друга, което, от своя страна, води до растящ брой жертви на тормоз. И в двете ситуации моралната пасивност на всички замесени струва скъпо и води до разрастване на проблема не само на местно, но и на национално равнище.

3

Макар Холивуд да обича екранизирането на действителни истории и героизирането, в „Спотлайт” превесът на първия аспект е категоричен, оставяйки на зрителите сами да окачествят видяното. Филмът обективно и с усещане за документалност разглежда последователността от събития, които водят до подреждането на пъзела при разследването. То обаче не преминава без емоционално рефлектиране върху работещите по случая, засегнал две от институциите с най-голямо социално значение – църквата и съда, които се оказват в разрез със собствените си мисии и ценности, злоупотребили с разполаганата от тях власт. На дневен ред пред журналистите от „Спотлайт” дори не стои въпросът дали да използват своята по възможно най-добрия начин в полза на обществото, противопоставяйки се на статуквото. Конфликтът не е свързан с това дали изобщо да извършат нужните действия, а докъде са готови да стигнат в името на каузата, въпреки изпитанията и товара, съпровождащ разбиването на собствените представи и тези на околните относно религиозните служители, а оттам и разклащането на вярата из основи.

4

За възпитаните и живеещи в традициите на католицизма разкритията са особено потресаващи, но именно мащабите на явлението и провокираното изумление, гняв и неприязън у разследващите служат като двигател за намиране на доказателства и нарушаването на мълчанието пред обществеността. Сензациоността на новините и конкуренцията в бранша са бегло засегнати, колкото да бъде показано, че не те са водещият мотив на екипа в действията му, а хуманният аспект и осъзнаването на проблема в дълбочина. Последните сякаш се разбират от само себе си, защото филмът не изследва гласно основните подбуди, но въпреки обраността на образите през повечето време, умело е уловена и изобразена загрижеността на всеки от тях.

S_07041.CR2

Имайки възможността да общуват с реалните личности на историята, актьорите старателно се възползват от това предимство, което си проличава в напълно убедителната игра. Тя е подплатена със сценарий, представящ персонажите и дейностите им детайлно и в естествената им среда, неспестявайки съпътстващите професията рискове, подходи и процедури, включващи неуморни и напрегнати проучвания, разговори и срещи. Те същевременно са представени динамично и без опасност от доскучаване, увличайки зрителя в стъпките по пътя към истината. Звездните изпълнители на ролите действат като добре смазана машина без да е вложен предварителен замисъл или допълнително усилие за нечие доминиране над останалите. Впечатление все пак прави класното изпълнение на Стенли Тучи, дълбоко потопената в образа си Рейчъл МакАдамс, и преминаващият през най-голям емоционален диапазон Марк Ръфало, като кулминацията на неговото изпълнение въплъщава целия смисъл на поетото от журналистите начинание. Сдържаният, но уверен персонаж на Лив Шрайбър – току-що назначеният във вестника главен редактор Марти Барън, чужд на местната бостънска общност и католическата религия, е персонажът, чрез който проблематиката е изведена не само на национално, но и общочовешко ниво.

6

„Спотлайт“ ни връща към есенцията на журналистиката през призмата на практикуващите я, които не са нито герои, нито мъченици, а обикновени хора, използващи в помощ на такива като тях необикновената си четвърта власт. Стоящите в основата на професията идеи за обществена отговорност и нуждата от осъществяване на промени се коренят в действията на екипа, който служи за пример не само на колеги от съсловието, но предоставя на останалите извън него урок по упоритост и кураж. Въпреки че не всеки разполага с трибуна, чрез която неговият глас да бъде чут, мълчанието трудно може да бъде оправдано, когато нарушаването му би могло да спаси не една съдба.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Георги ПетровДжейк Гиленхал се преборва за зрителското сърце с "Обратен гард"18.09.2015

Още от Под Моста

Калоян ГуглевНа кого е нужен руският сериал „Чернобил“?Кино