„Съветникът” – поредният поляризиращ филм на сър Ридли Скот

14.11.2013


poster
“Истината няма температура”, заявява фаталната жена в „Съветника”, изиграна от Камерън Диас, но най-новата лента на сър Ридли Скот със сигурност носи доста студено излъчване със себе си. Студени са персонажите във филма, ледена е тяхната алчност, потресаващи са техните действия и реакции. Независимо колко окъпани в слънце са заснетите сцени в Южен Тексас, човек изпитва определена тръпка, докато гледа „Съветника”. Студени бяха и отзивите от филмовите критици по света, които предупредиха Кормак МакКарти да не напуска писателската професия, тъй като не струва като сценарист. Ледени бяха и оценките на аудиторията, която не възнагради филма с високи приходи.

fasspitt

Е, не е като на Ридли Скот това да му е за първи път. При излизането на „Блейд Рънър” преди 30 години, филмът е направен на пух и прах от съвременниците си и експертите, за да се превърне в култова класика днес. Да сравнявам „Съветникът” и „Блейд Рънър”, предвид факта, че са от коренно различни жанрове, ще провокира толкова гняв и смях, колкото когато сравних „Белязаният” от 1983 година и „Върколакът” от тази година, но аз стоя зад думите си. „Белязаният” и „Върколакът” са изследвания на един централен персонаж, в които поддържащите образи имат само аксесоарна функция, а цялата тежест на сценария пада върху актьора в главната роля (Джакман/Пачино). Коренно различното им съдържание и жанрова идентификация не променят този факт. Двете ленти на Ридли Скот пък са студени, аналитични и пропити с традициите на филмовия ноар (обречена любов и неизбежна смърт), макар и едната да е научнофантастичен филм, а другата да е криминална драма.

Сценарият на Кормак МакКарти се върти около провалена наркосделка, също както в романа му „Няма място за старите кучета” и неговата екранизация. Действието пак се развива в Тексас и насилието отново се разглежда като ежедневие в тези неопитомени територии на Съединените щати. Главният персонаж – неназован адвокат – се играе от Майкъл Фасбендър в цялата му емоционална мултифасетност, разтърсваща и феноменално описана. От самодоволен, усмихнат и костюмиран млад мъж в началото на лентата, той извървява целия път до банкрутирала човешка развалина в очакване на неизбежната смърт. Представянето на Фасбендър е на очакваното високо ниво и ролята се прибавя към прогресивно растящата му филмография от отлични ленти.

fassbendah

Действието тук се разиграва по изключително интригуващ и необичайно абстрактен начин. Във време, в което аудиторията е свикнала да получава всяка хапка информация със сребърна лъжичка или поне да получи всички нужни парчета от пъзела, преди да го подреди в главата си, такъв маниер на разказване е доста рисков. Съвсем ясно ни е кой кого прецаква и защо, но „как” това става, се случва извън екрана, извън полезрението и извън ограничения здрав разум на главния персонаж, който в края на филма пада на колене и с просълзени очи се опитва да събере в главата си действията и последиците от случилото се дотук.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Деница Димитрова„Рокетмен“ за любовта, която търсим до Космоса и обратно18.06.2019

Още от Под Моста

Габриела КанджеваПреди концерта: любимите ни 5 песни на Il VoloМузика