„Човекът, който не беше убиец“ от Юрт и Русенфелт

„Човекът, който не беше убиец“ е първата книга от поредицата „Северно сияние“ на издателство “ЕРА” за съвременна скандинавска литература – интересен и загадъчен роман с динамика, дълбочина, интрига, който дава обещание за качествено продължение на серията.
swedesМикаел Юрт и Ханс Русенфелт въвеждат читателя в живота на провинциалното градче Вестерос и монотонното ежедневие на неговите жители, чието спокойствие е разрушено с изчезването на младия Рогер Ериксон. След няколко дни на фатално бездействие от страна на полицията тялото му е открито в горското тресавище. Никой не може да предположи какво е предизвикало смъртта на младежа, но много от хората във Вестерос имат неподозирани и мрачни тайни, които водят до интригуващи обрати. Разследването е поето от професионалния екип на Торкел Хьоглунд, който обаче се натъква на Себастиан Бергман.

Бергман е централен персонаж както за „Човекът, който не беше убиец“, така и за следващите романи на Юрт и Русенфелт. Самонадеян, арогантен, мрачен, егоистичен, женкар – Себастиан Бергман е всичко друго, но не и типичният детектив. След трагичната загуба на семейството си, той се отказва от блестящата си кариера на криминален психолог. Смъртта на майка му го кара да се завърне във Вестерос, където случайно се включва в разследването на убийството, макар и поради лични мотиви – и за да разкрие, че някъде там има човек, който не е убиец.

Стилът на Юрт и Русенфелт е лек и непретенциозен, но улавящ емоцията на героите и динамиката на действието. Историята увлича с нарастващото напрежение от нови и неочаквани разкрития. Умело и с финес са изградени персонажите чрез тяхното минало, настоящи отношения, характери, професия. Всеки един от тях е от основно значение за даден ход на събитията или за ключов момент от сюжета. Често различните събития са разказани през гледната точка на някой от героите, което само спомага за надграждането на историята, за заплитането и разкриването на случая.

„Човекът, който не беше убиец“ несъмнено е приятно скандинавско попадение в жанра трилър. Романът не престава да поднася нови и нови изненади с всяка следваща страница, да увлича читателя, а той от своя страна неусетно да се пренесе във Вестерос сред злокобната мистерия около убийството на младия Рогер Ериксон. Финалът е шокиращ и спиращ дъха – дори най-острите и находчиви умове не биха се досетили за подобна развръзка. Последното изречение със сигурност ще прикове вниманието и ще ви насрочи следваща среща със Себастиан Бергман – в следващата книга от поредицата.

Габриела Канджева
е на 25, завършила е Журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. Интересува се от литература, кино и най-вече от музика. Има своя категория песни – космически: онези, които се слушат в кола със спуснати прозорци, за да може свободата да нахлуе вътре с вятъра. Извън сайта работи като журналист и редактор.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to