Образование

„Заедно в образованието“ – силата на добрите примери

24.04.2019
Varna Buddies 2019 Summer Edition

Какво правихте миналата седмица? Случи ли ви се нещо, което да ви откъсне от ежедневието и да ви накара да се замислите?  На мен да. Имах честта да присъствам на едно вдъхновяващо събитие, за което ще ви разкажа в следващите редове. Преди това обаче ви споделям един цитат на Галин от Ловеч, който е едва осми клас: „Само човекът би могъл да направи човека истински щастлив“. За Галин ми разказаха, че въпреки това в какви условия и среда е роден, той е избрал да се бори за своето образование . Следващият материал е за хората, които вдъхновяват и за децата като Галин, които имат нужда от лични примери и герои.

Как да разпространим добрите практики в образованието беше една от дискусиите на форума. В нея участваха Илка Стоименова, директор на 159 ОУ „Васил Левски“, Пламена Николова, възпитаник на „Заедно в час“ и програмен директор „Образование“ в Националната мрежа на децата, и Даниела Иванова, възпитаник на „Заедно в час“ и зам.-директор на 93 СУ „Ал. Теодоров – Балан“

Снимки: Павлина Радославова, „Заедно в час“

 Миналия дъждовен петък се проведе събитието “Заедно в образованието: За успеха на всяко училище”.Събитието бе организирано  от “Заедно в час” и  академия “НИКЕ“. На него бяха  представени добри практики и опит от класни стаи, училища и регионални инициативи, насочени към качествено образование за всяко дете в България. Бяха поканени възпитаници на „Заедно в час“, които да споделят какво се случи с тях, след като двете години от програмата изминаха. „Заедно в час“ търси, подбира, обучава и подкрепя способни и мотивирани хора от различни сфери, които стават учители в училища, в които учениците има най-голяма нужда от подкрепа. След две години работа като учители участниците в програмата на организацията избират в каква посока да поемат – дали да останат в училище или да продължат да допринасят за по-добро образование през други кариерни пътища като социално предприемачество, обучение на учители, работа на местно ниво и други. Вярвам, че за добрите примери трябва да се говори, заради това ще ви разкажа за няколко инициативи, за които научих на това събитие, които правят малки, но сигурни стъпки към една по – ефективна образователна система.

Форумът беше открит от Екатерина Граменова, възпитаник на „Заедно в час“ и управител на Академия НИКЕ

Нека започнем с “Приключението: От мен зависи”

Какво научихте в училище? Може би Питагоровата теорема, какво са митохондрии и какво е искал да каже Вазов чрез повестта „Чичовци“. Отвъд всички тези знания обаче училището е важна среда за изграждането на много ключови умения като работа в екип, лидерство, поемане на отговорност, осъзнаване на силните и слабите страни и др. За това много помагат и извънкласните дейности. За съжаление, обаче, много ученици нямат достъп до такъв тип дейности заради редица причини.  Именно за тези деца и младежи е създадено “Приключението: От мен зависи”. Програма, за която създателите споделят, че е предназначено за деца между I и XII клас, по време на която могат да разгърнат своя потенциал, да развиват умения за ефективна работа в екип и нагласите “от мен зависи” и “аз мога”. В процеса на “Приключението” те се научават още на самоанализ и как да споделят изводите от своя опит след поредица от предизвикателства – мисии.

Целта на приключението е всяко дете да си избере цел, да състави план за действия и да го следва с идеята, че от него зависи промяната да стане реалност.

На конференцията бяха представени конкретни успешни практики на учители от различни региони на България

Монтесори паралелка в общинско училище? Да, това е факт.

Преди да ви разкажа коя е Диляна и какво прави в с. Железница, ще ви кажа накратко какво представлява методът „Монтесори“. В основата на метода е обучението на деца от различни възрасти и ченето чрез правене. По-големите деца затвърждават  знанията си, докато по-малките се учат от тях. Предимствата на метода са, че всяко дете е свободно да учи като следва собствени темпове, чувства се като част от общност и се води от собственото си любопитство. Сега си представете този тип учене в едно българско училище. Да си кажем честно, образователната ни система е малко остаряла и трудно приема новото и непознатото. Диляна Иванова, преминала през програмата „Заедно в час“, успява да създаде революция в едно общинско училище. Тя преподава в село Железница, като прилага метода „Монтесори“ в смесен клас на ученици от първи до четвърти клас. За трудностите и предизвикателствата пред това да вървиш през неутъпкани пътеки можете да прочетете повече в нейното интервю за „Заедно в час“: https://zaednovchas.bg/montesori-obshtinsko-uchilishte/

Имаше и изложение с полезни инструменти за учители

Пукльовци

Живеем във времето на технологиите. Всяко 5-годишно дете знае как да си включи таблета, да играе игри или пък да гледа клипчета в YouTube. Създателите на „Пукльовци“ са осъзнали, че образованието трябва да върви ръка за ръка с технологиите, за да се адаптира към децата на 21век. „Пукльовци“ е образователна игра. До 6 деца могат да работят на един таблет, като всяко има самостоятелна задача. Когато всички деца са готови, независимо от техния брой, те получават обща задача. За нея трябва да се обединят и с общи усилия да намерят решение. С изтичане на времето (между 1 и 5 минути) Пукльото се пука. В зависимост от това какви резултати имат децата звукът от пукането е различен. При лоши резултати то е едва-едва, а при добри – силно и звучно. По този начин играта дава възможност на учениците да се забавляват, като играят и съпреживяват ученето, използвайки любимите си (и вече превърнали се в естествено средство за тях) технологии. Повече за „Пукльовците“ можете да видите тук: https://thepoppals.com/

Това са само малка част от примерите за стремеж към по-добро и качествено образование за всички деца. Най-важният ресурс, за да стане промяната факт, са хората. Хората, които са готови да бъдат личен пример за учениците и да се отдадат на смислени каузи.

Във възпитанието на детето винаги се придържайте към основния принцип, а именно – показвайте му най-доброто от себе си., Мария Монтесори

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия НайденоваМариян Иванов, учител от „Заедно в час“ – за щастието да си учител21.03.2019

Още от Под Моста

Момчил РусевКакво се случи в българската музика през първата половина на 2019?Музика