За Ice bucket challenge или защо започнахме да поливаме съвестта си с лайкове?

24.08.2014

Както каза любимият Нийл Геймън в едно от най-добрите видеа в кампанията – трябва да сте живели на Луната, за да не знаете какво представлява ‘Ice Bucket Challenge’ – предизвикателството с изсипване на ледена вода върху главата с цел събиране на средства за лечение на болни от Амиотрофична латерална склероза (АЛС) – кампания, която буквално наводни интернет и в която се включиха милиони по целия свят. Дълго се чудех дали да не спестя на онлайн пространството няколкото килобайта текст, които предстои да прочетете, но все по-мащабната и набираща сила инициатива, както и умишлено провокативния ми „хейтърски“ пост в личния ми Facebook профил, който доста разбуди духовете, ме мотивираха да не остана безразличен.
ICE BUCKET FRONT
Какво ми харесва?

Когато за пръв път станах свидетел на инициативата и все още не знаех за какво става въпрос, си казах – поредната простотия. Когато обаче видиш гиганти като Бил Гейтс, Нийл Геймън, Бенедикт Къмбърбач, Стивън Кинг, Марк Зукърбърг и Стивън Спилбърг да се заливат през глава с легени, кофи и тенджери ледена вода, нещо в съзнанието ти започва да присветва, като че ли първоначалните ти впечатления не са били в особено правилна насока. И наистина, каквото и да говорим, колкото и да ни е досаден спамът в интернет, едва ли има човешко същество, в чиито гърди тупти сърце, което може да отрече, че кампанията е абсолютно страхотна. Благодарение на нея вече са събрани милиони долари за лечение на хора болни от АЛС – отвратително неврологично заболяване, водещо до тотална парализа и често до смърт. Заболяването, от което страда един от най-страхотните умове на нашето време – Стивън Хокинг. Няма как нещо, което дава надежда на хора, чийто живот всеки ден е битка с болестта, да е лошо. И аз лично съм готов да изтърпя, ако трябва още 100 пъти по толкова коментари и видеа, стига да знам, че това наистина помага на болните от АЛС.

За хубавите неща на инициативата може да се говори много – събирането на пари за една наистина благотворителна кауза, активизирането на милиони обикновени хора и стотици знаменитости от световен мащаб, популяризирането на проблемите на страдащите от АЛС, сплотеността на хората и какво ли още не – всичко това е безспорен факт, който нито мога, нито бих тръгнал да отричам. Простичката и безобидна идея с цел привличане на вниманието със заливането също е невероятно добра стратегия. Затова не ме разбирайте погрешно – с по-долните редове не искам да „храня“ кампанията и всички хиляди хора, които са се включили в нея с благородни намерения и са дарили средства. С тях обаче искам да покажа един голям среден пръст на всички олигофрени, които си изливат кофа на главата, за да получат 100 лайка във „фейса“.

Какво не ми харесва?

Въпреки положителните неща, както всяка друга модерна и радваща се на голям интерес в интернет инициатива , така и при ‘Ice Bucket Challenge’, в един момент простотията взе връх и идеята беше тотално изродена. Освен страхотни видеа, наистина призоваващи за помощ и дарения, в онлайн пространството плъзнаха 100 пъти повече, чиято цел е една единствена – забавление и привличане на внимание. Все повече стават хората в социалните мрежи и сайтовете за видеосподеляне, които откровено си нямат абсолютно никаква представа за какво иде реч, но демонстрират явната си липса на мозък, изливайки по всевъзможни начини вода върху главата си. А това вече е дразнещо, безсмислено и най-малкото – подигравателно към хората болни от АЛС. Хилядите, които правят и споделят клипчета без бегла идея, че всичко е за благотворителност и без да споменат това по някакъв начин, въобще няма да коментирам, тъй като те не само са достигнали дъното на човешката глупост, но и вече са си взели лопатка, за да продължат надолу.

ICE BUCKET 2

На всички, които откровено се забавляват да си предизвикват приятелчета и публично да си поливат тиквата, а после със задоволство броят харесвания във Facebook, обаче, искам да кажа две приказки. Спрете да опорочавате страхотната идея и да оправдавате глупавата си и безсмислена постъпка с аргумента „ама то е за благотворителност!“. Не, драги ми смехурковци, във вашия случай не е. Не само, че не помагате по абсолютно никакъв начин, но и вредите – отказвате нормалните интелигентни хора, на които до гуша им е писнало от дебили като вас, от благородната инициатива. А, ако този аргумент ви се струва глупав, моля, представете си как някой болен от АЛС, прикован до края на живота си на инвалидния стол, седи пред компютъра и ви гледа как подскачате, смеете се и използвате ръцете си, за да се залеете с леген вода. След това го поглеждате право в лицето през монитора и му казвате „Аз го правя за теб!“. Не! Правите го за себе си!

Именно това ме дразни най-много в целия шум около инициативата – не самата кампания, а демонстрацията на това какви хора сме. Ставаме много благотворителни, само ако е забавно. Само ако ни носи лайкове във Facebook. Само ако е модерно и всички го правят. Само ако любимите ни знаменитости ни помолят да го направим. А колкото и да не ни се иска на всички да го признаем – ‘Ice Bucket Challenge’, въпреки всичките си страхотни качества, носи и много други опасности със себе си. На първо място кампанията придоби такива мащаби и популярност, че отвлече вниманието ни от много други подобни инициативи, които нямат късмета да имат такъв страхотен маркетингов трик. От АЛС са болни 30 хил. души в САЩ (това, че инициативата стана световна, но парите ще отидат предимно за американци е друга тема, която, ако подхвана, веднага ще бъде обвинен в религиозно поклонничество към Путин), но още стотици хиляди, дори милиони в страната, страдат от не по-малко ужасяващи и нелечими болести. А за тях кой ще си излее студена вода върху главата?

ICE BUCKET 3

Лошото е, че много, много хора, които са заснели клипче и/или са дали пари за тази кампания, било то и подсъзнателно, ще почувстват, че са изпълнили социалния си благотворителен дълг за следващите няколко години и едва ли ще се затрогнат от други инициативи. Обществото ни е така устроено, че вниманието му трудно се привлича към подобни каузи и това внимание има много малък лимит. А ‚Ice Bucket Challenge‘ като че ли изчерпа този лимит за доста дълъг период от време. Лошото на повече от нас, като не изключвам и себе си, е, че сме склонни да даряваме пари само по Коледа или на някоя наистина мащабна инициатива като тази или DMS VARNA например. През останалото време спим, опитвайки се да залъжем съвестта си и собствените си псевдопредстави за морал.

Интересен е фактът, че заради инициативата за около месец са събрани над 15 милиона долара. Сумата е впечатляваща и продължава да расте, но замисляли ли сте се за огромната популярност и колко пари са спечелили индиректно знаменитостите, които използват повода да си направят безплатен ПР, както и от рекламни сайтове като YouTube и безчет други медии по целия свят. Убеден съм, че ако можеше да се изчисли, сумата щеше да е много по-голяма от 15 милиона.

Мога да продължа този материал още дълго, но ако съдя по наученото във Факултета по журналистика през последните 3 години относно дължината на материалите, вече съм загубил вниманието ви преди около 400 думи. Не мога да накарам никого да споделя мнението ми и съм убеден, че много хора няма да разберат какво се опитах да кажа. Но нещо вътре в мен ми подсказва, че ще станем много по-добри, когато започнем да даряваме пари и да извършваме благородни дела с (на вниманието на г-н Цветан Цветанов) искрено алтруистични намерения, а не защото е забавно, модерно и идолите ни казват да го правим. И в никакъв случай – не, за да си купуваме лайкове във Facebook.

 

П.П
Имам лична молба към всички крайни противници на ‘Ice Bucket Challenge’ – моля ви, спрете да използвате хабенето на вода и децата в Африка като аргумент „Против“, след като преди максимум 1 час сте пуснали 20-литровото си тоалетно казанче, пълно с прясна питейна вода, да погълне 100-милилитровата ви урина и 2 парчета тоалетна хартия. Благодаря! 

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под Моста5 истории за цветове и техните кръстници15.09.2020

Още от Под Моста

Боян Симеонов5 албума от септември, които трябва да слушатеМузика