Откъснатите бойни крила на България

Dimo

На 10 ноември 1989 година в Народна Република България настъпват политически промени. Една от тях е военната ни мощ, признак на гордост десетилетия наред. До този момент България притежава една от най-силните армии на Балканския полуостров. Съгласно Варшавския договор, страната ни е трябвало да удържи противниците ни 5 денонощия, докато съюзниците изпратят войските си на наша територия. До 1989 година България разполага с 2200 танка, 4000 бойни бронирани машини, 1450 артилерийски системи и 120 бойни и спомагателни кораба. Ракетите ни са едно от първите унищожени оръжия при влизането ни в НАТО, защото представляват заплаха за всички съседки в радиус от 400 километра. Имали сме и силна авиация с над 230 бойни самолета и над 40 бойни вертолета! Имали сме… Днес разполагаме с едва 6 бойни самолета и 6 бойни вертолета. След закриването на военните ни летища започва масовото унищожаване на военния ни въздушен флот. Много от самолетите, все още годни за експлоатация, са нарязани за скрап. Минимална част от тях за запазени за монументи, но се намират в окаяно състояние поради вандалски набези.

Arhiv_Krile_Forumi (3)

Малцина от младите хора днес знаят, че преди доста години, когато фотографията била само черно-бяла, България е имала заводи за самолети. Малцина от посещавалите автомобилни гонки на летище Божурище знаят, че точно това е домът на Българската бойна авиация и че именно там е било поставено началото на славните времена за авиацията ни. Днес, няколко поколения по-късно, от летище Божурище не е останал и спомен. На негово място има индустриален парк. Хангарите, в които са се произвеждали уникални български самолети, днес вече съществуват само на черно-бели снимки.

Plamen (7)

До 1989 година страната ни има над 30 военни и военновремеви летища. Едни от най-големите летища на Балканите са наши. След настъпването на промените и започването на преговорите за влизане на страната ни в НАТО, военните обекти постепенно започват да намаляват и да се изоставят. Това е съдбата и на всички военни летища без действащите и днес АБ Граф Игнатиево, АБ Безмер и Враждебна (Летище София). Военното летище в Балчик, макар и предоставено на гражданската авиация, за няколко дни в годината посреща бойните ни самолети за учения. Авиобаза Равнец, някогашният дом на най-модерните ни изтребители МИГ-29, е безвъзвратно унищожена. Такава е съдбата и на всички останали изоставени военни летища.

Plamen (3)

Днес, в денят на празника на армията ни, всички любители на авиацията и тези, които са били част от нея в най-славните й времена, тайно се надяват, че един ден отново ще имаме силна и модерна за времето си бойна авиация. Дано, ама надали…

Кликни на която и да е снимка, за да отвориш галерията на цял екран

Автор на текста: Пламен Стефанов
Снимки: Архив “Криле”, архив “Изоставено в България”, Огнян Стефанов, Пламен Стефанов и Димо Вичев

Изоставено в България
Изоставеното в България е Facebook страница, която събира авторски фотоистории, свързани с миналото на страната ни. Страницата е партньор на "Под Моста" и предоставя на сайта непубликувани фоторазкази за изоставени обекти, села и сгради от цяла България.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to