Театър

“Франкенщайн” – когато липсата на любов ни прави чудовища

10.02.2019

Това не е текст, посветен на влюбените и дългоочаквания Свети Валентин. Това е текст за всички, на които нищо човешко не им е чуждо – его, ревност, гняв, отхвърляне, болезнено разочарование. За всички, които не успяват да преглътнат себе си заради някой друг или се пренебрегват твърде много.

“Франкенщайн” – романът

Франкенщайн не е типичният измислен любовен герой. Всъщност той не е романтичен или любовен, а е само измислен. От експеримент, който цели да разкрие тайната как се вдъхва живот на мъртва материя, д-р Виктор Франкенщайн (създателят на героя) изобретява плашещо и ужасяващо човешко същество. Неуспехът и несъвършенството разболяват доктора. Истината е, че никой не може да избяга от собствените си грешки и творения, особено когато, както в случая, те са ужасяващи и дори опасни.

Чудовището моли своя изобретател да създаде подобно на него създание, което е способно да го обикне, въпреки ужасяващия му вид. Страхът на д-р Виктор Франкенщайн надделява и след като не изпълнява желанието на чудовището си и опитва да намери утеха и любов отново, Франкенщайн отнема живота на съпругата му през първата им брачна нощ.

Освен последствията от погубващата амбиция и смъртоносният стремеж към съвършенство, героят Франкенщайн може да ни покаже, че ако не приемеш първо себе си, светът винаги ще бъде мрачен и враждебен и единствената любов, която изпиташ ще бъде след смъртта.

Мери Шели

за написването на книгата

История, която да възбужда тайнствените страхове на нашата природа, от която да побиват студени тръпки, да кара читателя да не смее да погледне зад гърба си, да смразява кръвта му, да ускорява ударите на сърцето.

“Неканено, въображението ме облада и ме поведе, дари съзнанието ми с образите, чиято яснота надхвърляше обичайните граници на един сън. … Видях как ужасяващото привидение се протяга, а след това, задействувано от някаква мощна машина, показва признаци на живот и започва да мърда с непохватни, полуживи движения. Ужасна трябва да е тази гледка, както би бил безкрайно ужасен всеки човешки опит да се възпроизведе изумителният механизъм, създаден от Твореца.

“Франкенщайн” – Театър София

Модерното пресъздаване на книгата далеч не я принизява и не се опитва да я замени. Франкенщайн моли и проси за разбиране, прегръдка, докосване, взаимност, любов. Получава погнуса, отвращение и категорично отхвърляне. Изглежда ми все по-реалистично. В този случай героите не страдат заради любов, а от нейната липса. Преобръща се традиционният модел, който сме свикнали да виждаме. Разбира се, любовта не е главната тема на сюжета, но липсата ѝ стои в основата на всички проблеми.

Трудно е да опишеш толкова ненатрапчиви, вълнуващи и чувствени 90 минути от една вечер. Наградите Аскеер за сценография и музика, спечелени през 2018 г., са повече от оправдани. През цялото време вярвах, че съм в сцените, че те всъщност са моята реалност и моите герои. Не защото си мисля за чудовища, а защото актьорската игра е наистина впечатляваща, изпълваща, придаваща смисъл на всяка дума. Превъплъщенията на Росен Белов, Калин Врачански, Неда Спасова и Михаил Милчев са наистина магични.

В сцените с участието на Калин Врачански в съзнанието ми звучеше “Just Give Me A Reason” на Pink и Nate Ruess, която ме кара да настръхвам. Ако и вие искате да се пренесете там – на сцената при чудовището, изслушайте я.

От героите разбрах, че любовта е да се хвърлиш и да потънеш. Неконтролируемо и безвъзвратно. След представлението на път за вкъщи си мислех също, че любов е да гледаш как снегът през февруари пада надолу по-невинен и беззащитен отвсякога.

Объркана съм. Не знам колко любов трябва да дам и колко искам да взема. Отидох за рецептата, а се връщам с цяла книга, пълна с въпроси за съставките. Открих, че за любовта не се говори, не се пише, не се играе достатъчно и затова се раждат чудовища. Чрез любовта се постига ЧУДОвищно безсмъртие или само чудовищност – ти избираш.

Гледайте “Франкенщайн” в Театър София на 26 март и 16 април, за да намерите още отговори и двойно повече въпроси.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница Димитрова„Любовникът“: сблъсък на фантазии в танц на реалности01.04.2019

Още от Под Моста

Никол ПанковаP!nk с нов осми албум Hurts 2B Human и изненадващи колаборацииМузика