Изоставените криле на България

28.04.2016

Sofia (7)

Гражданската авиация в България съществува от 1922 г., когато правителството на Александър Стамболийски взима решение за закупуване на въздухоплавателни средства за граждански цели.
На 1 април същата година е основано въздухоплавателно отделение към Министерството на железниците, пощите и телеграфите.

Първите самолети биват закупувани от Великобритания,Франция и Чехословакия. Към 1924 г. страната разполага с 18 учебни самолета и два хидроплана. През следващите две години са закупени още 12 пощенски, два учебни и два хидроплана. Същевременно Държавната аеропланна работилница в Божурище(ДАР) започва производството на серийни самолети – най-вече за нуждите на аеропланното училище. На 15 февруари 1924 г. започва първият курс за самолетни техници. Първият вътрешен полет е извършен на 8 ноември 1927 г. по маршрут София-Варна-Русе. От 1930 г. има международни полети до България, обслужвани от „Сидна“ (по-късно „Ер Франс“). Полетите са по маршрут Париж-Прага-София-Бургас-Истанбул. Други европейски авиокомпании правят междинни кацания в България на път за Ориента. Правят се опити за построяването на български пътнически самолет (ДАР-4).

Sofia (6)

На 16 септември 1937 г. Цар Борис III издава указ за изграждане на летище София във Враждебна. През 1939 г. е открита първата му приемна зала, през 1941 г. е завършено и летателното поле с грундова писта. Девет години по-късно е построена бетонна писта.
Първият пътнически полет на българска гражданска авиация обаче е осъществен на 29 юни 1947 година и затова е прието за рождена дата на БГА да се счита откриването на първата редовна въздушна линия в страната София – Бургас. Първият въздушен граждански полет от летище Враждебна до Бургас е осъществен точно за 2 часа. Въздушната линия е открита от министър-председателя на страната Георги Димитров. Непосредствено след това отваря врати и първият модерен пътнически терминал. Тогава са открити първите вътрешни линии София-Пловдив-Бургас и София-Горна Оряховица-Варна. Четири месеца по-късно се открива и международна линия до Будапеща, а през 1948 г. тя е разширена в София-Белград-Будапеща-Прага.На 9 май 1946 г. е открито летище Варна край Аксаково. През същата година е открита третата вътрешна редовна линия за превоз на пътници – София-Горна Оряховица-София.

Sofia (8)
През 1970 г. е открито летището в Силистра. Три години по-късно се сбъдва и мечтата на видинчани да стигат до столицата само за 30 минути. 18 години БГА „Балкан“, чието поделение е летището, поддържа редовна линия до София с два курса дневно. По същото време е открит и пътническият терминал на летище Русе. В началото след създаването му от летището са извършвани по три полета дневно от и до София, а през лятото – един до Бургас.

Продължава на следващата страница

1|2|3Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Изоставено в БългарияТайнствената изоставена синагога на Варна (ГАЛЕРИЯ)19.02.2017

Още от Под Моста

Габриела КанджеваЛюбимите ни блус кавъри на Бет ХартМузика