Филмовите премиери на есента, за които нямаме търпение
След преобладаващ сезон на екшъни и комедии е време големият екран да стане шарен като дърветата през есента. С падането на листата по салоните кацат и най-дългоочакваните ленти за годината. И както всички, които въпреки лятното еднообразие по кината искаме максимално да задържим ярките слънчеви лъчи, за есенни премиери тук смятаме заглавията от 22 септември нататък. Ето кои от тях се надяваме да си струват най-много.
Kingsman: Златният кръг (22 септември)
Режисьорът Матю Вон се завръща в компанията на Тарън Еджъртън, Колин Фърт и още стари познайници за продължението на „Kingsman: Тайните служби“. Сред новите попълнения се открояват Джеф Бриджис и Чанинг Тейтъм като закоравяли каубои, членове на конкуретна шпионска организация от САЩ, Джулиан Мур като злодей с иначе невинното име Попи и Хали Бери в образа на умница с джаджи. Дали сблъсъкът между английската изтънченост и американската неподправеност ще даде добри резултати? Засега критиците се хващат за екшъна в излишък и уж ненужно дългото времетраене от 141 мин. Последната дума обаче имат зрителите.
Линия на смъртта (29 септември)
Време беше да видим Нина Добрев в по-сериозен филм, макар и да нямахме предвид точно роля, в която да губи пулс. „Линия на смъртта“ ни среща с петима студенти по медицина, любопитстващи да узнаят какво е чувството да минеш отвъд живота. За целта те неколкократно се подлагат на експеримента да спрат сърцата си, което скоро обърква умовете им. Режисьорът Ниелс Арден Оплев познаваме от шведската версия на „Момичето с драконовата татуировка“ и се надяваме да се справи с комбинацията от драма, научна фантастика и хорър. Ако ли стъпи накриво, тук е Елън Пейдж в компанията на още свежи лица, които биха компенсирали.
Блейд Рънър 2049 (6 октомври)
Ако съдим по трейлърите, наследникът на „Блейд Рънър“ от 1982 г. не отстъпва по визуално съвършенство на своя предшественик. За това се е погрижил операторът Роджър Дийкинс („Аве, Цезаре!“ и още продукции на братята Коен) под режисурата на Денис Вилньов, на когото Ридли Скот отстъпва място, за да заеме ролята на продуцент. Тук отново е сценаристът Хамптън Фанчър, както и Харисън Форд, който ще изиграе Рик Декард три десетилетия по-късно. На него в откритията си се натъква друг ловец на андроиди – Офицер К., изигран от Райън Гослинг. Джаред Лето ще видим като зъл производител на репликанти, а подобно на подготовката си за „Отряд самоубийци“ по Метода, актьорът и тук изненадва с техники. За да изиграе незрящия си герой, Лето ползвал лещи, които намалявали видимостта му. А нашата със сигурност ще е по-добра в сравнение с няколко десетилетия по-рано – филмът излиза на 2D, 3D и IMAX.
Планината помежду ни (13 октомври)
Твърде харесваме Кейт Уинслет и Идрис Елба поотделно, за да ги пропуснем заедно. Филмът е екранизация по едноименния роман на Чарлз Мартин, режисирана от Хани Абу-Асад – неособено известно у нас име, което обаче има две номинации „Оскар“ за чуждестранен филм. В главните роли на хирург и журналистка за малко да влязат в тандем Майкъл Фасбендър–Марго Роби и Чарли Хънам–Розамунд Пайк, но след отказите им Уинслет и Елба имат „късмета“ да зъзнат при близо -40 градуса. Изкуството, разбира се, изисква жертви, за да е преживяването на героите максимално реалистично – след самолетен инцидент двамата трябва да оцеляват сред суровата планинска природа, а дали искрите помежду им ще ги стоплят, предстои да разберем.
Снежния човек (13 октомври)
Още една адаптация по роман, от която лъха студ заради температурите, но смразява най-вече със сюжета. Майкъл Фасбендър е прословут детектив, призован да разследва мистериозни изчезвания на жени. Помага му неговата колежка Катрин Брат – в ролята е шведката Ребека Фъргюсън, от чиято родина е авторът на едноименната книга (Ю Несбьо) и режисьорът на филма (Томас Алфредсон). Двамата тръгват по петите на извършителя, за когото предполагат, че е сериен убиец, който се активира, щом падне сняг. Трейлърът обещава напрегнат трилър в стил Дейвид Финчър и Джилиън Флин – надавяме се повече на нивото на „Не казвай сбогом“, отколкото „Момичето от влака“.
Въздесъщият (13 октомври)
След като предният му филм “Love.net” стана петият най-печеливш български в боксофиса за последните 10 години, Илиян Джевелеков отново се захваща с изследването на съвременни теми. Този път е манията за наблюдение на чуждия живот – добрите намерения на главния герой да постави скрити камери, за да разбере кой краде от дома на родителите му, нараства до воайорство и вживяване в ролята на Биг Брадър. Зад филмовата камера застава един от най-добрите ни оператори – Емил Христов, а във водещия образ на писател и шеф на рекламна агенция е Велислав Павлов. До него застават Теодора Духовникова, Весела Бабинова (с кино дебют), Тони Минасян, Ирмена Чичикова, Михаил Мутафов… с тези имена „Въздесъщият“ едва ли ще се оплаче от липса на приходи.
Треска за лалета (27 октомври)
Алисия Викандер тъкмо започна да ни липсва, но преди римейка на Лара Крофт ще я видим като нежна аристократка в класическа история. Мястото е Амстердам през XVII в., където героинята, останала сирак, е избрана за жена от един от най-богатите мъже в града. Видим ли Кристоф Валц, очакваме злодей във вихъра си – тук той играе властния съпруг, който наема художник за направата на семейни потрети. Дейн ДеХаан влиза в ролята на артистичния герой, в когото младата съпруга се влюбва. Оригиналната книга на писателката Дебора Могак отскоро излезе у нас и идва от чужбина с етикет „бестселър“, но дали и филмът ще има същият успех? Ако съдим по досегашните оценки от филмови критици, отговорът клони към отрицателен, но зрителското сърце се печели по-лесно.
Убийството на свещения елен (3 ноември)
Лентата идва от Кан с награда за най-добър сценарий и номинация за „Златна палма“ – по-малко не сме и очаквали от Йоргос Лантимос, режисирал преди това „Омарът“. „Неспокойна тъмнина и психологическа напрегнатост, измамно пъплещи под абсурдния хумор“ обещава ревюто на “Hollywood Reporter” – едно от многото, хвалещи филма. Главното участие е на Колин Фарел – хирург, чийто живот се преобръща заради млад пациент, а Никол Кидман и Алисия Силвърстоун му партнират в ролите на майки пред изпитание. В трейлъра виждаме само първата и добиваме повече усещане, отколкото информация, което задълбава мистерията около сюжета. Може би е твърде сложно за обяснение в минута и половина, така че планираме два часа в арт кината през ноември.
Възвишение (10 ноември)
През 2011 г. излиза романът на Милен Русков, 2013 г. – представлението на Драматичен театър Пловдив, а вече и кината се готвят да приютят одисеята около обира в Арабаконак през 1872 г. След редица престижни литературни награди и театрални отличия шумът около „Възвишение“ е заслужен, а и не се сещаме за трейлър на български филм, така привлекателен по холивудски. Историческите филми у нас са рядкост, но режисьорът и сценарист Виктор Божинов сяда на режисьорския стол след успеха на „Стъклен дом“ и „Под прикритие“. Друга печеливша съставка са колоритните персонажи на разбойниците Гичо (Александър Алексиев) и Асенчо (Стоян Дойчев) и компания. В тази история на границата между реалност и измислица зрителите ще могат лесно да припознаят българския манталитет, датиращ отдавна и ширещ се все още сред нас.
Убийство в Ориент Експрес (10 ноември)
Най-известният криминален роман в света не е ниска летва, но най-новата филмова адаптация прикова вниманието ни още с първия си трейлър (макар някои да не харесаха контраста между историческата епоха и съвременното звучене на парчето “Believer” в него). Този път екранизацията по книгата на Агата Кристи разчита на Кенет Брана, който играе легендарния Еркюл Поаро и режисира цяло съзвездие от актьори – дано само тази наситеност не е признак за някой друг дефицит. Джони Деп като Едуард Ратчет дава заявка за славно завръщане след незавидна поредица проекти. Ще го видим в един влак с Мишел Пфайфър (Каролин Хюбърд), Дейзи Ридли (Мери Дебенам), Пенелопе Крус (Пилар Естравадос), Джуди Денч (принцеса Драгомироф) и още.
Лигата на справедливостта (17 ноември)
Феновете на DC Comics очевидно имат двоен повод за радост тази година – след премиерата на „Жената чудо“ този юни ще видим отново Гал Гадот като Даяна Принс само няколко месеца след това. Този път в компанията на своите колеги супергерои – тук отново е Бен Афлек като Батман, но за първи път се появява Джейсън Момоа в ролята на Аквамен, Езра Милър в тази на Светкавицата, а Рей Фишър – като Киборг. Великолепната петорка ще трябва да защити света от заплаха, по-голяма отвсякога, в лицето на Степенулф и неговата демонична армия – а дали с отворения край на „Батман срещу Супермен“ няма да се окаже шесторка?
Чърчил (8 декември)
Обичаме, когато неразказани досега истории излизат наяве, а „Чърчил“ обещава да е такава. Биографичната драма проследява живота на британския министър-председател в залязващия период на доскорошната му слава. В последните месеци преди края на Втората световна война със сетни сили той трябва да се справи не само с германците, но и със собственото си его и желание за контрол. В главната роля е шотландецът Брайън Кокс, чието изпълнение се очаква да ни отведе отвъд желязната фасада на политика. Според вече излезлите мнения за филма изглежда, че най-силният коз е именно актьорската игра. Холивуд обаче има възможност за реванш – догодина по нашите екрани очакваме още един филм за британеца, този път оглавяван от режисьора Джо Райт и Гари Олдман като Чърчил.
Майка (8 декември)
След библейското приключение в „Ной“ от Дарън Аронофски отново ни полазват тръпки заради психодрамата „Майка“ с привкус на трилър и хорър. На фестивалната премиера в Торонто кожата е настръхвала още пред вратите на кино салона, където на зрителите са раздавани листи с така наречена „Майчина молитва“. Възклицания „О, Боже!“ явно е имало, ако съдим по възхитителните отзиви. Едва ли ще е другояче, когато сюжета за семеен разпад на фона на мистериозно минало обедини Хавиер Бардем като поет в търсене на вдъхновение, Дженифър Лоурънс в ролята на неговата домакиня (и ние забелязахме разликата във възрастта, но подозираме, че е умишлена) и Ед Харис и Мишел Пфайфър като част от неканените гости. В интервютата си екипът леко ни спойлна, че филмът е алегория за Майката Земя и отношението на хората към нея, но сега поне знаем къде да гледаме.