Кино

Пет сериала за феновете на Стивън Кинг

28.01.2019

Мистерия, фантастика, трилър, драма. Четири жанра, които в комплект образуват свръхестествената реалността на Стивън Кинг. Царството на мрака, в което над човешкото съзнание и хоризонти доминират невидимите свръхестествени сили. В тези сериали човешкото същество се чувства безсилно пред своите мисли и пред оново, което не може да контролира – свръхестественото, онова, което усеща, но не вижда.

Сериалите чупят оковите на съзнанието и преминават отвъд зоната на комфорт и рационалното мислене. Учат ни, че има неща, които съзнанието не може да си обясни и да контролира, но не може и да се бори срещу тях. Доказват ни, че въображението и страховете са безгранични. А кой не се страхува от тъмното? Кой не се страхува от там, където всичко излиза наяве?

Kingdom Hospital (2004)

Болницата Kingdom Hospital e oбладана от духове на деца, загинали по време на Гражданската война при огън във фабрика. В болницата всичко е трудно за обяснение, особено щом е невидимо за очите. Двама от пациентите в нея започват да общуват с дух в болницата – малко момиченце, чийто глас и писъци ги преследват навсякъде. Всичко това, за да ги предупреди за предстоящо бедствие извън рамките на нормалното и рационалното.

Стивън Кинг отново цели да се бори с ограниченията на човешкото съзнание, като използва най-уязвимите герои – децата, на които е трудно да се повярва, но често са единственото ни спасение. А всички, които се опитват да избягат от миналото, не остават безнаказани.

Сериалът помага на съзнанието да премине отвъд естественото и поставя въпроса колко влиятелни могат да бъдат предразсъдъците и лимитите, когато животът ти виси на косъм. “Kingdom Hospital”, по думите на Стивън Кинг, е смесица между Спешно отделение и Сиянието. Не се препоръчва за хора, които ненавиждат кръв или сънуват кошмари само при мисълта за духове.

Haven (2010-2015)

Haven е базиран на романа “Колорадеца” на Стивън Кинг, издаден през 2005 г. Авторът за пореден път демонстрира пристрастия към родния си американски щат Мейн – пространство на свръхестественото и в сериала, и в книгата. Мистериите и загадките този път ще се разрешават в сърцето на щата – градчето Хейвън.

Одри Паркър е агент на ФБР със специална мисия – да разкрие детайли по случая с убийство на бивш затворник. Както вече се досетихте, мистерията не просто не свършва тук, а едва сега започва. От тази мисия следват още шокиращи и паранормални разкрития, които са поднесени с добра актьорска игра и добре подбран саундтрак. Haven заинтригува съзнанието, държи го в напрежение, но не изцежда всяка капчица от неговите сили с огромен съспенс.

Сериалът е подходящ за всички, които обичат дълбочината – на разследванията за ненормалното, ирационалното, но и изследванията на миналото, на корените на проблемите и на факта, че тази дълбочина няма край. Особено що се отнася до човешката психика.

Under the Dome (2013-2015)

Невидимият купол виждат само тези, които гледат отвъд хоризонта. 3 сезона, 12 номинации за ефекти и актьорска игра, 1 спечелена награда за най-интригуващ сериал през 2013 г. и стотици въпроси, които очакват отговори. В типичното американско градче се случва необикновена история – образува се “някаква невидима ограда”, както се споменава в самия сериал.

Под купола нищо не остава скрито, но и нищо не се вижда с просто око. Трябва да преминеш отвъд обяснимото и рационалното. Когато земята се разцепва и образува невидимата ограда, дори и радиото спира. Куполът е нещо, което може би съществува в твоя град или в твоето съзнание, но сам трябва да намериш отговора защо. Стивън Кинг успява чрез свръхестественото да ни предизвика да погледнем навътре в себе си и да опознаем тъмните мрачни кътчета с всеки следващ ред или епизод. Усещането за мистерия и съспенс не напуска съзнанието дори и след края на “Под купола”, а наградите и номинациите са съвсем заслужени.

11.22.63 (2016)

Продуцент на сериала е самият Стивън Кинг, а в главната роля е Джеймс Франко. И това ако не е рецепта за успех. 11.22.63 е код към дата – датата на смъртта на президента Кенеди. Оттогава нищо не е същото. А какво ще стане ако се опитаме да върнем времето назад?

Ретроспекцията и разказите от миналото са запазена марка на Стивън Кинг. Той винаги търси причините там, където никой не иска да рови – в миналото и най-вече в детството.

Джеймс Франко, в ролята на учител, влиза в килера на свой приятел и се озовава в 1960 г., три години преди убийството на Кенеди. Абсурдната му мисия да го предотврати всъщност е съвсем възможна. Но какво ще последва от това?

Сериалът ни учи, че всичко се случва с причина и смъртта и миналото са последното нещо, в което трябва да се месим или да се опитваме да променяме. Ако сте се чудели какви са реалните ефекти на ефекта на пеперудата, това е вашият отговор.

С две спечелени награди и 11 номинации в различни категории, 11.22.63 се утвърждава като един от най-добрите сериали през последните години. Не само заради отличията си, но заради успешно реализирания замисъл и интереса, който не напуска съзнанието и не му позволява да съществува без да разбере какъв е финалът..

Castle Rock (2018)

Castle Rock е мистичен трилър и сблъсък между доброто и злото. Измислен град с необикновени истории и необикновени герои, които трудно си обясняват реалността. Сериалът съдържа препратки към голяма част от творбите на Стивън Кинг – романи, сериали и филми, сред които “Изкуплението Шоушенк”.

Castle Rock обобщава цялата свръхестествена реалност, създавана от автора през годините. Показва ни човешките слабости и границите на съзнанието. Събира както най-важните въпроси, които трябва да си зададем, така и най-обичаните истории на Стивън Кинг в психологически трилър, чрез който преодоляваме себе си и всички рационални човешки рамки, защото без собствените си страхове и въображение сме загубени и безсмислени.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница Димитрова„Убийството на Джани Версаче“ между (м)одата и истината31.01.2018

Още от Под Моста

Карина НиколоваНина Николина или когато българският фолклор срещне джазаМузика