Наскоро ви разказахме за това как роботиката може да помогне на учители и ученици в класната стая, а извън нея. Днес ще ви покажем роботи, които вече са в употреба за образователни цели.
Elias – роботът лингвист

Снимка: eliasrobot.com
Един симпатичен и доста популярен робот на име Elias е специализиран в чуждите езици. Той използва добре познатите вече технологии за дигитално обучение и ги съчетава с интерактивен интерфейс, който е забавен за децата. Чрез изкуствен интелект и способност да говори – Elias е полезен при първите стъпки в новия език. Той знае 20 езика, може да пее и танцува. Най-голямото му предимство е, че създава интригуваща учебна среда и кара учениците да бъдат проактивни. Според създателите му Elias е и страхотен в това, че е безкрайно търпелив и никога няма да се скара и присмее, ако направите грешка.
Elias работи със специално приложение за телефона, което разполага с различни функционалности като упражнения за повтаряне и запомняне, решаване на викторини и други.
Разбира се, Elias е просто инструмент, който подпомага в час, но по никакъв начин не може да замести учителя. Неговата цел е да помогне само в начално ниво и даде увереност във възможностите на всеки ученик.
Kaspar – робот за деца с аутизъм

Снимка: herts.ac.uk
Kaspar е изключително вдъхновяващ проект, който ни подсказва как технологиите могат да ни помогнат със справянето на важни проблеми. Този робот-кукла, изобретен от Университета в Хъртфордшир, Англия, е специално създаден за работа с деца с аутизъм или други комуникационни затруднения. Макар и странен на вид, той е плод на повече от десетилетие технологични и педагогически проучвания за създаване на система с изкуствен интелект, която да е в помощ на тези деца. Каспър говори и има жестомимика, която умишлено е сведена до минимум, за да могат децата с когнитивни затруднения да се чувстват комфортно при общуване с него. Неговата основна цел е да бъде социален медиатор, който да ги учи да общуват по-добре с възрастни и други деца. Каспър е оборудван с редици сензори по цялото тяло и автономно отговаря на докосвания с цел да научи децата със затруднения кои са социално приемливите физически интеракции с другите и кои – не. В него са вградени и няколко интерактивни сценария за игра, които да им помогнат да усвоят основни социални умения и навици, които може да са много предизвикателни за децата с аутизъм.
Anastasia – ръката робот, която играе шах

Снимка – Rozum.com
Ръката робот Anastasia на Rozum Robotics, всъщност не е създадена специфично за образователни цели. С нея могат да се извършват редица дейности – от помощ в лабораторията, през правене на кафе в бар до обикновени битови задачи. Тя обаче е добър пример как технологии от една сфера успешно могат да се интегрират в други. Anastasia, например, разполага с модификация, която играе шах с деца. Тя използва всички функции на добре познатия изкуствен интелект в шаха (отдавна надминаващ човека) – може да анализира, изучава и освен това е безкрайно търпелив. В същото време Anastasia го пренася от монитора във физическото пространство, правейки го много по-интерактивен и подходящ за работа с деца. Освен това тяможе да говори, да прави коментари и предложения и да се адаптира, според нивото на учениците – понякога оставяйки ги да победят, за да не губят мотивация.
Lego Mindstorms – роботите, които си правиш сам

Снимка – Eirik Refsdal from Trondheim, NORWAY – LEGO MINDSTORMS NXT | CC BY 2.0
През 1984 г. професор от MIT създава език за програмиране, специално за деца. Той прави роботчета костенурки и учи децата как да ги карат да се движат в определена посока или да се обръщат. Тогавашния изпълнителен директор на LEGO научава за експеримента и решава, че и неговите кубчета, вече известни по цял свят, могат да правят така. По този начин започва легендарното за образователната роботика партньорство между LEGO и MIT, което води до серията Lego Mindstorms. Линия от конструктори роботи, които могат да правят различни неща. А най-важното – децата сами ги карат да ги правят. По този начин от ранна възраст се възпитава интереса в науката, технологиите, инженерството и математиката, като на децата се показва, че това съвсем не са единствено сухите и скучни теории, които се учат в училище. Днес серията е толкова популярна и развита, че дори има турнири по роботика на Lego, а много училища в Западния свят разполагат с комплекти от тези конструктори.
Cubelets – квадратните роботи

Снимка – modrobotics.com
Cubelets са малки цветни кубчета, които използват физическо програмиране, за да създадат интуитивна и интерактивна игра. Тяхната цел е да насърчават развиването на въображението и математическото мислене, решаване на проблеми и работата в екип. Всеки куб Cubelets има различна функция – някои се движат в определена посока, други светят по специален начин, трети реагират на движения, четвърти свят, пети са просто батерия и т.н. Целта на децата е да разберат кое кубче каква функционалност има, как да ги сглобяват, управляват и карат да правят нови неща. Различните кубчета пък могат да се интегрират по различни начини и да правят „екосистема“ – голям организъм от Cubelets.
