LIFE

Eлектронните спортове ще променят културата завинаги

15.07.2019
Varna Buddies 2019 Summer Edition

Вече над 645 млн. души гледат електронни спортове, а цифрите растат драстично всяка година. Причината е, че дигитализацията постепенно ни потапя в един нов свят, чиито възможности ни предстои да откриваме.

  Ерата на дигитализацията ни носи непрестанни промени. Социалните мрежи се превърнаха в новите медии: телевизия, радио, вестници и списания намират своето място в онлайн видео платформите, подкастите и блоговете. Приложения като Messenger, WhatsApp, Skype и Viber станаха съвсем стандартен метод за комуникация. Изкуството не прави изключение, музиката е в YouTube и Spotify, филмите и сериалите намериха своите места в Netflix и HBO GO, a книгите са в Kindle. Има куп нови дигитални професии: софтуерни инженери, графични дизайнери, дигитални маркетолози – а старите професии се измениха и пулсът им е вече от единици и нули.

  Спортът винаги е бил силен културен фактор. Той е в симбиоза с изкуството- Олимпийските игри, световните първенства и големите турнири се откриват и закриват с танци, музика, артисти и техните изпълнения. Спортните събития се отразяват на живо по телевизията и радиото. Успешните атлети са влиятелни обществени лица и каузите, които се застъпват в спорта, имат сериозен отзвук. 

  Сега си представи всичко това в дигитална среда. Това са електронните спортове.

Да си геймър беше загуба на време, а днес е в крак с времето

  Точно като в традиционните спортове професионалните геймъри превръщат хобито си в професия. Те се състезават в игри, познати като електронни спортове. Те не изискват голямо физическо натоварване, защото това са състезания за ума. В тях прекалено бързо се случват драстични промени, чието превъзмогване напомня за решаването на компютърен алгоритъм. Електронните спортове са в синхрон с дигиталното изкуство, отразяват се на живо най-често в социалната мрежа Twitch, успешните състезатели се превръщат в инфлуенсъри, а посланията, които носят, са истинска мотивация за младите хора, които вярват, че да си digital не е загуба на време.

Електронните спортове и музиката

  Електронните спортове имат своя запалена и много лоялна фен база. Музиката в игрите, както и в турнирите към тях, добива сантиментална стойност за феновете. Но не само, тя носи посланието, за което говорихме по-рано, тя има неповторим, мотивиращ vibe. Чудесен пример са Imagine Dragons и тяхното парче Warriors.  През 2014 най-играната игра за настолен компютър и същевременно най-гледаният електронен спорт, League of Legends, обявява ежегодното си световно първенство. Warriors става официалната песен за League of Legends Worlds 2014 и събира над 219 млн. гледания в YouTube към днешна дата, а Imagine Dragons изпълняват парчето си по време на финала на световното, където има 40 000 души публика и повече от 36 млн., които гледат онлайн през Twitch и YouTube.

“Световното по футбол има своя песен на всеки 4 години. Ние правим това всяка година” споделя пред Форбс Марк Джоунс от Riot Games “Музиката е платформата, чрез която говорим на играчите и последователите, предавайки уникални и вълнуващо послание, което се надявам да ги кара да се чувстват горди, че играят тази игра (League of Legends)”

  Metallica пък записват саундтрака на турнира Eleague Majors по Counter-Strike също през 2014, а по-късно много други изпълнители започват да разпознават електронните спортове и трибуната, която те предоставят. През февруари 2019 DJ Marshmello имаше свой виртуален концерт на живо в играта Fortnite, който събра 10.7 млн. посетители онлайн.

Електронните спортове и киното

  За пръв път при видео игрите се разработват технологии, позволяващи електронна манипулация на изображения. По-късно в киното започват да се използват специални ефекти, компютърни графики и виртуална кинематография. Така се появява чисто техническото влияние на игрите върху филмовите продукции.

  Игрите стават все по-популярна част от сюжета на някои филми, за което “Ender’s Game”, “The Edge of Tomorrow” и “Ready Player One” са ярки примери. В “The Edge of Tomorrow” главният герой преживява един и същи ден отново и отново, а идеята за този сюжет е вдъхновена от смъртта в игрите – просто трупаш опит.

  Освен това в кината вече се излъчват театрални пиеси, концерти и опера на живо. А турнирите по електронни спортове са много обещаващо допълнение към тях. В някои кина по света това е честа практика. Ако се чудите защо хората биха отишли да гледат електронни спортове на живо, щом могат да ги гледат абсолютно безплатно през Twitch- то отговорът е, че феновете искат да се свързват едни с други. 81% от хората, които отиват да гледат електронни спортове на живо, твърдят, че го правят, за да се чувстват част от едно общество, а 61% от тях споделят, че така се срещат със свои онлайн приятели и познати.

Други културни влияния на електронните спортове

  В Южна Корея електронните спортове са една от най-популярните спортни дисциплини изобщо, конкурираща се сериозно с футбола и бейзбола. Професионалният гейминг е действително част от културата на азиатската държава, той се практикува в училищата, най-добрите геймъри получават стипендии, а други – предложения за работа. Евентуалното разпространение на тази практика по света би било полезно за младите поколения, които се чувстват удобно в дигиталния свят, но губят все повече интерес към традиционното образование. Електронните спортове биха могли да ги мотивират да посещават училище, като същевременно ги учат на работа в екип, отдаденост, трудолюбие и самоконтрол.

  Електронните спортове повишават и интереса към т.нар. cosplay (costume play), вид изкуство, при което практикуващите имат за цел да се представят за герои от книга, комикс, анимация или игра. Въпреки че това е по-скоро хоби, има и професионален cosplay. Което ме насочва към темата за многото професии, свързани с електронните спортове, които тепърва ще намират почва и ще променят, ако не друго, то традиционната работна култура и навици.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаМагистърска програма ви готви за новия дигитален свят09.07.2019

Още от Под Моста

Калоян ГуглевНа кого е нужен руският сериал „Чернобил“?Кино