Театър

„Телевизионна мрежа“ за лапите на четвъртата власт

19.02.2020

За едно от най-новите попълнения в репертоара си Сатиричен театър „Алеко Константинов“ заедно с Андрей Аврамов посяга към нелек материал, отличен с 4 награди „Оскар“ – филма на Сидни Лъмет „Телевизионна мрежа“ от 1976 г. 

Главният герой Хауърд Бийл е дългогодишен водещ на новините в телевизионната мрежа UBS, но заради ниската им гледаемост напоследък му предстои да бъде уволнен. След разговор на шега (или не съвсем), Бийл прави дръзко съобщение в ефир, че след седмица по това време ще се самоубие на живо. Изявлението кара рейтингът да скочи главоломно, а докато образът му пред камера е преобразен, зад нея високопоставените му колеги плетат мрежа от манипулации, която взима невинни жертви.

Снимки: Елена Спасова

Началото на постановката звучи като пророчество за предстоящото уволнение на водещия, а цялостният сюжет може да се разгледа като предвестник на състоянието на обществото през 21 век. Сценарият на Пади Чайефски днес изглежда по-актуален от всякога в ерата на социалните мрежи, където всеки намира леснодостъпна платформа за изливане на собствените си чувства и мисли. 

Професионалната драма на Хауърд Бийл го провокира да остави настрана обичайните формалности, като с искреността си дава възможност на зрителите да се припознаят в него. Но дори гневните послания, подхванати от аудиторията, не водят до особена промяна, както често се случва в действителност – и то ако не защото народът не е достатъчно единен, а заради по-големите сили, чиято власт надделява.

Снимки: Елена Спасова

Малин Кръстев се слива с образа на Бийл, придавайки му човечност и уязвимост, която успява да разсмее, но и сила, която респектира. В главната роля той пресъздава драмата на човека, изгубил власт над собствения си живот, и показва обезличаването на героя, който веднъж попаднал в мрежите на телевизията, не може да се измъкне оттам без да жертва достойнството си или градената до момента кариера. 

Тази дилема се наблюдава и сред още персонажи: Калин Сърменов печели симпатии като Макс Шумахер, който се опитва да запази професионализма и моралните си ценности, поставени на изпитание от криза на средната възраст. За нея допринася и програмният директор Даяна Кристенсен – Стефания Кочева в ролята е олицетворение на болната и фанатизирана амбиция, чиято единствена радост и вълнение под красивата черупка са растящите пунктове на рейтингите.

Снимки: Елена Спасова

С отрезвяващия монолог на Димитър Баненкин като комуникационен магнат властта на медиите е окончателно развенчана, а те са показани като средства за обслужване на корпоративни интереси, които владеят света. Дори предхождащите моменти, които би трябвало да осмиват телевизията, карат зрителя да осъзнае, че техният абсурд всъщност е на една крачка от действителността.

Антония Попова превръща сцената на Сатирата в телевизионно студио, където откриваме не само операторска техника, но и екран, излъчващ кадрите от ефира на UBS, който за първи път се използва в „Алеко Константинов“. Освен че ефектно допълва действието, той се превръща и в отделен участник от него – реалността, с която едни живеят, и инструментът за манипулация, който други използват. 

Снимки: Елена Спасова

В представлението участват общо 18 членове на трупата в Сатирата, които заедно пресъздават суматохата, характерна за работата в телевизия, а поотделно акцентират върху предизвикателствата на различни части от голямата машина – сред тях се отличават Явор Борисов като алчния Франк Хакет, Борислав Захариев като натоварения с отговорности продуцент Хари Хънтър и Иван Панев като плахия Ед Руди.

Амбициозното представление на Андрей Аврамов се справя отлично със задачата да пропътува от 70-те до днес, за да развълнува зрителите почти половин век по-късно. През 2020, когато медийният бизнес, било то телевизионен или не, продължава да бъде безмилостен към своите създатели и потребители, притъпявайки сетивата им и карайки ги да мислят неправилното за нормално, „Телевизионна мрежа“ засяга онзи нерв, който помага да запазим човечност.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Калоян Гуглев5 театрални премиери, които да очакваме до края на ноември16.10.2019

Още от Под Моста

колаж сериали 2021
Деница ДимитроваНовите сериали в края на 2021: какво излезе и какво остава да гледамеКино