За супергеройската мания в киното през последните години

04.05.2013
Varna Buddies 2019 Summer Edition

superhero
Това е птица! Това е самолет! Не, това е новият блокбъстър, отбелязва зрителят в киното и загребва нова шепа пуканки. Независимо дали ви е направило впечатление или не, супергеройските филми заливат безспирно световните киносалони вече две години. Зрителският интерес към тях бележи бавен, но стабилен напредък с всяко следващо заглавие. Но какво е накарало холивудските режисьори да почерпят внезапно вдъхновение от шарените страници на комиксите на Marvel и DC?

Като за начало, малко предистория. На 31-ви август 2009 г. Дисни оповести подписването на договор, с който закупува фирмата-майка на компанията „Марвел“, която съдържа в себе си дъщерните фирми Marvel Comics, Marvel Studios, Marvel Toys и други. Така за скромната цена от 4 милиарда щатски долара Дисни си осигури цяло ново поле за изява във филмовата индустрия, след като усети, че някакси вече е изчерпала франчайза с анимирането на популярни детски приказки. От „Марвел“ запазиха правото си да изготвят самостоятелни филмови продукти… разбира се, под патронажа на новите си собственици.

Това предостави възможност на Дисни да вдъне нов живот на някои от най-емблематичните герои на „Марвел“, пренасяйки ги на големият екран. Тези четири милиарда няма да се избият от въздуха, все пак. А като заговорихме за пари, именно бездънните джобове на Дисни, от които дори Бил Гейтс би се впечатлил, предоставят възможността тези нови филми да пресъздадат максимално пълнокръвно атмосферата от любимите на цял свят комикси, без да щадят средства да компютърни ефекти, снимачни площадки, талантливи актьори и пищна реклама. Заглавията заваляха едно след друго – „Железният човек 2“ (2010)            както и предстоящият да взриви киносалоните „Железният човек 3“ (2013), „Капитан Америка: първият Отмъстител“ (2011), на който също предстои продължение, напълно нова поредица за Х-Мен, започваща с „Първа вълна“ (2011), допълнена от втора част за приключенията на Върколака, насочена за тази година, нов живот и за Спайдърмен (2012), обсъжданият и очакван с такъв трепет „Отмъстителите“ (2012), както и редица по-малко известни анимационни пълнометражни филми и дори няколко сериала (водени от The Ultimate Spiderman). Както се вижда, от Дисни не са се оглеждали, ами директно са запретнали ръкави в името на скептичните фенове и потропващите нервно с крак управителни директори.
superhero
 Очакваше се именно последните два фактора да предизвикат най-голям проблем. От една страна читателската аудитория на „Marvel” погледна доста скептично на цялата сделка. Водещо беше опасението, че в бързината да избият похарчените пари, от Дисни ще стоварят върху главите им воднисти, претупани заглавия с беден сценарий и слаб сюжет. Но Дисни явно осъзнаха, че погледът на навярно най-мащабната фен база в света е вперил осъдителен поглед в очакване и не щадиха нито средства, нито време, за да ни предоставят най-доброто от себе си. Разбира се, имаше и доволни, и недоволни. Най-големи упреци от зрителите получи новият „Спайдърмен“, докато „Отмъстителите“ се оказа истински пир за очите и сърцето. На този етап момчетата от Дисни се представят на ниво, което им прави чест. Но те далеч не са единствените, решили да се захванат здраво за работа през последните години.

Гигантът DC не можеше да си позволи почивка, докато конкуренцията обира лаврите. Започнатият още през 2005 г. проект за нова, свежа трилогия с един от най-популярните им супергерои – Батман – пожъна главоломен успех. Основните виновници за това са фантастичното дуо Кристофър Нолан и Крисчън Бейл, които наистина върнаха душата на поредицата с един изцяло нов, криминално-философски ориентиран поглед върху сагата за Черният рицар. Вторият и третият филм от трилогията усилено се бореха за първото място в сърцата на феновете на жанра, състезавайки се със заглавията на Марвел. Подобен опит се направи и с историята на Супермен, плодовете от който предстои да видим скоро тази година.
superhero

С цялата тази информация зад гърба ни е време обстойно да огледаме належащия въпрос, а именно – защо се случи всичко това?

Освен очевидните причини за вдъхване на нов живот и чиста проба конкуренция, новите технологии в киното не са за пренебрегване. Супергеройските комикси са изпъстрени с ефекти и фантазия, буквално преливащи от всевъзможни сили, магия и несъществуваща в света техника. Следователно колкото по-добра е машината на снимачната площадка, толкова по-близо ще е и режисьорът до адекватното и зрелищно пресъздаване. Което отново ме отвежда до „Отмъстителите“ – истински пир за окото. Прекрасен пример за добре свършена от снимачния и обработващия екип работа.

Следва нещо, което оказва отражение върху цялата западна киноиндустрия. Все по-малко стават режисьорите, разчитащи на напълно оригинални сценарии. От една страна причината е в риска, който не всеки е готов да поеме по време на икономическа криза, от друга и несигурната потенциална публика. За тяхно щастие, тези два фактора се изключват почти напълно, ако се осъществи екранизация по книга или комикс, а защо не и римейк на някое позабравено заглавие от миналия век? Така за тези, които не желаят да се завират до лакти в залялата книжния пазар вампирска, вещерска, върколашка и ангело-демонична литература, извеждайки я на големия екран, следващият най-сигурен избор са именно небеизвествите комикси на двата световни гиганта.

Но несъмнено най-примамливата причина за създаването на супергеройски филм… е тръпката. Тръпката, която изпитва дори средностатистическият зрител, което не е заклет фен, но се хили до уши при поредната експлозия, преследване или епична битка, доставяща сурова порция задъхан и наелектризиращ екшън. Тръпката, с която милионната маса почитатели на героите стоят на опашка, нетърпеливи да си купят билети. Тръпката, която събужда детето във всеки един от нас, което някога, сякаш преди стотици лета и зими, е връзвало стара хавлиена кърпа около врата си и е „политало“ през коридора вкъщи; детето, което все още тайничко гледа любимият си супергерой на екрана и го дарява с широка, искрена усмивка на възхищение и любов.

По-посредствените режисьори го правят само за парите. Истинските – за феновете. А хитрите съчетават и двете, така че хем публиката цяла, хем продуцентът сит. Но независимо за кои от тях става въпрос, фактът е един – супергеройският жанр преживя своеобразен Ренесанс. И по всичко личи, че възнамерява да продължи стремителния си възход. И дано това наистина се случи.

За да не позволи на детето в нас да захвърли тази стара хавлия в гардероба, заедно с мечтите и устрема ни.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Илияна МаринковаПет филма, с които да преживеем #НАПлийкс22.07.2019

Още от Под Моста

Калоян ГуглевНа кого е нужен руският сериал „Чернобил“?Кино