„Демоните на Да Винчи” – калпав сюжет в страхотна опаковка

29.07.2013

„Демоните на Да Винчи” има всички характеристики на първокласен сериал – добър сценарист в лицето на Дейвид Гойър, участвал в създаването на филми като Dark City и The Dark Knight, каст от страхотни английски актьори, финансовата подкрепа на BBC. Добавете към това и факта, че в Щатите шоуто се излъчва от Starz, отговорни за страхотния „Спартак”, и имате формула, която, ако не друго, води до наистина високи очаквания.

Davincidemons

 

И поне в началото сериалът успява да отговори на тези очаквания. Историята се преплита с фентъзито по улиците на ренесансова Флоренция, превърнала се в място на икономически и културен растеж, на свобода, граничеща с разврат, но също така и на политически интриги и тайни, които спокойно могат да засенчат тези в Древен Рим. Много скоро обаче става ясно, че сюжетът не струва, потенциалът на историческия период е похабен, а единственото нещо, което реално си заслужава, е изпълнението.

 

СЕРИАЛЪТ „КУХНЯ“ – ПРЕПОРЪЧВА СЕ КОНСУМИРАНЕТО С КОМПАНИЯ

През 15-и век Флоренция се стреми да запази своята независимост от Рим и папската власт, превръщайки се в един от центровете на Ренесанса и свободомислието. В политическите игри, като военен инженер за фамилията на Медичите, се включва и младият Леонардо Да Винчи, който скоро успява да стане папски враг номер 1. Освен борбата за разчупване на догмите и освобождаване от консервативното влияние на Рим, Да Винчи преследва и по-лични цели, свързани с енигматичната личност на майка му, чието лице не може да си спомни, но която, както разбира, е свързана с тайно общество на учени и магове, посветени на търсенето на могъщата „Книга на листата” (Book of Leaves).

На Assasins Creed ли се правим, драги господа режисьори?
На Assasins Creed ли се правим, драги господа режисьори?

 

Сериалът има страхотна атмосфера. Декорите, костюмите, заснемането, всичко е изпипано до величини, граничещи с естетически оргазъм. Когато Леонардно изобретява, мисълта и въображението му биват «скицирани» на екрана, паралелно с действието, което се оказва доста оригинално и успешно стилистично решение. Фентъзи елементите са рядкост, като най-често се състоят в анахронизми, алтернативна история, наука от бъдещето и необяснени мистерии. Още в първия епизод сериалът се опитва да инкорпорира символиката на картите Таро, за съжаление, с непостоянен успех, който в повечето случаи би впечатлил единствено хора, които никога не са имали реален досег с тях. Темите за себепознанието и отключването на потиснати спомени носят лек дъх на мистицизъм и окултизъм, но създават впечатлението, че Гойър и компания хем са искали да бъдат ексцентрични, хем са се бояли да не навлязат твърде надълбоко, което в крайна сметка води до повърхностни резултати.

Актьорският състав е на ниво, младият Леонардо е симпатяга, който успява да съчетае плейбойщината с гения и понякога – лудостта, Лоренцо и Джулиано Медичи имат страхотна братска химия помежду си, а женската част впечатлява не само с визия. Заслужава да се отбележи, че тук Лара Пулвър показва гърди, които вероятно не само аз копнея да видя още от ролята й като Айрийн Адлър в „Шерлок”.

Da Vinci's Demons 2013

Основният недостатък на сериала обаче е сюжетът, който е крайно несполучлива смесица между „Индиана Джоунс” и „Шифърът на Леонардно”, развиващи се във времето на „Борджиите”. Мистериозната нишка не струва, „Книгата на листата” е елементарен сюжетен инструмент и крайна цел, създаден единствено заради сериала и поради това е неспособна да ангажира интереса (за разлика, например, от Светия граал като реален митологичен артефакт). Провал е и триото Лео, Нико и Зо (съкратено от Зороастър), които в повечето случаи функционират като бандата на Скуби-Ду, но без говорещото куче и приятеля му тревоман, които в крайна сметка да спечелят публиката. Героите често са въвлечени в конфликти, за които изобщо не ни пука, а цял един епизод не е нищо повече от „От местопрестъплението: Флоренция”.

„ГОТЪМ“ – ПРЕДИ НАДЕЖДАТА ЗА СУПЕРГЕРОЙ

И след всичко това, „Демоните на Да Винчи” като че заслужава още един сезон картбланш – с надеждата, че сюжетът в крайна сметка ще успее да стигне постиженията на сериала в другите отношения.

Оценка: 7.5/10

 

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Боян СимеоновКак Game of Thrones превърна композитора си в рок звезда?29.03.2019

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаЗа по-добри градски пространства – интервю със създателите на ПОдЛЕЗНОLIFE