„Ярост” оправдава заглавието си на 99%

23.10.2014

photo1„Ярост” на режисьора Дейвид Ейър е най-новата лента по кината у нас тази седмица. Филмът взима заглавието си от името на танка „Ярост”, чиито премеждия през Втората световна война сюжетът отразява. Но филмът е нещо далеч по-грандиозно и по-интригуващо от поредица танкови сблъсъци между американски „Шърман”-и и немски „Тайгър”-и. Действието отразява бруталната реалност на войната и най-вече взаимоотношенията между екипа, който живее своя живот и върши своята работа в танка „Ярост”.

Вижте още: Ревюто ни за друг филм с участието на Брад Пит – „Съветникът“ на сър Ридли Скот
photo2Начело на този екип стои сержант Дон Колиър с колоритния прякор War Daddy/Бащицата. Под кожата му влиза големият Брад Пит със същата доза спокойна увереност и мъжественост, с която Джон Уейн би изиграл ролята преди 50 години. Останалите членове на екипа са известни най-вече с прякорите си – „Библията”, „Селският”, „Гордо” („дебел” на испански) и „Машината”. Персонажите са изиграни респективно от Шая ЛеБьоф, Джон Бърнтал, Майкъл Пеня и Логан Лерман. Всеки един от тях придава отделна идентичност на своя герой, одухотворява го по своему и заема мястото си на екрана със спокойна, ненатрапчива категоричност.

Основен персонаж измежду всички тях е именно младият Норман, който получава прякора си „Машината” едва в края на филма. Логан Лерман пресъздава трагичната загуба на невинност на екрана с убедителна и сигурна игра, без да оставя неизследвани чувства и усещания, но и без да отива в крайности. В началото всеки почитател на българската литературна класика ще направи паралел между Норман и Люцкан от едноименната творба на Йордан Йовков. С хода на действието образите им се раздалечават, но началното им сходство показва безвремието на темите и във филма на Дейвид Ейър, и в разказа на Йовков.
photo4Сержант Колиър или „Бащицата”, изигран от Брад Пит, пък е илюстрация на цивилизования и принципен мъж, който прекарва на бойното поле толкова години, че осъзнава как войната се е превърнала в неговия живот… и той няма нищо против това. „Най-добрата работа, която някога съм имал!” е редовният и достатъчно показатален поздрав между мъжете в танка „Ярост”. За Колиър танкът се е превърнал в дом, убежище и месторабота в степен, в която той предпочита да умре, но не и да го изостави. Портретът, който Пит рисува пред очите на зрителя, е убедителен, изключително респектиращ и провокиращ съчувствие в точните моменти.
photo3Сред останалите образи бих искал да изтъкна този на Бойд „Библията” Суон. Персонажът се играе от един от най-малко обичаните актьори на планетата – Шая ЛеБьоф. Въпреки това той представлява идеална илюстрация на изпълнителен млад мъж, който открива в религиозните принципи нужната духовна опора в смутни времена, в които човек причинява на себеподобния си немислими неща. Без това да му пречи да изпълнява задълженията си като главен оръжейник, той отказва да се потопи във военния разврат, включващ излишно и необосновано насилие, и намира мотиви за убийствата, които му се налага да извършва ежедневно. Поразително е противоречието между прякора и поста му, който се изявява всеки път, когато се даде команда „Библия, стреляй!“. Без да блести за сметка на колегите си, ЛеБьоф изиграва вероятно най-човешкия и най-американския от всички образи във филма, и го прави по изключително ефективен начин, за което заслужава похвала.
photo5Грандиозните батални сцени са режисирани с очаквано майсторство и натурализъм от Дейвид Ейър. Звуковите ефекти са особено впечатляващи и пресъздават военната обстановка по максимално реалистичен и зрелищен начин. Именно какофонията от слаби и тежки изстрели, победни викове и ужасени стонове, леки човешки стъпки и тежък механичен ход през калта, потапя зрителя във военния пейзаж и прави екшън сцените едновременно стряскащи и неустоими.

Вижте още: Ревюто ни за „300: Възходът на една империя“

Всичко това ме връща на заглавието на това ревю и на въпроса защо филмът отговаря „само” на 99% от заглавието си. Отговорът е в захаросания, сладникав, нереалистичен и тонално несъответстващ на останалата част от лентата завършек. Няма никакъв смисъл да навлизам в подробности и да Ви издавам ненужни детайли. „Ярост” е филм, който бих препоръчал на драго сърце заради всички притежавани качества, които изброих. Те са предостатъчни, за да го направят един от дефинитивните военни филми за последните години. Но към всяка препоръка задължително бих прибавил предупреждение за заключението на лентата. Този, който е бил очарован от видяното преди него, ще бъде вбесен.

„Ярост“ излиза по кината в България на 24-ти октомври 2014 година. Разпространява „BS Films“.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Георги Петров„Съветникът” – поредният поляризиращ филм на сър Ридли Скот14.11.2013

Още от Под Моста

Калоян ГуглевВечните театрални постановки, които не омръзват на публикатаТеатър