Образование

Образование и COVID – предимствата на дигиталното обучение

27.01.2021

В предишните ни две статии от рубриката „Образование и COVID” обяснихме защо се наложи училищата в почти целия свят да преминат на дигитално дистанционно обучение. Говорихме и какви ще са последствията от това и как да се справим с тях. Обстоятелствата обаче са такива, че дори да не е най-предпочитаната от родители, учители и ученици, тази ситуация е единственият начин образованието да продължи. И затова всички ние трябва да вземем най-доброто от случващото се. А позитиви със сигурност има.

Подготовка за едно много по-дигитално бъдеще

Едно от най-важните неща, които дистанционното дигитално образование ще даде на текущото поколение е умението да работят и учат в дигитална среда. Умение, което може би ще бъде много по-ценно в бъдеще, отколкото предполагаме днес. COVID пандемията промени света завинаги и е повече от ясно, че дори след нея дистанционната работа и учене ще станат много по-разпространени, отколкото са сега. Макар дори за нас, хората израснали в зората на масовия интернет, да е все още трудно да приемем идеята, че човек може да получи функционално висше образование по интернет и да работи високоплатена отговорна работа от вкъщи, то за сегашното младо поколение тези идеи няма да са неестествени. Учениците днес ще са учителите и двигателите на икономиката утре. А те ще са много по-подготвени за доминираното от новите технологии бъдеще. Това, което в текущия момент ни се струва като минус, съвсем скоро може да се окаже плюс.

Дигитална грамотност и работна култура

 
Благодарение на това, че учениците по цял свят учат дистанционно и работят с множество дигитални инструменти, те развиват функционална грамотност и дори работна култура във виртуалната среда. И това е много по-различно от игрането на игри, гледането на влогъри в YouTube, правенето на пранкове в “Тикток“ и скролването на смартфона. Едно е да използваш дигиталните технологии за комуникация и забавление и друго – за работа и учене. Може да се окаже, че тази извънредна ситуация, в която децата са принудени да учат дигитално, ще възпита у тях умения. Като например концентрация, въпреки всички разсейващи фактори на компютъра или телефона, професионална онлайн комуникация, успешна работа в екип дистанционно, официален и работен етикет онлайн и редица други. Всички тези неща един ден биха им били в полза в дигиталното бъдеще, което ни очаква – от това да провеждат успешно работни разговори в платформи като Zoom през това да знаят как да организират работата си дигитално, до това да знаят как да напишат един имейл.

Дигитално образование за бъдеще

И преди пандемията дигиталното образование беше поело огромен подем, за който с VIVACOM ви разказваме вече 4-та поред година. Сега обаче то се разви със скорост, която дори най-смелите визионери не предвиждаха. Възможностите за дигитално образование като платформи, инструменти, игри, курсове и други са необятни и много по-богати и всеобхватни, отколкото само допреди една година. А тези процеси, веднъж набрали инерция, няма да я загубят. В бъдеще, дори след края на пандемията, може да очакваме много по-дигитални училища и университети. Именно децата днес ще са онези, които ще имат най-много дивиденти от това. Те ще имат много повече възможности за качествено и достъпно образование от всяка точка на света. Съвсем скоро може да очакваме дори някои специалности в най-елитните университети в света да предложат висше образование изцяло дистанционно. Да имаш диплома от „Харвард“, без да си стъпвал в САЩ е възможност, която никое поколение досега не е имало. 

Промяна на системата

Още от килийните училища се говори за фундаментално сбърканата учебна система, която учи на фактическа, но не и на функционална грамотност. Pink Floyd пуснаха Another Brick in the Wall през 1979 г., но малко се е променило оттогава. Сегашната ситуация обаче може да се окаже онова, което ще обърне колелото. Само за няколко месеца дистанционно обучение в цял свят резултатите от всякакви училищни изпити за оценяване и кандидатстване се влошиха драматично. До такава степен, че в някои държави това стана национален политически проблем. Тогава много експерти се запитаха – означава ли това, че учениците за толкова кратък период са загубили толкова много знания и умения? Отговорът е не. Грешката е в тестовете и изпитите, а не в учениците. Това беше известно отдавна, но сега проблемът излезе по-очевидно от всякога. Оказва се, че масово важни тестове са направени да оценяват моментни нетрайни знания, а не умения, интелект и реална грамотност. Затова и все повече се говори за смяна на цялостния модел за оценяване. А ако това се случи ще е наистина голяма промяна към по-добро.

Накрая си струва да отбележим и най-голямото предимство на дигиталното образование. Самото то. В последните месеци много се изписа и говори за това колко лоши ще са последствията за учениците от COVID пандемията. Как те ще намалят резултатите си, ще загубят социални умения, няма да са достатъчно подготвени за живота и други. Малко хора обаче се замислят каква е текущата алтернатива на дистанционното обучение. Какво би станало, ако COVID пандемията се беше случила само преди 20 години? Години, в които малко училища имат компютри, Google е малка компания на 3 години, личният компютър е лукс, свързаността с интернет е ниска, бавна и скъпа, смартфоните не съществуват, а дигиталните инструменти са много по-слаби от днес? Да не говорим за по-ранен период, когато компютри въобще не са съществували. Отговорът е ясен. Образованието щеше да е невъзможно и учениците щяха да изгубят поне една нулева година. И тогава щетите за цялото поколение щяха да са много по-големи. Днес разполагаме с толкова много инструменти, че макар да не е същото, образованието може да продължи и може би дори да даде на учениците важни умения, за които все още не си даваме сметка. А това никак не е малко.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър ПанайотовКогато роботите влязат в класната стая07.06.2021

Още от Под Моста

Под Моста5 места, на които да си доброволец това лятоLIFE