Източноевропейски кавъри на западни песни

Създаването на кавъри обикновено е обосновано. Някои изпълнители го правят, защото по този начин показват отношението си към дадена песен. Например Джорджано с кавър на песен на Миле Китич или определено по-приятното за слуха изпълнение на Роби Уилямс на “My way” на Франк Синатра. В друг случай просто обогатяват репертоара си за живи изпълнения. Или пък се използва вече една популярна мелодия, за да се създаде нов хит. Има и такива, чието съществуване е факт по неясни причини.

Кавърът се появява първо на Запад в зората на Студената война и бързо си проправя път на Изток. Много от българските песни, които провокират носталгия в нашите майки и бащи и са станали емблематични за родната музика, всъщност са кавъри на западни хитове. Изобщо Изтокът е имал нужда не само от технологии, но и от музика от „вражеския“ Запад.

Може би най-известната песен на ФСБ „След десет години“ е кавър. Оригиналът е на италианската група Le Orme, а името на песента е “Amico di leri”.

Друг кавър от Италия е песента на Трамвай №5 „Шарзан“, чието име е абсолютно същото с италианския оригинал на Ромина Пауър и Ал Бано “Sharazan”.

Сигнал също са част от картинката с тяхната песен „Спри се“, която е кавър на песента на Uriah Heep „Free me”.

Кавъри имат голяма част от родните ни изпълнители и групи – Лили Иванова, Тангра, Тоника, Импулс, Георги Минчев и т.н.

Имаме певци, сред чиито песни има много кавъри, но сякаш при нас това явление не е било с такъв размах, както при други братски социалистически народи. Трябва да споменем, че за автор на музиката, разбира се, се е посочвал някой роден композитор. Въпреки че само е преработил оригинала.

В Югославия “Юготон” и други по-малки лейбъли в страната решават да започнат да закупуват правата на американски песни, да ги превеждат на сърбо-хърватски или някой друг местен език и да ги предоставят на някой талантлив певец. И това се превръща във феномен на музикалната сцена в бившата федерация.

Песента на Нанси Синатра “Bang-bang” ни е по-позната от кавъра на Миленита в „Под прикритие“, но в бивша Югославия е преведена на словенски и се изпълнява от Майда Сепе.

Ако това звучи добре, то вече е странно защо в Югославия ще възпяват с кавър Сан Франциско. За югославяните Западът не е бил с хлопнати врати, но все пак.

Сред многото югославски кавъри има доста приемливи и дори добре звучащи изпълнения, но все пак… Защо кавър на “Let the sunshine in”? При това с клип, в който сърби копират неумело хипарите в САЩ. Създателите на филма „Коса“ са имали труден избор коя песен да използват.

В Югославия също така се сбогуват с Калифорния (“Zbogom, Kalifornijo” – кавър на “California Dreamin”), не се обичат вече (“Niko Te Neće Zavoleti” – кавър на “Somebody To Love”) и за капак на цялото това нещастие другарят Тито им скрива слънцето (“Nema sunca” – кавър на “Ain’t No Sunshine”).

Припявайки си „Дай нам сунца“ попадам на изключително популярния в Сърбия кошмар, наречен Джей Рамадановски и неговата песен „Мрак, мрак“ – кавър на “Thunderstruck” на AC/DC. Чалга кавър на рок песен. За бога, какво друсате?

Абсолютният шампион по кавъри идва от братска Чехословакия. Това е Карел Гот. Югославските лейбъли трябва да се засрамят, защото само един човек ги бие отвсякъде! Огромна част от неговия репертоар са кавъри на западни хитове. Въпреки това той е любимец на публиката и се превръща в най-популярния певец в Чехословакия. Има и множество изпълнения на немски, поради което се е превърнал в любимец на публиката и в Австрия и двете Германии. Добре познат и обичан е също и на Запад, и в бившия Съветски съюз. Причината за успеха му са уникалният му глас и сценичното му поведение, благодарение на което се превъплъщава по различен начин в зависимост от песента, която изпълнява.

За финал няколко негови изпълнения. Първото е песента “Oči barvy holubí”, която е кавър на “Sealed With A Kiss”. Предвид аранжимента на чешкото изпълнение най-вероятно кавърът е по изпълнението на Боби Винтън, което пък от своя страна е кавър на оригинала на Брайан Хайланд.

Карел Гот не пропуска през 70-те и 80-те години на ХХ век диско вълната и се разписва с кавър на песента на Бони М “Rivers of Babylon”. Няма да е учудващо, ако има някой кавър на АББА.

За перфектен завършек на всичко Карел Гот си остава вечно млад с кавъра си на песента на Alphaville “Forever young” .

Калоян Гуглев
е на 21 години. Роден във Варна и изучава журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. Интересеува се основно от театър, история и футбол. От време на време се задълбава и в други временни интереси.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to