„Сън в лятна нощ” в театър София

12.06.2013

Шекспир. Едва ли ще дойде време, в което текстовете му няма да бъдат поставяни на сцена. Романтичната комедия „Сън в лятна нощ” , представена  от режисьора  Бойко Богданов в театър София,  е една от най- симпатичните постановки, играни у нас в последно време. Симпатична, защото е приятна за гледане и ненатоварваща, но в никакъв случай шедьовър.  Целта  е просто да бъде една искрена усмивка в деня ви.

BIG_BIMG2_4793

Нареждайки се сред  най-четените произведения на Шекспир , „Сън в лятна нощ”  е интерпретирана по различен начин в множество постановки по цял свят, минавайки от класическите  до модернистични виждания на режисьори и артисти. Бойко Богданов обаче слива и двете в свое собствено виждане – постановката не е прекалено модернистична и отнесена, но не е и демоде. Има своите нови, изцяло авторски моменти и виждания , но в същото време се придържа и към Шекспировия текст, което прави диалозите  леки и приятни. Музиката е на живо и най-любопитното е, че е изпълнявана не от оркестър, а от самите актьори.  Кратките, лесно запомнящи се мелодии увличат и те карат да си ги тананикаш дни наред, особено тези излезли от устата на Пък. Постановката предизвиква усещането, че хем си в реалния свят, който понякога прилича на този от комедията, хем  пренася в омагьосаната гора, където се сипе вълшебен прашец и малки сладки феи разказват истории.

Познатите лица несъмнено са плюс. Още в самото начало няма как да не познаете гласовете на Пламен Манасиев, Лилия Маравиля, Мартин Гяуров, Николай Върбанов и още много други. Младите  сред актьорския състав няма как да не ви харесат- те са щури, свежи, естествени. Сякаш не е игра, а реалност. Сцената наподобява моменти от ежедневието ни – тя е непрекъснато променяща се  и показва различните страни, емоции, мисли. Ефекти няма особено, но въпреки това пиесата успява да не бъде статична. Затова, важна роля, играе мултимедията. Изключително забавно е как, в края на постановката, на екрана,  зрителите виждат себе си и своите реакции,  а в следващия момент  наблюдават звездното небе. Младите двойки и Тезей и Хиполита се появят на малки балкончета над зрителите, като привличат вниманието и стават част от тях – и те са в ролята на гледащи. В залата се чува много смях, а времето минава неусетно.

BIG_BIMG6_4793

„Това е, за мен, една от най-прекрасните пиеси в цялата история  на драматургията, която разказва за любов, но за всякакъв вид любов. И най-вече любов към изкуството”, споделя Богданов. Пищната сценография и костюми са дело на дъщерята на режисьора – Цвета Богданова. Актьорите са различни, контрастни – шутът Пък е облечен в злато, младите влюбени са с тениски и дънки, а Оберон и Титания приличат на божествени видения, а малката розова фея няма как да не остане в съзнанието ви- те пее, танцува и има крица на гърба си.

Пък яде семки докато се люлее на люлка и гледа какви глупости сътворяваме ние хората в името на любовта, повтаряйки непрекъснато колко умни сме всъщност, а колко много грешим. Оберон се изживява като Бог и прави магични номера, с които допълнително да объркват живота на простосмъртните.  Титания се влюбва, омагьосана от Оберон, в човек – магаре. А Елена, Херния, Деметрий и  Лизандър непрекъснато се гонят и крещят- Обичам те! Не те обичам! В същото време всеки от тях носи ябълка към любимия си – може би библейска препратка на режисьора към Адам и Ева. Все пак накрая всеки получава правилната ябълка.

BIG_BIMG7_4793

Постановката не ме развълнува особено, не ме замисли, но ме разсмя. В рамките на два часа, два часа и половина, се пренесох в един друг свят – свят на вълшебства и доза реализъм. Може би комедията цели да ни покаже и че всичко е поправимо?  В крайна сметка всичко идва на мястото си. Защото винаги след  хаоса нещата трябва да се наредят. А и както казва самият режисьор – всичко, което цели да покаже постановката е, че всичко, от което се нуждаем е любов.

Сега да си представя ясно мога
защо й ваят и рисуват бога
с превръзка на очите и с криле —
припряна слепота! От туй по-зле!

И го представят все дете, защото
не различава злото от доброто
и в своите игри сред шум и вик
кълне се и отмята всеки миг! “

 

Снимки –  Театър „София“

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Калоян Гуглев5 театрални премиери, които да очакваме до края на ноември16.10.2019

Още от Под Моста

колаж сериали 2021
Деница ДимитроваНовите сериали в края на 2021: какво излезе и какво остава да гледамеКино