Образование

Първият учебен ден по света във времена на пандемия

13.09.2021

За втора поредна година първият учебен ден по света ще бъде белязан от знака на глобалната пандемия от COVID-19. И докато България се намира в четвърта вълна и въпреки увещанията на властите, че учениците ще започнат присъствено – все още не се знае как точно ще се случи това. Много държави обаче се сблъскват със същия проблем. От една страна властите се опитват да спрат разпространението на коронавируса, от друга осъзнават колко критично важно за психическото и физическото здраве на децата е училището. 

Стотици милиони ученици бяха в клас дигитално за повече от 12 месеца. За съжаление дори тази година приблизително 140 милиона деца няма да започнат своят учебен ден присъствено.

 И докато новите технологии успяха да компенсират до голяма степен преподаването на нов материал и показаха колко бързо човечеството може да внедри дигитално образование – то те не могат напълно да заместят физическото присъствие в клас. Затова и СЗО, УНИЦЕФ и ЮНЕСКО имат категорична препоръка за всички 53 държави членки на Европейския регион – училищата трябва да са последните места, които затварят, и първите, които отварят. 

Според експертите това е от първостепенно значение за образованието на децата, психическото им здраве и социалните им умения. Според СЗО въпреки че ще мине още време преди да оставим пандемията зад гърба си – учениците имат критична необходимост от физическо присъствие в училище. Затова и обществото трябва да направи всичко възможно да не лишава учениците от това.

Това отваряне, уви – не е безусловно. И трябва да  бъде придружено с COVID мерки.

В Ню Йорк, например, първият учебен ден е почти същия като при нас – 13-ти септември. Властите там ще отворят всички 1800 държавни училища и ще посрещнат почти 1 милион ученици. Това обаче ще стане под много строги мерки, въпреки напредналите нива на ваксинация в щата. Най-спортната от тях е, че всички деца, включително най-малките, както и целия персонал – задължително трябва да носят маска и то през цялото време. И въпреки че според някои изследвания носенето на маска от страна на децата всъщност може да се окаже дори полезно за тях  – тази мярка предизвиква гигантско недоволство сред повечето родители.

Видяхме, че дори у нас, когато здравното министерство се опита да я вкара – срещна толкова силен отпор, че я отмени много бързо. Според образователните експерти в САЩ обаче това е необходима жертва и по-малкото зло пред това децата въобще да не ходят на училище. Мерките в Ню Йорк обаче въобще не се изчерпват с това. Всички учители  и работници в училище трябва да са задължително ваксинирани с поне една доза до 27 септември. Освен това планът е 10% от всички неваксинирани ученици да бъдат тествани всяка втора седмица на тази учебна година. Когато някой в класната стая се окаже положителен пък – само близките му неваксинирани контакти ще бъдат поставени под 10-дневна карантина, а в началните класове – целият клас ще минава под временно дистанционно обучение. До голяма степен всичко това е модел, който ще следва мнозинството от американските градове. 

Нещо повече – това е модел, който повечето западни страни ще следват. Във Франция вече 12 милиона ученици се завърнаха в класната стая, носейки маски. Те са задължителни за всички на закрито над 6-годишна възраст. Част от другите мерки са  задължително често миене на ръцете, редовно проветряване на класните стаи и временна забрана на контактните спортове. Президентът Макрон пък призова възможно най-много тинейджъри над 12 години да се ваксинират. Подобно е и положението в Германия, където учебната година започна през август и поне до 3 октомври всички учители и ученици ще трябва да носят маски. Така е дори в Япония, където почти всички ученици се върнаха в класните стаи още през август, носейки маски.

В Англия обаче няма да карат персонала и децата да носят маски. Там основната мярка ще е масовото тестванеВсички ученици са помолени да направят два COVID теста точно преди първия учебен ден. След това те ще бъдат насърчавани да си правят доброволни тестове два пъти седмично. Това изглежда на пръв поглед досадно, но целта на властите е учебната година да протича сравнително нормално и да няма почти никакви мерки в средата на децата. Интересна мярка там е, че Министерството на образованието на страната се ангажира да предостави на училищата 300 000 уреда за измерване на въглероден диоксид. Чрез тях ще се установява къде въздушният поток е ограничен и вирусите могат да се разпространяват по-лесно. Правителството на Уелс пък ще инвестира 6 милиона паунда за увеличаване циркулацията на въздуха в училищата, ще предостави десетки хиляди сензори за CO2 и машини за дезинфекция, чрез озон. 

Дори в огромната като население Индия, която беше изключително тежко ударена от коронавируса – училищата постепенно отварят за новия срок. Там те бяха затворени рекордните почти 18 месеца. В столицата Ню Делхи мерките са много строги – целият персонал трябва да е ваксиниран, всички деца с маски, а класовете ще са с 50% присъствие. Въпреки плавното възстановяване там –  все още много родители не пускат децата си, заради травмата, нанесена от бума на COVID-19 в страната, когато стотици хиляди загинаха. Положението с образованието в Индия обаче е критично, тъй като заради бедността дигиталното образование се оказа привилегия на заможните – едва едно на всеки четири деца има достъп до интернет. За повече от 1 година отсъствие 92% от децата са загубили решаващи езикови умения като например способност да опишат картина или пишат прости изречения, а 82% са загубили основните си математически знания, научени преди коронавируса. И докато западните страни успяват да компенсират учението с нови технологии – то Индия е пример как за развиващите се държави затварянето на училищата нанася пагубни щети на цели поколения.

Както виждаме – повечето западни страни се готвят за една сравнително нормална учебна година. Духът на COVID-19 със сигурност ще продължи да витае в класната стая още дълго, но светът започва да се адаптира. Повечето страни обаче се готвят от месеци за това. На Запад вече почти цялото възрастно население, а и все повече тинейджъри, е ваксинирано. Учебните заведения ще работят със строги протоколи, по-добра вентилация, масово тестване и т.н. Засега България ще последва техния пример и ще отвори вратите на училищата. У нас обаче процентът на ваксинация е най-ниският в ЕС, под 50% от учителите са ваксинирани, обществото е твърдо против носенето на маски от децата, а масовото тестване все още не е организирано. Затова и се очертава нова трудна учебна година. Но от нас, като граждани и родители, зависи бъдещето на децата ни и тяхното образование. 

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия НайденоваВижте новините на детски език, благодарение на Книговище30.07.2021

Още от Под Моста

Емилия НайденоваТоп 5 напредъка на изкуствения интелект за 2021 годинаОбразование