„Warcraft: Началото“ – spoiler-free ревю

08.06.2016

„Warcraft: Началото“ идва по кината в цял свят от този петък в опит да разбие проклятието, тегнещо над филмовите адаптации на видеоигри, по старомодния начин – с голям бюджет и компетентен екип пред и зад камерата. Това, което отличава лентата от предишни попълнения към жанра, е участието на ‘Blizzard Entertainment’, които са създателите на поредицата от видеоигри, в проекта. С техните хора, които на практика гарантират автентичността на филма, с Дънкан Джоунс в режисьорския стол и с редица известни млади актьори пред камерата, лентата носи обещание за качествено фентъзи забавление в модерната стилистика на холивудските блокбъстъри. Дали покрива това обещание, е важният въпрос в случая на текущия текст.

warcraft-the-beginning-featured-photo-PodMosta

Отговорът е еднозначно и категорично „Да“. Първоизточникът на филмовото действие са игрите, а първоизточникът на игровото действие са взаимствани популярни елементи от почти всички известни фентъзи светове и вселени, известни в литературата и киното. Респективно филмът не претендира по никакъв начин за гениалността на своите именити предшественици в жанра като например „Властелинът на пръстените“. Бидейки автентична адаптация на видеоигра, той до голяма степен е компилация от клишета. Но клишета, реализирани с доловима страст от създателите на лентата, с качествена визия и музика и с приемливи актьорски изпълнения, от години насам представляват ни повече, ни по-малко от качествено лятно забавление в киносалона.

Eage-Riding-Viking-Warcraft-PodMosta

Дънкан Джоунс е от оредяващата порода млади режисьори от старата школа – преди да му бъде възложена режисурата на проекта на стойност 160 милиона долара, той се утвърди в професията си с научнофантастичните филми ‘Moon’/“Луна“ и ‘Source Code’/“Първичен код“, първият от които бе с независимо финансиране и разпространение, а вторият – с ограничена студийна подкрепа. Синът на покойния Дейвид Боуи е известен като фен на поредицата от видеоигри ‘Warcraft’ и работи върху дълго забавяния проект от повече от три години. Упоритостта му дава своя резултат – визията на „Warcraft: Началото“ предизвиква адмирации за своята красота и мащаб. Баталните сцени, които – познахте! – изобилстват, са изобразени със съответната доза детайли и единственото изключение от подробния портрет, който Джоунс дава на всяко от участващите фантастични създания, са белите вълци, които орките яздят в бой. Муцуните на огромните зверове и контурите на фигурите им остават леко размити и твърде нереалистични дори за фентъзи стандартите.

Random-Fucking-Orc-Warcraft-PodMosta

Като изключим това, визията за останалите същества, сред които орки, хипогрифи, демони и много други, остава поне закотвена в традиционните представи за тях, създадени от легенди като Толкин и компания. Обиталищата им отговарят на тяхната същност, както бойните им стилове отговарят на физическите им характеристики. Същото важи и за хората, облечени в бляскави брони и живеещи във великолепни замъци и кули сред небесата.

Pretty-Human-Castle-Warcraft-PodMosta

Що се отнася до личностната характеризация на участващите персонажи, тя се вписва в повечето познати клишета от жанра – наивният идеалистичен крал, потайният вълшебник, неговото бунтовно настроено протеже, доблестният военачалник с лична трагедия и вманиаченият в силата на злото шаман са гледани в много други филми преди. В „Warcraft: Началото“ под техните кожи влизат актьори, които не блестят с вродени дарби, но са подбрани с точност за ролите си.

Травис Фимъл в ролята на главния герой Андуин Лотар не показва нищо по-различно от явно ограничения си актьорски диапазон от това, което вече сме виждали от него в сериала „Викинги“. За щастие, стереотипният му персонаж не изисква кой знае колко повече от това и изумителните сини очи на Фимъл компенсират за актьорските му недостатъци. По-способни изпълнители от него като Бен Фостър и Доминик Купър също не са принудени да показват в пълна степен талантите си в традиционните си роли.

king-llane-dominic-cooper-warcraft-PodMosta

Все пак има и две изключения от поддържаното средно равнище във филма. Поула Патън издава твърде противоречиви внушения в ролята на Гарона, хибридно създание от женски пол, което е ненужно сексуализирано през голяма част от екранното си време. Да, наясно съм как изглежда Поула Патън в реалността и съм виждал съвършената й фигура на показ в „2 Guns“/“Два патлака“ преди три години. Това не означава, че всяка нейна героиня трябва да бъде превръщана в обект на сексуалното желание на всички мъжки персонажи около нея или че трябва да бъде обличана в оскъдни одежди и железни вериги. Слабото й, противоречиво характеризиране и неубедителната й игра правят сюблимния момент на нейната сюжетна арка неефективен и неубедителен.

garona-paula-patton-warcraft-PodMosta

Другото изключение, за щастие, е в положителна посока. Тоби Кебъл и Ана Галвин изиграват Дуротан и Драка, семейство орки, настроени срещу останалата част от ордата си заради сляпото им следовничество на злия шаман Гул’дан. В десетте секунди, в които физически отбранява детето си със зверска свирепост и решителност, Драка се утвърждава като по-убедителен и автентичен женски персонаж от всички останали във филма въпреки малкото си екранни минути. Вътрешният конфликт на Дуротан пък проличава добре както във вокалното изпълнение на Тоби Кебъл, така и в добрата работа на екипа по специални ефекти върху мимиките на неговия персонаж.

Durotan-Warcraft-Orc-Rebel-PodMosta

Всеки, който е очаквал от „Warcraft: Началото“ нещо повече от компилация качествено реализирани фентъзи клишета, очевидно не е знаел за каква адаптация и какъв първоизточник става дума. Филмът е точно това, което трябва да бъде, взаимства огромна част от сюжета си едно към едно от игрите и създава подходяща атмосфера и пейзаж за развитие на действието. Това е просто класическо фентъзи, без претенции за оригиналност или гениалност, но с претенции за драма и мащаб на действието, както и с много информация и имена в новия фантастичен свят, който се опитва да представи, съгради и развие в рамките на два часа. Нормално е тесногръдите до слабоумие критици, захранени с ироничния тон на съвършено еднотипните блокбъстъри на ‘Marvel’, да не го харесат поради същите причини, поради която оплюха „Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта“, но това е тема за друг текст. По-важното в случая е одобрението на любителите на фентъзи жанра, неангажирани с познания по видеоигрите, които са харесали филма въпреки всичко. Ако и ви сте сред тях, то лесно мога да ви го препоръчам.

Всички използвани изображения са рекламни материали на „Форум Филм България“ и са предоставени от тях.
„Warcraft: Началото“ тръгва по кината в България от 10 юни 2016 година. Разпространява „Форум Филм България“.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Георги Петров„Доктор Стрейндж“ с Бенедикт Къмбърбач - spoiler-free ревю04.11.2016

Още от Под Моста

Габриела КанджеваПреди концерта: любимите ни 5 песни на Il VoloМузика