„Доктор Стрейндж“ с Бенедикт Къмбърбач – spoiler-free ревю

„Доктор Стрейндж“ е филм на ‘Marvel’. Не, уважаеми читателю, не смятам, че си живял/-а под скала през последните 8 години и че по начало не си наясно с този факт. Констатирам го, тъй като „Доктор Стрейндж“ не е само поредната мултимилионна продукция на студиото, а идеалният олицетворител на всички най-характерни предимства и недостатъци на останалите филми на ‘Marvel’.

doctor-strange-featured-image-podmosta

Измежду всички ясни съставни черти на лентата, нека първо отхвърлим тази, която изглежда като най-очевидна. Тази, с която филмът се рекламира най-активно и която бе изведена на преден план от всички трейлъри, клипове и прочие през последните месеци. Да, „Доктор Стрейндж“ е зрелищен. Но, не, във визуално отношение филмът не е иновативен. Точно като изглеждаше и от основния международен трейлър за лентата, режисьорът Скот Дериксън е взел мотивите от тези две сцени от филма „Генезис“ на Кристофър Нолан…

…и е изградил около тях всички екшън сцени в своя филм. Към честите преследвания в условията на променлива гравитация и въртящи се светове прибавете кратки юмручни схватки в стила на „Матрицата“ със засилена употреба на източни бойни изкуства и, разбира се, много цветове. Филмът ясно и категорично се придържа към целевата си аудитория от малки фенове, които трябва да въвлече в развитието на поредната нова фаза от филмовата вселена на ‘Marvel’, в която вече ще фигурира и магия. Магия, която на екрана се манифестира под формата на пъстроцветни кръгчета и пентаграми, които героите рисуват във въздуха с пръсти, и ярки астрални проекции на персонажите.

benedict-cumberbatch-front-doctor-strange-podmosta

Визуалните идеи не са единствените, които „Доктор Стрейндж“ заема от други филми. Дори напротив. Но във визията си филмът на Скот Дериксън може да е неоригинален, ала поне успява да постави откраднатите мотиви от други проекти в различен контекст и да ги приложи поне с малка доза индивидуалност. Това и в действителност превръща лентата в зрелище. Що се отнася до сюжета, там структурата е толкова болезнено позната, че в ключовите моменти няма как да не завъртите очи като един конкретен актьор от вселената на ‘Marvel’.

Да, същият този арогантен кретен

Да, същият този самовлюбен кретен

Въведение на арогантния и свръхуверен герой – драматично събитие – обучение на героя – първа среща със злодея – „шокиращо“ разкритие – финален сблъсък с щастлив край – сцена по средата на надписите с друг герой на ‘Marvel’ – сцена след надписите с цел полагане на основите за продължение. Около тиретата се намират задължителните съвършено празни разговори на героя с поредния недоразвит женски персонаж на ‘Marvel’, в който е похабена поредната талантлива актриса в лицето на Рейчъл МакАдамс, псевдофилософски диалози с ментора и забавни иронични подмятания между останалите герои. ДОКОГА?!

just-wong-doctor-strange-podmosta

Приложете гореизложеният шаблон върху всеки един филм на ‘Marvel Studios’, които вече си имат нова самохвална въвеждаща графика в началото на всеки филм, и сами се уверете, че това е сюжетната структура на всеки от тях. Никой здравомислещ, трезво разсъждаващ човек не може да го отрече, дори и това да не го дразни до степента, в която вбесява моя милост, и да не е склонен да задава гневни въпроси в Интернет изцяло с главни букви. Но на въпроса „Докога?!“ си има отговор. И той е „Докато на ‘Marvel’ не им свършат различните герои“.

benedict-cumberbatch-back-doctor-strange-podmosta

Това, което освежава сюжета във всички проекти на студиото, са разнородните герои, които участват в него, и съответния контекст, които носят със себе си. „Ант-Мен“ беше очарователен с това, че имаше много по-малки мащаби от повечето от други ленти на ‘Marvel’, подчертано човешки мотиви, завършени персонажи и всъщност много по-иновативни екшън сцени от „Доктор Стрейндж“ заради по-уникалната натура на главния си герой. „Пазителите на галактиката“ омагьоса критиците и зрителите по света (не и мен) с колоритните си персонажи и пъстрия космически фон на действието. На свой ред по същия начин със своята визия и своите герои „Доктор Стрейндж“ донася достатъчно нов привкус към болезнено познатата формула, за да я направи и достатъчно поносима.

За това спомагат и отличните изпълнители на ролите във филма, чиито таланти, надявам се, са били осигурени срещу солидни парични суми предвид факта, че артистичен мотив зад приемането на подобни задачи няма как да има. Единственият човек от актьорския състав, за когото мога да си представя, че може да е приел ролята не само заради милионите долари, които по всяка вероятност така или иначе са му платили, е Бенедикт Къмбърбач. В главната роля актьорът видимо се забавлява с възможността да играе поредния култов фаворит на запалените фенове по целия свят и да наметне супергеройско наметало за първи път в кариерата си. Останалите изпълнители – Рейчъл МакАдамс, Тилда Суинтън, Чюител Еджиофор и Мадс Микелсен в ролята на поредния съвършено забравим и напълно стандартен злодей на ‘Marvel’ – изпълняват функциите си напълно механично. За щастие, в техните талантливи ръце дори механичните изпълнения изглеждат истински и заредени с (несъществуваща в сценария) емоция.

ancient-tilda-swinton-chiwetel-ejiofor-mordo-doctor-strange-podmosta

„Ама филмът има над 90% в Rotten Tomatoes, к‘ъв си ти, че да казваш, че не е толко‘ хубав, а?!“. Скъпи читатели, моля ви се…

‘If only the same care that has gone into its visuals were put in the rest of it, Doctor Strange could’ve been a trippy, psychedelic adventure, and not a middling entry in a 14-film-old franchise.’ – Положителен отзив по системата на Rotten Tomatoes (червено доматче)

‘While the CGI effects are impressive, the character development is insufficient.’ – Положителен отзив по системата на Rotten Tomatoes (червено доматче)

‘”Doctor Strange” is fine, but it’s as transient and unmemorable as a dream.’ – Положителен отзив по системата на Rotten Tomatoes (червено доматиче)

Ако тези отзиви ви звучат напълно и изцяло позитивно, или имате ужасно сбъркани представи за позитивни и негативни думи, или ‘Marvel Studios’ са ви платили нещичко, за да ги изопачите в поредната им рекламна кампания, очерняща занаята на филмовия критик. Истински съжалявам, че това е реалността, но никога не е била по-очевидна.

mads-mikkelsen-doctor-strange-podmosta

„Доктор Стрейндж“ е филм на ‘Marvel’. Ако сте отколешни и запалени фенове на ‘Marvel’, идете да го гледате, защото ще ви достави истинско удоволствие. Ако не сте или дори просто сте сред по-умерените привърженици на студиото, изчакайте филма да достигне фаза на домашно разпространение, тъй като зрителският вот на доверие е единственото нещо, което поддържа клишираната и позната филмова формула на ‘Marvel’ жива. А е крайно време да умре.

„Доктор Стрейндж“ излиза по кината в България на 4 ноември 2016 година. Разпространява „Форум Филм България“.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност “журналистика” в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ “По света и у нас”, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to