„So Independent 2015“ – глътка свеж въздух за уморения киноман

04.11.2015

Шестото поредно издание на фестивала за независимо американско кино “So Independent” задоволи разнообразните вкусове на софийския киноман през изминалата седмица. Програмата отново не разочарова, предоставяйки различни продукции от двата американски континента, включително първите кубински филми, прожектирани на голям екран у нас. В Дома на киното, кино „Люмиер“ и кино „Одеон“ бяха представени ленти с независимо, извънстудийно финансиране, получили почти универсално критическо одобрение на множество фестивали по цял свят, но най-вече ‘Sundance’. От Под Моста сме ви подготвили селекция от пет заглавия, които имахме възможността да гледаме на фестивала, с надеждата, че ще можете да ги издирите и да ги гледате на голям или малък екран.
so-independent‘Mistress America’/“Госпожица Америка“ – Поредният филм на Ноа Баумбах, който даде повод на множество експерти да го определят за наследник на Уди Алън, даде възможност и на съпругата му Грета Гъруиг да се докаже като една от най-талантливите комедийни актриси на своето поколение. Филмът представя историята на млада колежанка, изиграна от очарователната Лола Кърк, която намира подкрепа и модел за подражание в големия град в лицето на десет години по-голямата от нея Брук, която пък се играе от Гъруиг. Не след дълго ролите им се обръщат и по-младата дама е принудена да се покаже като по-зряла и да помогне на приятелката си през комично труден период от нейния живот.

Филмът се отличава с реалистичните си персонажи, автентичния диалог и превъзходната режисура. Баумбах неслучайно е спряган за наследник на Уди Алън – в „Госпожица Америка“ Ню Йорк е показан в целия си блясък от предградията до „Таймс Скуеър“. Действието препуска напред в остроумия и абсурдни ситуации, за да достигне кулминацията и развръзката си след по-малко от час и половина. Единствената негативна черта на лентата е подчертаната липса на стойностен мъжки персонаж, който да не е аксесоар към някоя от главните героини. Това със сигурност ще изолира мъжката част от аудиторията, но всеобщото задоволяване на популярните вкусове така или иначе надали е била сред артистичните цели на Ноа Баумбах – и без това неговата „Госпожица Америка“ е един достатъчно остроумен и красив филм, за да се препоръча на който и да е киноман.

‘Kumiko, The Treasure Hunter’/“Кумико, търсачката на съкровища“ – Едно от малкото заглавия в програмата, получили широко разпространение по киносалоните в САЩ, „Кумико, търсачката на съкровища“ е американска продукция с преобладаващо японски актьорски състав и също толкова японски стилистичен привкус. Главната героиня е чиновничка в Токио, притисната в тесните граници на своята реалност, изпълнена с очаквания и предразсъдъци, налагани най-вече от майка ѝ и шефа ѝ. Тя намира път за бягство от тази реалност през филма „Фарго“ на братята Коен, като си наумява, че нейната съдба е да открие куфарчето с пари, заровено от героя на Стив Бушеми в Северна Дакота.

За съжаление, този път бягството от реалността води само до разочарование. В този смисъл филмът е една почти трагична история, представяща болезнените стереотипи в американската и най-вече японската култура, които тласват главната героиня по пътеката на лудостта. Красиво заснета и озвучена със саундтрак, заслужено награден на фестивала ‘Sundance’, лентата представя малко хумористични моменти и много повече неудобни такива, но не страни от предмета на действието си и предоставя посланието си по силен и въздействащ начин.

‘Listen Up Phillip’/“Слушай, Филип“ – Филмът на режисьора Алекс Рос Пери с участието на талантливите Джейсън Шварцман, Елизабет Мос, Джонатан Прайс и Кристен Ритер споделя повечето качества на „Госпожица Америка“ – автентични, вибриращи с живот персонажи и изключително интригуващ, реалистичен диалог. В този смисъл и двете продукции биха могли да бъдат разиграни на театралната сцена с почти същия успех, с който се прожектират и на големия екран – особено ако ролите отново са поверени на толкова качествени изпълнители.

Разликите с „Госпожица Америка“ са липсата на кинематографичен фокус върху сцената на действието и наличието на добре разгърнати, лесно достъпни мъжки персонажи до героинята на Елизабет Мос. Тя играе приятелката на главния герой Филип – изключително арогантен и дразнещ автор, чийто мимолетен професионален успех го среща с неговия идол. Въпросният преуспял възрастен автор се играе с голяма доза чар и специфичен хумор от Джонатан Прайс. Историята всъщност се разказва през очите именно на Филип, неговата приятелка и неговия кумир. Сюжетът не почива на никакви клиширани правила относно наративната структура и всъщност кара зрителя да се чуди как и какво трябва да се случи, за да получи действието задоволителен завършек. За щастие, през цялото време неговото внимание е ангажирано от безспирния, затрогващ, забавен и постоянно интригуващ диалог, който сякаш буквално е иззет от вашите собствени животи или тези на ваши приятели.

‘Straight Outta Compton’ – Безспорният комерсиален хит с непреведено заглавие, доминиращ програмата на “So Independent” тази година, регистрира всеобщо критическо одобрение и солидни финансови приходи от почти 200 милиона долара. Режисиран от Ф. Гари Грей, известен със заглавия като „Петък“, „Парламентьорът“ и „Италианска афера“, филмът разказва истинската историята на рапърите Eazy-E, Doctor Dre, Ice Cube, DJ Yella и MC Ren, известни като групата N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes). И има добра причина да се радва на такъв голям успех.

Лентата има само едно слабо място и това е раздутото времетраене, което надвишава нужното за практичното и ефикасно разказване на историята. Всичко останало е на фантастично ниво. Историята е разказана със 100%-ов реализъм, актьорите в главните роли минават далеч отвъд границата на обикновената имитация на личностите, които илюстрират. Налице са социалните и политически теми, актуални и до днес, които дават живот на жанра на генгста рапа. Налице е и фантастичната, ритмична, енергична, убийствено точна музика, която поставя нови граници в музикалното изкуство и която в наши дни е репрезентирана в популярната култура от твърде малко истински талантливи изпълнители и води само до разочарование. Подходящ на практика за всяка аудитория, филмът заслужава широкото одобрение, на което се радва.

‘Slow West’/“Бавен запад“ – Вероятно най-силно впечатлилото автора на тази статия заглавие е режисьорският дебют на Джон Маклийн. „Бавен запад“ е абсолютно класически уестърн, почиващ на най-изпитаните във времето и обичани от хората тропи и фигури в жанра. Коди Смит-МакФий влиза в ролята на тийнейджър с благороднически произход от Шотландия, който идва в Съединените щати през XVIII век, за да последва своята любима. По пътя си той се натъква на ренегат, който му помага срещу заплащане, и злонамерен ловец на глави, който решава да го последва, тъй като за главата на обичното му момиче е обявена награда от 2000 долара. Тези две роли се играят съответно от винаги представящите се на ниво Майкъл Фасбендер и Бен Менделсън.

Прекрасна панорамна кинематография, интересна визуална символика, поетичен диалог, няколко изключително напрегнати конфронтации и подобаващо кървава финална престрелка правят „Бавен запад“ класика в един замиращ жанр. Лентата със сигурност ще остане във филмографиите на участващите актьори като един от най-високо оценените им проекти и се явява като задължителната уестърн роля за Майкъл Фасбендер, която всеки голям водещ актьор трябва да изиграе в своята кариера. Филмът лесно може да се препоръча на всеки зрител, но е на практика задължителен за всички фенове на жанра и на Фасбендер.

По какъв начин, как и къде ще успеете да се сдобиете с тези филми, не е лесен въпрос за разрешаване и затова ви стискаме палци в това проблематично начинание. Но което и да е от тези заглавия може да бъде прекрасна глътка свеж въздух за уморения от холивудските продукции по моловете киноман.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница ДимитроваПрочутите имена, които (може би) не произнасяш правилно: част 231.07.2019

Още от Под Моста

Габриела КанджеваПреди концерта: любимите ни 5 песни на Il VoloМузика