Кратък поглед върху една съвременна класика – StarCraft 2

11.06.2013

sc2_cover

Какво можем да кажем за Blizzard? Ами нищо по-малко от това, че са едно от светилата в гейм индустрията. Едва ли има някой, който не е чувал поне една тяхна игра.Техните заглавия имат загадъчното свойство да се превръщат в класики, а според много хора – и в шедьоври. Една такава игра е StarCraft – реално-времева стратегия, която се загнезди в сърцата на хиляди играчи по света. Аз самият съм израснал с нея и никога няма да забравя как преди години, когато бяхме малки, я играехме с приятели в компютърните клубове в продължение на часове.

Да, спомените са хубаво нещо, и още по-хубаво е когато имат своето продължение в настоящето. Преди три години излезе дългоочакваното продължение на играта – StarCraft 2 Wings of Liberty, a преди няколко месеца и неговият експанжън – StarCraft 2 Heart of the Swarm. StarCraft 2 бързо се превърна в най-бързо продаващата се реално-времева стратегия на всички времена – с над три милиона продадени копия още в първия месец от излизането на Wings of Liberty и милион и сто хиляди копия в рамките на два дена за Heart of the Swarm. Тези, които не са запознати, сигурно вече се питат какво е толкова уникално на играта, че всички така са луднали по нея. Научно обяснение за феноменът StarCraft няма – за всеки истината е различна. Едни са притеглени от научнофантастичната история и атмосфера на играта, други – от тръпката на невероятното мултиплейър изживяване. StarCraft поредицата обаче е класика именно защото се справя отлично и по двата параграфа.

sc2_1

ИСТОРИЯТА на StarCraft 2 продължава тази на първата част, както и на множеството излезли книги и комикси. Ще се срещнете с доста стари познайници – бунтовника с южняшки акцент Джим Рейнър, все така подлия император Арктур Менгск, първообраза на Артас Сара Кериган, както и загадъчния протос Зератул. Последният до момента има твърде епизодична роля, но може би следващия експанжън – Legacy of the Void – ще му даде повече екранно време. Самият сюжет е разказан по начина, който Blizzard могат най-добре – с изключително добре направени синематики и кът-сцени. За пръв път ще видите света на StarCraft толкова отблизо и ако сте като мен, сто процента ще се влюбите в него. Не мога да кажа повече за историята, без да ви я спойлна, а тя наистина си струва, дори да я минете само веднъж.

Но ако трябва да сме честни, именно в МУЛТИПЛЕЙЪРA се корени успехът на играта. StarCraft поставя началото на нещо ново и невиждано дотогава – играта е в основата на competitive gaming-а и електронните спортове. В годините след излизането си, стратегията набира огромна популярност в Южна Корея и дори бива обявена за национален спорт. Появяват се термини като електронен спорт, прогейминг, създават се отбори и турнири, като играта в голяма степен се приема повече като спорт и работа, отколкото просто като забавление. Дотолкова, че се появи майтапа, че за да се ожениш за момиче в Южна Корея, първо трябва да биеш баща й на StarCraft.

sc2_2

Едно от нещата, които правят мултиплейъра толкова успешен, е балансът – на практика имате 3 различни раси с различни единици и способнисти, които са уравновесени помежду си по уникален начин, така че да няма по-силна или слаба, а всичко зависи от уменията на играча. В това отношение продължението следва плътно оригинала. Друго полезно нововъведение в StarCraft 2 е ladder системата. Тя се състои от седем различни лиги (бронзова, сребърна, златна, платинена, диамантена и още две, които са за по-напредналите играчи – мастърс и грандмастърс), като всяка лига включва определен брой дивизии в нея. Изкачването от лига в лига става чрез трупане на ladder points, които печелите или респективно губите след всяка игра. Предимството тук е, че можете лесно да видите нивото на уменията си, както и че ако се пуснете на случаен принцип, играта ще ви противопостави на хора, които могат горе-долу колкото вас. А ако не ви се занимава с лигите, StarCraft 2 ви предлага и възможност да играете unranked, което ще рече, че се пускате просто за удоволствие, а не съзтезателно.

sc2_3

ГРАФИКАТА на играта е много красива. И в този аспект Blizzard са вложили сериозни усилия. Ако разполагате с достатъчно силна машина и увеличите настройките на играта на макс, ще можете да й се насладите напълно. Пипнат е всеки малък детайл, а с излизането на Heart of the Swarm разработчиците добавиха още повече глезотии за окото. Все пак внимавайте – шаренийките могат много лесно да ви разсеят, а в такъв случай ви очаква “GG” и загуба. За ЗВУКЪТ също може да се каже, че е на очакваното високо ниво, но някак си остава на заден план и не се забелязва толкова. Репликите на единиците ви са достатъчно различни, за да не ви дразнят с повторението си, а музиката от самата игра е приятна и се вписва добре в общия фон.

В заключение мога да кажа, че ако сте фенове на реално-времевите стратегии, то в такъв случай не бива да изпускате това заглавие. StarCraft 2 със сигурност има какво да ви предложи – напрегнат мултиплейър, увлекателна кампания, красива графика и добро звуково оформление. А ако това не ви стига – пуснете си я дори само заради добрите спомени, които ви е оставила първата част. Във всеки случай няма да останете разочаровани.

 

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Цветелинка ЦветановаDrink and draw - мястото, където виното среща изкуството02.09.2019

Още от Под Моста

Калоян ГуглевВечните театрални постановки, които не омръзват на публикатаТеатър