Кино

Уди Алън и хроника на един незаслужен скандал

13.11.2019

За кариерата на Уди Алън са изписани хиляди редове. През последно време обаче името на режисьора влиза в заглавията не толкова заради творчеството си, колкото с обвинения в сексуално насилие отпреди три десетилетия, които му попречват да разпространява новите си филми в своята собствена родина

Едва ли в края на 80-те през ума на един от най-гениалните режисьори на нашето време изобщо е минавало, че ще получи подобен удар от жена, която е смятал за своя муза и любима. Тогава Уди Алън вече е създал най-добрите си филми – „Ани Хол“, „Манхатън“, „Дани Роуз от Бродуей“, „Радио дни“, „Хана и нейните сестри“, а отношенията с тогавашната му партньорка в живота и киното – Мия Фароу, започват да се изчерпват. Когато техният край настъпва с гръм и трясък, ехото от разбитото сърце на една жена ще се чува десетилетия наред.

Как започва всичко

В края на 80-те Уди Алън признава, че единственото, което свързва него и Мия, са децата им – Дилън и Моузес, официално осиновени и от двамата през 1991 г., както и роденият по време на връзката им Сачъл Ронан Фароу (за когото по-късно пред Vanity Fair Миа ще каже, че е възможно негов баща да е бившият ѝ съпруг Франк Синатра). Актрисата и режисьорът никога не са сключвали брак, нито са живели заедно, а самият Уди не полага грижи за останалите осиновени деца на Мия. Друга от дъщерите на Фароу се оказва ябълката на раздора – корейката Сун-Йи, с която през 1991 г. Алън започва връзка. Това се превръща в големия грях на режисьора и основен аргумент, който години напред ще подклажда впечатленията за другата негова вина.

През януари 1992 г. Мия Фароу разбира по особено неприятен начин за връзката между Уди Алън и осиновената си дъщеря. Актрисата придружава едно от децата си за терапевтичен сеанс в апартамента на режисьора, където до камината вижда голи снимки на Сун-Йи. Както всяка жена в подобна ситуация, Фароу е бясна. Към децата си обаче пише смирено послание, казвайки, че срещу семейството им е извършено „зверство“, но никой не трябва бъде сломен от този факт, а напротив – да прояви сила. Малко по-късно Мия демонстрира сила, но физическа, срещу Сун-Йи, а освен нанесения жесток бой, актрисата изрязва лицето ѝ от семейния портрет вкъщи. На негово място слага това на новоосиновеното си момиче – Там.

Но обезпокоителното поведение на Мия не спира дотук. За Деня на влюбените тя отговаря на подаръка на Уди с шоколадови бонбони и зловещо допълнение – семеен портрет във формата на сърце, на който сърцата на децата върху снимката актрисата пробожда с шишове, а своето – с нож, обвит с една от голите снимки на Сун-Йи. На бележката към подаръка Фароу пише, че Уди е разбил сърцето ѝ на парчета. Следват обаждания до режисьора посред нощ, в които Мия му отправя не само обиди, но и заплахи за убийство.

От този момент нататък актрисата признава, че започва да гледа с други очи на привързаността на Уди Алън към дъщеря им Дилън. В автобиографичната си книга „Какво отпада“ (“What Falls Away”) от 1997 г. Фароу умува над това кога едно поведение може да се сметне за сексуално и твърди, че съмненията ѝ започнали още преди да разбере за Уди и Сун-Йи. За нея е обезпокоително, че Алън дава на Дилън да смуче палеца му, а също и слага главата си в скута на детето.

За разлика от признаците, които Мия забелязва у Уди, режисьорът има още по-ясни наблюдения за психическата и емоционална нестабилност на актрисата по онова време. В един момент Фароу заявява пред Алън, че е намерила покой благодарение на католическата си вяра, а по-късно отново заплашва режисьора, че ще го убие. Пред него актрисата дори се зарича да отнеме собствения си живот, като в прав текст посочва причината – Уди ѝ е отнел дъщерята. Но най-красноречиво говорят думите на Мия, когато в телефонни разговори споделя пред Алън, че му е намислила нещо. „Ти ми отне дъщерята, затова аз ще отнема твоята“, гласят заканите ѝ няколко седмици преди Фароу окончателно да натисне спусъка.

Бомбата е хвърлена

През юли 1992 г. семейството се събира, за да отпразнува рождения ден на Дилън. За празника Уди Алън пристига от Ню Йорк и отново не общува толкова с останалите деца, колкото с дъщеря си. Това още повече вбесява Мия, която след тържеството закача в банята бележка. Пред полезрението на децата и бавачките стоят думи, с които тя обвинява режисьора, че е „хвърлил око на най-малката сестра“, след като е „покварил“ друга от тях, и го нарича „блудстващ с деца“.

Така на 6 август Мия Фароу подава обвинение към Уди Алън за блудство с Дилън, което се е случило два дни по-рано, докато той гостува в дома им Фрог Холоу в Кънектикът. И войната започва с всички средства.

Бавачката Кристине Гротеке казва в книгата си, че Мия ѝ заръчала да следи отблизо поведението на Уди към Дилън, а на моменти дори изглеждало сякаш актрисата действително искала да установи някаква случка. Друга детегледачка на име Моника Томпсън дори разказва как в рамките на няколко дни актрисата често е подпитвала дъщеря си какво е направил Алън, но и двете не намират поведението на режисьора за подозрително. Фароу обаче твърди как в някакъв момент от този ден Дилън и Уди са останали насаме, а той я е отвел в таванската стая, където според версията докосвал с пръст интимните ѝ части, докато тя си играела.

Актрисата използва момента, за да разпита Дилън пред домашната камера за случилото се. Видеото обаче е обезпокоително по две причини. Експертите по разследването твърдят, че записът е прекъсван и продължаван на няколко пъти, а това поражда съмнения, че Фароу е съветвала дъщеря си какво да казва, а репликите изглеждат нагласени и репетирани. Освен това, Мия снима Дилън, докато момичето е голо във ваната, което не е никак подходящо предвид деликатната тема.

Междувременно Уди Алън е шокиран от обвиненията и категорично ги отхвърля. Както и специалисти твърдят, той е клаустрофобик и няма никаква логика в това да води детето на тавана. В своя защита той казва още, че за своите 57 години към онзи момент е имал достатъчно случаи, в които е можело да се прояви като педофил, но не е. Към тези свои твърдения в предаването „Шейсет минути“, където гостува през ноември 1992 г., разказва не само за заплахите на Фароу, но и за Сун-Йи.

Алън признава, че редица хора го приемат за виновен по асоциация заради връзката му с момичето от Корея, което е на 21 г., когато започва да излиза с 56-годишния режисьор. На въпроса за „морална дилема“ от журналиста Уолтър Айзъксън по-рано същата година Уди подчертава онова, което убягва на мнозина склонни да повярват в обвиненията. Сун-Йи Превен е осиновена дъщеря на Мия Фароу и бившия ѝ съпруг Андре Превен, а не на Алън. Момичето никога не е живяло под един покрив с Уди, нито го е възприемала като бащинска фигура. Както пише и Мия в мемоарите си, режисьорът не е общувал с децата на Превен преди началото на 90-те, когато тя насърчава Алън да започне. Това сваля съмненията, че е възможно Уди да си е набелязал Сун-Йи още докато тя е била малолетна. 

Уди Алън и Сун-Йи на премиерата на филма му „Каквото дойде“ през 2009 г. Снимка: Wikimedia

Въпреки тези подробности широко разпространено впечатление е, че режисьорът всъщност се жени за дъщеря си, когато отвсякъде погледнато това е неправилна информация. 35-годишната разлика може и да е фрапираща, но фактът, че двамата впоследствие се женят, имат две осиновени деца и са заедно до ден-днешен, не говори друго, освен че Уди и Сун-Йи просто се срещат при неподходящите обстоятелства, които са много удобни за спекулации.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница Димитрова„Един дъждовен ден в Ню Йорк“ – изискана наслада, полята с хумор и носталгия20.11.2019

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаДа избереш книга по корицата и да си струваЛитература