Отмъстителите скучаят в “Ерата на Ултрон”

Споделената филмова вселена на ‘Marvel’ е безпрецедентен експеримент в историята на киноиндустрията. Съвместявайки световете на Железния човек, Капитан Америка, Тор и Хълк, от студиото си отвориха огромна врата към реализирането на невиждани, а и невъзможни в миналото екранни събития.
Avengers-Logo-PodMostaИ „Отмъстителите“ беше именно такова грандиозно събитие. Почвата за епичния проект на Джос Уедън беше подготвена с цели пет солови филма, посветени на отделните супергерои от екипа, който са Отмъстителите. Персонажите бяха представени, предисториите им бяха разказани и през 2012 година бяха хвърлени във взривоопасна смес. За щастие на ‘Marvel’, експериментът пожъна изключителен успех, критиците бяха в див възторг, а хората засвидетелстваха одобрението си чрез един милиард и петстотин милиона долара приходи за филма, което го постави на трето място във вечната класация по този показател.
Avengers-Original-PodMostaВ капана на собствената си вселена

След това обаче дойдоха последиците от този колосален успех. ‘Marvel’ обявиха плановете си да доразвият споделената си вселена с още много филми, разпределени по години чак до 2019-та. Бяха обявени дори заглавията на тези проекти, с което на практика ни беше гарантирано, че на герои като Тор и Капитан Америка няма какво да им се случи поне до третите им солови филми, които предстои да бъдат заснети. Железният човек е недосегаем, защото беше първият успешен проект на ‘Marvel’ още през 2008 година и защото Робърт Дауни Джуниър е обожествяван от целокупното население на Интернет. Хълк пък е недосегаем, защото е специалната атракция на филмите за Отмъстителите и беше основната предпоставка за огромния успех на първия такъв. Черната вдовица също е недосегаема, защото е единственият женски персонаж в цялата история и се играе от може би най-актуалната и преуспяваща актриса на планетата. А за кого ни остава да се страхуваме в такъв случай?!
The-Avengers-Jeremy-Renner-HawkeyeФилмът на Hawkeye

Ами за Клинт Бартън, по-известен като Hawkeye или Ястребовото око. Последният от Отмъстителите, който прекара по-голямата част от първия филм под контрола на злодея Локи, без да съзнава какво или защо го върши. И човекът, на когото до голяма степен принадлежи продължението. Двукратно номинираният за „Оскар“ Джереми Ренър най-после получава адекватен материал, с който да работи във филм, който хуманизира и придава важност на образа му, каквато подобава и да притежава. Моментите с него са най-истински човешки, най-лесно разбираеми и точно затова – най-силно въздействащи.

Макар и този филм със сигурност да принадлежи на Hawkeye, преди него зрителят нямаше почти никакви допирни точки с образа, тъй че, връщайки се на предишния си довод, надали много хора са се притеснявали и за неговата съдба. Което поставя въпроса какъв точно е източникът на напрежение в този предполагаемо епичен филм.
ultron-PodMostaЗлодеят

Това по принцип би трябвало да е злодеят Ултрон, завършен изкуствен интелект, създаден от Тони Старк и Брус Банър, т.е. от реалните самоличности на Железния човек и Хълк. За съжаление, Ултрон прекарва повече време на екран в това да пуска шеги в стила на своя създател и дори да се оправдава с това, отколкото да рационализира геноцидните си планове. И ако сте се надявали на дълбоко философски разговор между два изкуствени интелекта в лицето на Ултрон и неговото творение Vision, ще си останете с надеждите.
avengers-age-ultronПоложителните неща

Нека не бъдa разбран погрешно. Има какво да се види в „Отмъстителите: Ерата на Ултрон“. Налице е вече споменатото главоломно развитие на Джереми Ренър в ролята на Hawkeye. Налице е логичният и напълно естествен прогрес във взаимоотношенията между Хълк и Черната вдовица. Налице е семейната динамика между новите герои Пиетро и Уанда Максимоф, по-известни като Куиксилвър и Алената вещица, както и типично тийнейджърското им търсене на голяма идея, зад която да застанат със забележителните си дарби. И да, налице е спектакълът, невероятното шоу, което се предполага с едновременното присъствие на 7-8 супергерои на екрана. Екшън сцените са експертно заснети и иновативно хореографирани, специалните ефекти са безупречни, няма и помен от „клатещи се“ камери и тем подобни. Проблемът е, че това вече почти се подразбира в съвременното комерсиално кино и не е новост за никого.
avengers-age-of-ultron-scarlet-witch-PodMostaНо близо 10-минутен бой между Железния човек и Хълк? Стига, на това се нагледахме в предишните „Отмъстители“! Ясно ни е какъв ще бъде изходът, ясна ни е и причината. На екран обаче гледаме само излишни разрушения и безпредметно цирково представление, което би впечатлило само най-малките зрители. А за подобни постановки си имаме „Трансформърс“.
Hulkbuster-PodMosta„Отмъстителите: Ерата на Ултрон“ придвижва много добре развитието на второстепенните си образи, които по принцип не успяваме да гледаме в солови филми, но оставя непроменени и почти неизползвани основни участници в драматичното действие като Тор и Капитан Америка, изиграни от все така идеалните за ролите си Крис Хемсуърт и Крис Еванс. Същата липса на баланс личи и в разпределянето на екранното време между различните фази от сюжета. С изложение, което се усеща някакси проточено, и с по-скоро прибързано заключение, интригата във филма остава заключена между многото пластове в споделената филмова вселена на ‘Marvel’ и трудно някой, освен закоравял фен, би могъл да я намери.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност “журналистика” в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ “По света и у нас”, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to