„У дома през август” отблъсква с показната си актьорска игра

10.02.2014

File photo of Roberts and Streep posing at the premiere of "August: Osage County" in Los Angeles
Филмът на Джон Уелс „У дома през август” е адаптация на едноименната театрална постановка и безкрайните монолози, в комбинация с някои смехотворно невероятни обрати в сюжета, карат зрителя да си мисли, че богатият сценарий наистина трябва да е проработил по-добре на сцената, отколкото го вижда на екрана. Първокласният актьорски състав е най-вбесяващо противоречивия елемент от продукцията и всяка дискусия за лентата трябва да започне и да завърши с него.

cast
Цяла армия номинирани за/носители на „Оскар” участват във филма и са предвождани от жената, която отдавна е определена за най-добра актриса на нашето време, и остава само да се уточни дали не е най-велика и за всички времена. Става дума, разбира се, за Мерил Стрийп, която отбеляза 18-тата си номинация за „Оскар” с ролята си в „У дома през август”. Екранната легенда тук е подкрепена от поддържащ състав с размерите на футболен отбор и всеки от членовете му получава своя бляскав момент в светлината на прожекторите с емоционален монолог по един или друг повод. Самата Стрийп получава доста повече от един такъв момент със своята главна роля. Персонажът й Вайълет е болна от рак на устата в пряк и преносен смисъл. Болестта я кара да взима всевъзможни лекарства, който развързват пиперливия й език до степен, в която кара съпруга й да се самоубие. „Защо даваш спойлери?!”, чувам да крещи далечен глас иззад някоя клавиатура. Ами защото това се случва в първите 10 минути от филма и е катализатора на цялото действие.

MERYL STREEP stars in AUGUST: OSAGE COUNTY
Погребението на възрастния мъж, изигран в малкото му екранни минути от номинирания за „Оскар” Сам Шепърд, кара цялото семейство на Вайълет да се събере и да забърка взривоопасна смес от полярно противоположни характери, лични проблеми и различни подходи. Джулия Робъртс, Джулиан Никълсън и Джулиет Люис играят трите дъщери на героинята на Мерил Стрийп, но сред тях Робъртс откровено изпъква с повечето си екранно време и диалог. Точно затова тя също е номинирана за „Оскар” тази година, но за поддържаща женска роля. Поддържащият състав се попълва още от Юън МакГрегър, Крис Купър, младата Абигейл Бреслин, Дърмот Мълрони и самият Бенедикт Къмбърбач.

cumbersmaug

Имената тук говорят сами за себе си и е пределно ясно, че всеки един от актьорите се справя блестящо с ролята си. Проблемът е, че с безупречната им работа се злоупотребява чрез нейното преекспониране в болезнена степен. Театралните корени на филма си проличават най-вече в механичното структуриране на сценария му. Човек шеговито би могъл да си представи как на белите листи е било написано „Монолог на Мерил Стрийп”, „Караница с Джулия Робъртс”, „Диалог между Джулия Робъртс и Юън МакГрегър”, „Монолог на Крис Купър” и т.н. Също толкова смешно и също толкова уместно би било да си представи как в зениците на всеки един от тези превъзходни актьори се въртят златни статуетки по същия начин, по който в очите на Дж. Дж. Ейбрамс и Майкъл Бей се въртят паричните знаци на долара всяко лято. Актьорската игра задушава зрителя с показността си и от това губи самата тя – да, Мерил Стрийп и Джулия Робъртс са номинирани за почти всяка награда в респективните си категории този сезон, и да, почти всеки път те бяха/ще са победени съответно от Кейт Бланшет („Син жасмин”) и Дженифър Лоурънс („Американска схема”). Парадността в безкрайните монолози, изригвания, успокоявания, обиди и разкрития стига такава степен, че въпреки безпогрешната игра на страхотните актьори, човек започва да вижда именно тях – актьорите, рецитиращи със страст и умение своите реплики, но не и персонажите, в които те би трябвало да се изгубят напълно. Това пък е причината всички критици да поставят филма на едно стъпало по-надолу от ленти като „Американска схема”, „Вълкът от Уолстрийт”, „12 години в робство”, „Тя” и дори „Гравитация”.

MERYL STREEP and JULIA ROBERTS star in AUGUST: OSAGE COUNTY
Сюжетът също не помага особено в ситуацията – представена е една типично американска картина и семейство с проблеми, хиперболизирани до трудни за вярване пропорции. Човек не може да се идентифицира със случващото се на екрана, търси своя персонаж сред богатата предоставена палитра и в някаква степен го намира единствено в Малкия Чарлс, изигран в срамно малкото си минути от изгряващия в Холивуд британски талант Бенедикт Къмбърбач. Звездата на сериала „Шерлок” полага неимоверни усилия и безупречно се вписва в тази южняшка американска драма. Неговият образ е порицаван и пренебрегван от всички с изключение на баща му (Крис Купър) и най-малката дъщеря на Вайълет (Джулиан Никълсън), и то без видима причина до заключителните минути на филма. В края обяснението за това злобно отношение е предоставено под формата на скандално смехотворен обрат, и той до голяма степен убива връзката между този поддържащ персонаж и средностатистическия зрител. Всички останали образи на екрана имат проблеми, преувеличени до абсурдна крайност – адикция, развод, антисоциалност, изневяра, липса на воля и прочие.

AUGUST: OSAGE COUNTY
Режисурата на филма се ограничава от действието му – кадри в близък или среден план на актьора или актрисата, чийто ред е да произнася реч. Саундтракът е голям плюс за лентата – съвременни и класически парчета от кънтри, блус и рок жанровете звучат съвсем на място в хода на действието.

В крайна сметка бих препоръчал „У дома през август” на дамите с по-високо интелектуално разбиране за кино – независимо дали го имат наистина, или им се иска да си мислят, че го имат, както се случва срамно често в наши дни. Господата ще бъдат отегчени от доминиращата женска тематика и дори екземплярите с псевдопретенции за компетентност ще срещнат трудност в преструвката си, че са заинтригувани от действието. „У дома през август” предоставя познати лица на екрана и така преминава бариерата на достъпността, зад която остана „Небраска” на Александър Пейн, но злоупотребява с тях до степента на частичен провал.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър Рахталиев„Жокера“ е мрачен шедьовър на модерното кино10.10.2019

Още от Под Моста

българската музика през септември
Момчил РусевКакво се случи в българската музика през септември?Музика