Шедьоврите на сър Ридли Скот

02.07.2013
Varna Buddies 2019 Summer Edition

Историята на киното познава много велики режисьори. Някои от тях са запечатали името си в нея с по един или два дефинитивни шедьовъра, диаманти в тяхната колекция, които се помнят с години. Франсис Форд Копола, например, има невероятен успех през 70-те години с „Кръстника”, „Разговорът”, „Кръстника, част втора” и „Апокалипсис сега”, но впоследствие започва серия от не особено впечатляващи проекти, за да стигне до днешния си статут на широко уважаван, но не особено актуален или следен продуцент. Към тази категория се числи и Джордж Лукас. За разлика от тях, Мартин Скорсезе и Стивън Спилбърг имат по един дефинитивен филм за всяко десетилетие от богатите си кариери. Същото може да се каже и за сър Ридли Скот.

РЕНЕСАНСЪТ НА МАТЮ МАККОНЪХИ (ПЪРВА ЧАСТ)

Многообещаващият трейлър за най-новия му филм „Адвокатът” ме накара да обърна поглед назад към творчеството му и да се опитам да селектирам по една негова класика от всяко десетилетие дотук. Когато професионалният път на някой е изпълнен с толкова висини, това може да е доста трудна задача. Ако в края на статията се окажете в несъгласие с мен, моля, простете ми и изразете мнението си както можете. Но трудна или не, сега със задачата се заема моя милост.
aliens-original-170-те години: „Пришълецът”
Ридли Скот има едва две попълнения във филмографията си от 70-те години на 20-ти век, но едното от тях е култовият научнофантастичен хит, с който режисьорът се утвърждава като голямо име в Холивуд и стартира голяма филмова поредица. „Пришълецът” излиза през 1979 година и предизвиква масова истерия. Присъствали на премиерните прожекции в Далас си припомнят и до днес, че е имало хора, бягащи от киносалоните с ужасени писъци. Религиозни фанатици пък го обявяват за дяволско творение и публично горят модели на извънземните персонажи и космическите кораби от лентата. Огромният интерес превръща лентата в комерсиален феномен, като приходите от нея са почти 10 пъти повече от бюджета й. Критическите отзиви също са силно позитивни.

Историята разказва за преживяванията на главната героиня Рипли, изиграна от Сигърни Уивър в най-паметната роля от кариерата й, и останалите от екипажа на космическия кораб „Ностромо” с непозната извънземна форма на живот, която почти избива всички присъстващи на кораба. Гротесковите изображения, стилът и невероятно напрегнатия сценарий оставят трайни спомени на всеки един, изгледал този филм. Лентата е издържала теста на времето и се е превърнала в класика в жанра на научнофантастичния хорър. Продълженията дават поле за изява и на други големи режисьори като Дейвид Финчър и Джеймс Камерън, но нито едно от тях не успява да постигне култовия статут на оригинала. Поредицата достигна дъното в началото на 21-ви век, за да попадне отново в грижливите ръце на сър Ридли Скот през 2012 година, когато по екраните излезе предисторията „Прометей”, посрещната с противоречиви отзиви.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Деница ДимитроваПрочутите имена, които (може би) не произнасяш правилно: част 231.07.2019

Още от Под Моста

Калоян ГуглевНа кого е нужен руският сериал „Чернобил“?Кино