Богатата история на Съветската фотография

Борис Игнатович

Борис Игнатович

“Съветско фото“ е биещото сърце на съветската фотографска сцена от 1926 до 1997г. Сега списанието е една от основните атракции на изложбата в The Lumiere Brothers Center for Photography в Москва.

Представете си кориците и темите на Life и Vanity Air, но грубо пречупени през тенденциите, визията и идеологията на една противоположна идеология.

Василий Егоров

Василий Егоров

За изложбата в центъра за фотография в Москва са извадени множество фотографии от архива. Тя е организирана около две тенденции – фото-репортаж и аматьорска фотография, както и работата на фото клубовете и групите в тези два жанра. Фото-репортажът е подобен на документалното заснемане: корени се във факти и снимките са фокусирани основно върху спорт, паради, селско стопанство и промишленост. Обширната военна тематика е последвана от снимки на героите на новото време – интелектуалци, учени и музиканти.

Георгий Петрусов

Георгий Петрусов

Аматьорската фотография в точно така както звучи: необвързваща, независима (поне на хартия), по-ъндърграунд стил, който се повявява на мода през 50-те години. Този тренд се повявява за първи път в един от популярните фотографски клубове в Санкт Петербург, който организира изложба, която е ясна индикация, че любителскат фотография се изменя от портрети и пейзажи към отразяване на движението на истинския живот.

Владимир Степанов

Владимир Степанов

Случва се американските трендове да рефлектират и в СССР – отразяването на изкуство е било факт. Но Съветският съюз фокусира фотографията много повече върху политическите събития по това време. По времето на Втората световна война, Съветското информационно бюро диктува съдържанието и композицията на снимки. Основните мотиви са смъртта, страданията и болката на хората, за да се предизвика усещане за тотална омраза към врага. По-късно, с приближаването към победата, се появяват по-лирични, патриотични и поетични образи на войната в пресата.

Василий Куняев

Василий Куняев

Появяват се и движения от групи фотографи, които си позволяват да експериментират с перспективи и ъгли. На правителството това не му харесва. Няма пропаганда, няма образователност или информативност за живота на жителите на СССР. Това е неприемливо за властта и групата „Октомври“, която е стартирала инициативата, в крайна сметка е разпусната. През 1980г., реформите на Горбачов за гласност отново дават възможност на фотографите да експериментират концептуално, с абстракции и алтернативни графични изображения.

 Александр Хлебников


Александр Хлебников

Съветската фотография е лишена от световни трендове, но самата тя се превръща в такъв, който е все още актуален в определени страни. Може ли изкуството да продължи да бъде изкуство, дори когато е задушавано и наблъскано с пропаганда?

Дмитрий Дебабов

Дмитрий Дебабов

Александр Устинов

Александр Устинов

Анатолий Егоров

Анатолий Егоров

Анатолий Хрупов

Анатолий Хрупов

Боян Симеонов
работи в RockSchool и Drooble. Един от създателите на Urban Tapes acoustic sessions. Организатор на TEDxVarna.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to