Oblivion – една качествена фантастика

03.06.2013

zabvenie8Научната фантастика винаги е била популярен жанр в киното. Но възможността да се адаптират истории от такова естество в игрални филми никога не е била по-добра от сега, когато визуалните ефекти в седмото изкуство са достигнали толкова висока точка в своето развитие. Този факт е доказан в „Забвение”, новия филм на режисьора Джоузеф Косински, който е и сценарист на лентата.

Вижте още: ТОП 10 БЛОКБЪСТЪРИ за 2013 година

И за сценария, и за режисурата си, младият Косински не заслужава друго освен похвали. Единственият му пълнометражен игрален филм досега – „TРОН: Заветът” – по никакъв начин не успя да загатне за реалните способности зад камерата и за въображението на Косински. Не би могло и да е другояче, след като гореспоменатият филм бе продължение на хит от преди 20 години, сценарият бе написан от наемници на „Дисни”, а Косински бе нает само заради познанията си по визуални ефекти. В „Забвение” режисьорът и сценарист намира свой личен проект, който, по собствените му думи, е разработвал близо 10 години, и в който съществува интимната връзка между автор и собствено произведение. Вложената страст и старание ясно си проличават на екрана.

Както може и да се очаква от технологичен магьосник като Косински, картините във филма му са зашеметяващи. IMAX форматът рядко е бил използван в по-уместен проект – изключения, разбира се, са филмите на Кристофър Нолан, най-чест и известен потребител на технологията. Тук постапокалиптичната обстановка на Земята е илюстрирана с невероятно внимание към детайла и богато въображение, реализуемо днес единствено заради технологичния прогрес в киното. Пейзажите в панорамните кадри са невероятни; а реши ли филмът да вдигне оборотите, картините спират дъха. Близо 5-минутното преследване във въздуха, при което корабът на героя на Том Круз е гонен от три охранителни машини, наречени дрони, засенчва всичко видяно дотук в „Междузвездни войни” – да, дори и в последните три филма.
OblivionСценарият на филма не е от ранга на ефектите или режисурата му, но като сценарист за първи път, Косински се справя превъзходно. Ако на определени места репликите куцат, то историята компенсира със своята увлекателност. Обратите са шокиращи, подходящо разположени в сюжетната линия, и не обезсмислят видяното преди тях, както често се случва в подобни филми. Сюжет включва достатъчно експозиция в антиутопичната си реалност, за да е лесно разбираем, достатъчно човешки взаимоотношения, за да е интригуващ, и достатъчно екшън, за да е динамичен.

За какво всъщност става дума във филма? Главният герой Джак Харпър, изигран от Том Круз, е техник по поддръжката на хидросондите на опустошената Земя. Родната ни планета е била разрушена при война с извънземни организми, която сме спечелили с цената на масовата употреба на ядрени оръжия. Сега въпросните хидросонди източват водата ни, за да я трансформират в термоелектрическа енергия за една от луните на Сатурн, където човешкият род предполагаемо се е преместил. Джак Харпър обаче е измъчван от откъслечни спомени преди апокалипсиса, които е твърде млад, за да е имал, но те все пак дълбаят подсъзнанието му. Негова колежка и интимна приятелка е англичанката Виктория, в чиято роля се превъплъщава Андреа Райсбъроу. Животът им е хвърлен в хаос след ненадейната поява на Джулия, играна от Олга Кириленко, която Джак спасява от останките на стар космически кораб.

На всички е ясно, че жанрът на научната фантастика позволява измислянето на всевъзможни оригинални идеи. И в литературата, и в киното, много от тях не получават нужната известност, за да станат успешни. В случая със „Забвение”, материалните средства са налице, наред с компетентната режисура и страхотен сюжет. Но дори и при осигуряването на тези фактори, има опасност филмът да се превърне в низ от зашеметяващи визуални ефекти без реалистично човешко присъствие или идея. Какво тогава издига толкова нивото на „Забвение”?

OblivionТом Круз. Другите думи просто са излишни. Дори и по началното описание на сюжета да не личи колко е важна ролята на главния герой Джак Харпър, това става ясно в хода на сюжета. Толкова много от екранното време и емоционалното изграждане е вложено в този персонаж, че филмът спокойно може да се превърне в катастрофа, ако ролята е поверена на по-малко способен или всеотдаен актьор. Е, тук тя е в ръцете на елитната екшън звезда на Холивуд за последния четвърт век. Лесно става ясно защо Джоузеф Косински е предложил ролята на Круз, а и защо самият Круз я е приел с готовност. В нея той успява да демонстрира диапазона си като актьор, без да жертва малките запомнящи се моменти, които са захранили репутацията му на екшън герой – например сцената, в която взривява високотехнологичен летящ робот с един-единствен изстрел от пистолет и непомръдващо изражение на лицето. Ентусиазмът и старанието на Круз си личат от всяка една сцена с него. Не вреди и фактът, че изглежда на една възраст с екранните си партньорки, които реално са 20 години по-млади от него.

Вижте още: ТОП 10 БЛОКБЪСТЪРИ за 2014 година, оглавен от филм на живата легенда Том Круз

Освен кратките слаби моменти в сценария, друг недостатък на лентата са поддържащите му персонажи. Макар и да играят с желание и умение, Андреа Райсбъроу и Олга Кириленко имат по-малко химия с Том Круз, отколкото роботите, които го преследват. Морган Фрийман, авторитетен и класен, както винаги, пък има твърде малка роля, за да допринесе с нещо сериозно към цялостното актьорско представяне във филма. Същото важи и за носителката на „Оскар” Мелиса Лео, чиято роля е почти ограничена до вокална. Добре е в такъв случай, че фокусът до такава степен пада върху Том Круз, чието отлично представяне може да се нареди и сред най-добрите в богатата му кариера.

С безупречна продукция и първокласно изпълнение в главната роля, „Забвение” може да се нарече един от най-добрите филми за 2013 година дотук. Колко ще се задържи това, предвид предстоящото филмово лято, предстои да разберем, но лентата гръмко оповести пристигането на нов талантлив режисьор в научната фантастика – Джоузеф Косински – и завръщането в жанра на една от най-големите му звезди – Том Круз.

Оценка – ***1/2 три звезди и половина от четири (оценяването е по системата на Роджър Ибърт) 9/10

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Георги Петров„Джак Ричър: Не се връщай“ с Том Круз - spoiler-free ревю23.10.2016

Още от Под Моста

Деница ДимитроваМежду Холивуд, Бродуей и Уест Енд: театралните роли на филмовите звезди, за които не сте знаелиКино