Богатата история на Съветската фотография

16.11.2015
Заедно в час
Борис Игнатович
Борис Игнатович

„Съветско фото“ е биещото сърце на съветската фотографска сцена от 1926 до 1997г. Сега списанието е една от основните атракции на изложбата в The Lumiere Brothers Center for Photography в Москва.

Представете си кориците и темите на Life и Vanity Air, но грубо пречупени през тенденциите, визията и идеологията на една противоположна идеология.

Василий Егоров
Василий Егоров

За изложбата в центъра за фотография в Москва са извадени множество фотографии от архива. Тя е организирана около две тенденции – фото-репортаж и аматьорска фотография, както и работата на фото клубовете и групите в тези два жанра. Фото-репортажът е подобен на документалното заснемане: корени се във факти и снимките са фокусирани основно върху спорт, паради, селско стопанство и промишленост. Обширната военна тематика е последвана от снимки на героите на новото време – интелектуалци, учени и музиканти.

Георгий Петрусов
Георгий Петрусов

Аматьорската фотография в точно така както звучи: необвързваща, независима (поне на хартия), по-ъндърграунд стил, който се повявява на мода през 50-те години. Този тренд се повявява за първи път в един от популярните фотографски клубове в Санкт Петербург, който организира изложба, която е ясна индикация, че любителскат фотография се изменя от портрети и пейзажи към отразяване на движението на истинския живот.

Владимир Степанов
Владимир Степанов

Случва се американските трендове да рефлектират и в СССР – отразяването на изкуство е било факт. Но Съветският съюз фокусира фотографията много повече върху политическите събития по това време. По времето на Втората световна война, Съветското информационно бюро диктува съдържанието и композицията на снимки. Основните мотиви са смъртта, страданията и болката на хората, за да се предизвика усещане за тотална омраза към врага. По-късно, с приближаването към победата, се появяват по-лирични, патриотични и поетични образи на войната в пресата.

Василий Куняев
Василий Куняев

Появяват се и движения от групи фотографи, които си позволяват да експериментират с перспективи и ъгли. На правителството това не му харесва. Няма пропаганда, няма образователност или информативност за живота на жителите на СССР. Това е неприемливо за властта и групата „Октомври“, която е стартирала инициативата, в крайна сметка е разпусната. През 1980г., реформите на Горбачов за гласност отново дават възможност на фотографите да експериментират концептуално, с абстракции и алтернативни графични изображения.

 Александр Хлебников

Александр Хлебников

Съветската фотография е лишена от световни трендове, но самата тя се превръща в такъв, който е все още актуален в определени страни. Може ли изкуството да продължи да бъде изкуство, дори когато е задушавано и наблъскано с пропаганда?

Дмитрий Дебабов
Дмитрий Дебабов
Александр Устинов
Александр Устинов
Анатолий Егоров
Анатолий Егоров
Анатолий Хрупов
Анатолий Хрупов
Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаИстинските истории зад големите рок парчета06.01.2015

Още от Под Моста

Карина НиколоваХишам Матар – анатомията на две хубави книгиЛитература