Класации: Комерсиалното кино в България през 2015 година

31.12.2015

cover-photo-2015ТОП 10 БЛОКБЪСТЪРИ ЗА 2015 ГОДИНА:

Disclaimer: Тъй като енциклопедичната дефиниция за понятието „блокбъстър“ е безкрайно разтеглива и неясна (и достъпна тук), в тази класация съм поставил филми с бюджет от минимум 50 милиона долара, които принадлежат към жанровете на екшъна, трилъра, комедията, научната фантастика и фентъзито и са получили широко разпространение по кината у нас (сиреч, по моловете и кината „Арена“ в цяла България, а не само по артхаус кината в София). Респективно, по-нискобюджетни филми като „Сикарио“, любимият ми трилър за отминаващата година, не попадат тук заради така зададения критерий. Същото се отнася и за престижни драми с подчертана насоченост към сезона на наградите като „Стив Джобс“, където представянето на Майкъл Фасбендър е фаворитът ми в категориите за главна мъжка роля, и като „Макбет“, който видяхме по кината само в рамките на фестивали. Но най-важен в крайна сметка е фактът, че класацията отразява моето мнение и всеки може да се чувства свободен да я разкритикува и да сподели собственото си мнение в коментарната секция.

10. ‘Spectre’/„Спектър“

Поредното приключение на агент 007 върна филмите за Джеймс Бонд към най-базисната формула, позната на широката публика още от времето на Роджър Муур в ролята на Бонд. Стандартните роли и предвидимият сюжет обаче бяха поверени на превъзходни изпълнители пред и зад камерата, което донесе и задоволителни резултати. Със Сам Мендес в режисьорския стол и актьорски състав, включващ (но не ограничен до) Даниел Крейг, Ралф Файнс, Кристоф Валц, Андрю Скот, Леа Сейду и безкрайно забавния Дейв Батиста на негово разположение, филмът предостави нужните адреналинови тръпки и висококачествено развлечение, каквото може да се очаква от филм за Джеймс Бонд. За съжаление, опирането на прекалено изтъркани клишета в 007-ия поджанр от шпионските филми не може да му донесе нещо повече от почетно място в класацията.

9. ‘The Man from U.N.C.L.E.’/„Човекът от U.N.C.L.E.“

Сходна оценка може да се даде и на друг шпионски филм от тази година. За разлика от своя по-възрастен събрат, тайните агенти в поредната пищна продукция на Гай Ричи разчитаха един на друг повече, отколкото на собствените си чудотворни способности, покачвайки поне малко нивото на реализъм, което така или иначе е от малка важност в такъв тип филми. Освен това типично стилизираната режисура на Ричи и отличната работа на неговия екип успешно пренесоха сюжетното действие в разгара на Студената война, а от прекрасните декори и костюми се възползваха изгряващите звезди Хенри Кавил, Арми Хамър и Алисия Викандър, които създадоха привлекателен микс от остроумие, интрига и екшън във взаимоотношенията си на екрана. С младия си актьорски състав и недокоснати потенциални сюжети между техните персонажи, филмът си плаче за продължение и конкретно аз не бих имал нищо против да гледам такова, особено ако зад него отново стои Гай Ричи.

8. ‘Run All Night’/„Среднощно преследване“

След 8 години доста сходни превъплъщения като екшън герой Лиам Нийсън най-накрая намери поле за изява на екранната си персона в компанията на други класни актьори, при това поставени в адекватни драматични обстоятелства. За всички фенове на Нийсън „Среднощно преследване“ е задължителен, тъй като е най-добрият екшън филм с ирландския актьор след гръмотевичното му навлизане в жанра с ‘Taken’/„Твърде лично“ през 2008 година. С наченки на семейна трансгенерационна драма и гангстерска история, лентата поставя в конфронтация героите на Нийсън и Ед Харис, в която намесени се оказват синовете им, техните семейства, Винсънт Д‘Онофрио в ролята на твърдоглаво и решително ченге и, най-неочаквано от всички, рапърът Комън в изненадващо ефективната роля на брутален наемен убиец. С безупречни превъплъщения в главните роли, качествена мащабна режисура от Жауме Коле-Сера в контраст с предшните му филми и много напрегната история в ядрото на сюжета, филмът позволява на всички участници в него да блестят и резултатът си заслужава.

7. ‘Furious 7’/„Бързи и яростни 7“

Сякаш безкрайната поредица за бързи автомобили, мускулести мъже и жени със стегнати задни части продължи да ескалира в седмата си част, този път с прелитащи коли между небостъргачи в Абу Даби. Но освен това ескалира и в художествените си достойнства, представяйки на зрителите подобаващо комично и визуално атрактивно действие без никакви претенции за реализъм, но с всички (подплатени) претенции за развлекателност. От познатия ни многоброен актьорски състав, предлагащ огромно разнообразие от раси и полове, все изобразени със смехотворни стереотипи, за пореден път най-много блесна Дуейн Джонсън с невероятно смешните си реплики и стоманеното изражение, с което актьорът буквално ги изстрелваше. Но последните 5 минути от филма и финалното емоционално сбогуване на зрителите и колегите с покойния Пол Уокър бяха истински силният момент от лентата, който удари право в целта си и остави всеки с добро впечатление от изгледаното на екрана. В един по-разумен свят това щеше да е и краят на поредицата, но не би…

6. ‘Spy’/„Шпиони“

В годината на шпионския филм един от най-добре приетите и най-печеливши ленти беше фантастичната пародия на жанра, режисирана от Пол Фийг с участието на Мелиса МакКарти, Джуд Лоу и Джейсън Стейтъм в ролите. Ролята на таен агент даде възможност на МакКарти да демонстрира и двете основни страни на комедийната си персона – тази на комплексирната, тиха и недолюбвана дебелана, и тази на агресивната, злобна и остроумна специалистка в своята сфера. Клишираните скечове с непохватни шпиони са сведени до минимум, а вместо това истинският бисер на филма е неповторимият Джейсън Стейтъм в най-забавната, а може би и най-добра роля в кариерата си. Напълно сериозните разкази на неговия герой за това как е погълнал 79 отрови едновременно или пък е карал кола върху движещ се влак, докато самият той е бил обгърнат в пламъци, са само върхът на айсберга. „Шпиони“ за пореден път показва, че дуото на Пол Фийг и Мелиса МакКарти владее до съвършенство всички похвати на женската комедия и на пародията – и ги използва за радост на зрителите, възнаградили „Шпиони“ с печалби от над 230 милиона долара при бюджет от само 65.

5. ‘The Hunger Games: Mockingjay Part II’/„Игрите на глада: Сойка-присмехулка, част втора“

Филмът, който ме изтощи само с написването на заглавието му, дойде по кината в цял свят, за да предостави финалното заключение на нашумялата поредица и да реши веднъж завинаги съдбата ѝ в историята на киното. По-близо до високото ниво, засвидетелствано в първите два филма, отколкото до свалената летва в предпоследната част, „Сойка-присмехулка, част втора“ предостави мрачен и достоен завършек на „Игрите на глада“ и застава в средата на тази класация със същите достойнства, с които цялата поредица доминира в своя жанр – завършеният измислен свят на действието, употребата на актуални реални теми като медийните манипулации и терора и най-вече страхотната главна героиня, изиграна от Дженифър Лоурънс в дефинитивната роля на този първи етап от нейната звездна кариера. Задължителен за всички фенове на Катнис Евърдийн, придружили я в екранните ѝ приключения дотук, филмът изпраща „Игрите на глада“ в миналото с нужната доза чест.

4. ‘Kingsman: The Secret Service’/„Kingsman: Секретните служби“

Продължаваме да степенуваме многобройните филми за тайни агенти през отминалата 2015 година, но се изкачваме все по-нагоре и стигаме до един от най-ефикасните от тях. Режисьорът Матю Вон и изтъкнатият актьорски състав, впечатляващ с висококалибрените имена на британците Колин Фърт, Марк Стронг и сър Майкъл Кейн, създадоха перфектната смес от пародия и сериозно драматично действие, отправяйки забавни, но все пак уважителни препратки към много от бележитите си предшественици в жанра като Джеймс Бонд, Джейсън Борн и Джак Бауер. На екрана се подвизаваха още изгряващата звезда Тарън Еджертън и култовите любимци Марк Хамил и Самюел Л. Джаксън в ролята на абсурдния, неповторим и доста забавен фъфлещ злодей. Динамика, лекота и неусетно бързо темпо превръщат ‘Kingsman’ в едно от най-приятните и неангажиращи филмови изживявания на 2015 година и ни правят нетърпеливи за продължението.

3. ‘Mission: Impossible – Rogue Nation’/„Мисията невъзможна: Престъпна нация“

С петата част от поредицата си, която сякаш само става по-силна с времето, Том Круз за пореден път затвърди категоричната си доминация като екшън герой над конкуренти като Вин Дизел, Даниел Крейг и други. „Престъпна нация“ се изправи пред невъзможната мисия (pun totally intended) да представи на зрителите филм, вълнуващ и интересен колкото предшественика си в поредицата „Режим Фантом“. За всеобща приятна изненада на фенове и критици, почти успя. Навигирана от вещата ръка на Кристофър МакКуари в капацитета на режисьор и сценарист и най-вече осланяща се на мозъка, гърба и неотслабващите колене на Том Круз като продуцент и изпълнител на главната роля, мисията за пореден път достигна успешен край. В хода на действието си филмът увлече с екзотични локации, интригуващи поддържащи образи, сред чиито изпълнители най-силно блесна Ребека Фъргюсън и доста ефективно се превърна в звезда, и, разбира се, с вече очакваните зашеметяващи каскади, изпълнени на практика и без дубльор от вездесъщия Круз.

2. ‘Star Wars: The Force Awakens’/„Междузвездни войни: Силата се пробужда“

Комерсиалният феномен на годината, а и на десетилетието, седмият епизод от космическата сага „Междузвездни войни“ счупи с абсолютна лекота почти всички box office рекорди с главозамайващите си приходи от над 1 милиард долара, постигнати за 12 дни. За разлика от поредици като „Трансформърс“ например тук бяха поставени много високи очаквания и, най-важното от всичко, бяха оправдани от режисьора Джей Джей Ейбрамс и подопечните му актьори, сред които успешно обединиха усилия имена от миналото и от бъдещето на легендарната поредица. С не особено оригинална, но изключително ефективна и увлекателна история, взаимствана от оригиналната трилогия, филмът зарадва нови и стари фенове на поредицата, вдъхна ѝ нов живот и възроди истерията по „Междузвездни войни“, довеждайки я до нива, които може би никога не е достигала преди.

Почетни споменавания преди №1: ‘Ant-Man’/„Ант-Мен“, ‘Crimson Peak’/„Пупурният връх“, ‘The Martian’/„Марсианецът“

1. ‘Mad Max: Fury Road’/„Лудия Макс: Пътят на яростта“

Освен ако не сте огорчени фенове на гореспоменатите „Междузвездни войни“, се съмнявам да сте особено изненадани. „Лудия Макс: Пътят на яростта“ експлодира по киносалоните в цял свят през май и още тогава на практика реши надпреварата за най-добър блокбъстър на годината още преди да е започнала. Филм, зареден с високооктанов екшън от начало до край, при това осъществен посредством практически специални ефекти, а не компютърно генерирани изображения, от много време насам не беше предавал на широката аудитория толкова ефикасна, проста и затрогваща история, населена с отличаващи се, уникални и истински човечни персонажи измежду герои и злодеи. Един от няколкото изброени елементи, изброени в предходното ужасно дълго изречение, винаги се губи в пищните високобюджетни холивудски продукции. Не и в „Лудия Макс: Пътят на яростта“. С неотразими Том Харди и Чарлийз Терон в главните роли, безупречен поддържащ състав и изумителна режисура от маестрото Джордж Милър, филмът дотук жъне страхотни успехи през сезона на наградите и води пред всички останали конкуренти с 22 спечелени статуетки до момента. Трябва да кажем – напълно заслужено. Може би тази година ще е моментът, в който Холивуд ще покаже, че награди не се раздават само от ръждясали претенциозни сноби.

И така, на този етап сигурно сте се поуморили да четете, но аз не съм се уморил да пиша. Ето ви още няколко малки класации, които си направих в края на 2015 година, без излишни обяснения и без конкретна подредба на филмите.

5 НАЙ-ЛОШИ ФИЛМА С ШИРОКО РАЗПРОСТРАНЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2015 ГОДИНА:

1. ‘Taken 3’/„Твърде лично 3“
2. ‘Entourage’/„Антураж“
3. ‘The Last Witch Hunter’/„Последният ловец на вещици“
4. ‘Paul Blart: Mall Cop 2’/„Ченгето в мола 2“
5. ‘The Transporter Refueled’/„Транспортер: Ново начало“

P.S. Така и не гледах ‘Hitman: Agent 47’, но съм сигурен, че мястото му е в горната класация.

3 НАДЦЕНЕНИ ФИЛМА С ШИРОКО РАЗПРОСТРАНЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2015 ГОДИНА:

1. ‘Pitch Perfect 2’/„Перфектният ритъм 2“ (66% критическо одобрение в Rotten Tomatoes)
2. ‘The Avengers: Age of Ultron’/„Отмъстителите: Ерата на Ултрон“ (74% критическо одобрение в Rotten Tomatoes)
3. ‘Everest’/„Еверест“ (73% критическо одобрение в Rotten Tomatoes) и ‘The Martian’ /„Марсианецът“ [93% (?!) критическо одобрение в Rotten Tomatoes]

3 ПОДЦЕНЕНИ ФИЛМА С ШИРОКО РАЗПРОСТРАНЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2015 ГОДИНА:

1. ‘Child 44’/„Дете 44“
2. ‘Victor Frankenstein’/„Виктор Франкенщайн“
3. ‘Mortdecai’/„Мордекай“

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Георги ПетровКласации: Комерсиалното кино в България през 2016 година31.12.2016

Още от Под Моста

Калоян ГуглевВечните театрални постановки, които не омръзват на публикатаТеатър