Образование

5 робота в класната стая

24.06.2021

Наскоро ви разказахме за това как роботиката може да помогне на учители и ученици в класната стая, а извън нея. Днес ще ви покажем роботи, които вече са в употреба за образователни цели.

Elias – роботът лингвист

Снимка: eliasrobot.com

Един симпатичен и доста популярен робот на име Elias е специализиран в чуждите езици. Той използва добре познатите вече технологии за дигитално обучение и ги съчетава с интерактивен интерфейс, който е забавен за децата. Чрез изкуствен интелект и способност да говори – Elias е полезен при първите стъпки в новия език. Той знае 20 езика, може да пее и танцува. Най-голямото му предимство е, че създава интригуваща учебна среда и кара учениците да бъдат проактивни. Според създателите му Elias е и страхотен в това, че е безкрайно търпелив и никога няма да се скара и присмее, ако направите грешка.

Elias работи със специално приложение за телефона, което разполага с различни функционалности като упражнения за повтаряне и запомняне, решаване на викторини и други.

Разбира се, Elias е просто инструмент, който подпомага в час, но по никакъв начин не може да замести учителя. Неговата цел е да помогне само в начално ниво и даде увереност във възможностите на всеки ученик.

Kaspar – робот за деца с аутизъм

Снимка: herts.ac.uk

Kaspar е изключително вдъхновяващ проект, който ни подсказва как технологиите могат да ни помогнат със справянето на важни проблеми. Този робот-кукла, изобретен от Университета в Хъртфордшир, Англия, е специално създаден за работа с деца с аутизъм или други комуникационни затруднения. Макар и странен на вид, той е плод на повече от десетилетие технологични и педагогически проучвания за създаване на система с изкуствен интелект, която да е в помощ на тези деца. Каспър говори и има жестомимика, която умишлено е сведена до минимум, за да могат децата с когнитивни затруднения да се чувстват комфортно при общуване с него. Неговата основна цел е да бъде социален медиатор, който да ги учи да общуват по-добре с възрастни и други деца. Каспър е оборудван с редици сензори по цялото тяло и автономно отговаря на докосвания с цел да научи децата със затруднения кои са социално приемливите физически интеракции с другите и кои – не. В него са вградени и няколко интерактивни сценария за игра, които да им помогнат да усвоят основни социални умения и навици, които може да са много предизвикателни за децата с аутизъм. 

Anastasia – ръката робот, която играе шах

Снимка – Rozum.com

Ръката робот Anastasia на Rozum Robotics, всъщност не е създадена специфично за образователни цели. С нея могат да се извършват редица дейности – от помощ в лабораторията, през правене на кафе в бар до обикновени битови задачи. Тя обаче е добър пример как технологии от една сфера успешно могат да се интегрират в други. Anastasia, например, разполага с модификация, която играе шах с деца. Тя използва всички функции на добре познатия изкуствен интелект в шаха (отдавна надминаващ човека) – може да анализира, изучава и освен това е безкрайно търпелив. В същото време Anastasia  го пренася от монитора във физическото пространство, правейки го много по-интерактивен и подходящ за работа с деца. Освен това тяможе да говори, да прави коментари и предложения и да се адаптира, според нивото на учениците – понякога оставяйки ги да победят, за да не губят мотивация.

Lego Mindstorms – роботите, които си правиш сам

СнимкаEirik Refsdal from Trondheim, NORWAY – LEGO MINDSTORMS NXT | CC BY 2.0

През 1984 г. професор от MIT създава език за програмиране, специално за деца. Той прави роботчета костенурки и учи децата как да ги карат да се движат в определена посока или да се обръщат. Тогавашния изпълнителен директор на LEGO научава за експеримента и решава, че и неговите кубчета, вече известни по цял свят, могат да правят така. По този начин започва легендарното за образователната роботика партньорство между LEGO и MIT, което води до серията Lego Mindstorms. Линия от конструктори роботи, които могат да правят различни неща. А най-важното – децата сами ги карат да ги правят. По този начин от ранна възраст се възпитава интереса в науката, технологиите, инженерството и математиката, като на децата се показва, че това съвсем не са единствено сухите и скучни теории, които се учат в училище. Днес серията е толкова популярна и развита, че дори има турнири по роботика на Lego, а много училища в Западния свят разполагат с комплекти от тези конструктори.

Cubelets – квадратните роботи

Снимка – modrobotics.com

Cubelets са малки цветни кубчета, които използват физическо програмиране, за да създадат интуитивна и интерактивна игра. Тяхната цел е да насърчават развиването на въображението и математическото мислене, решаване на проблеми и работата в екип. Всеки куб Cubelets има различна функция – някои се движат в определена посока, други светят по специален начин, трети реагират на движения, четвърти свят, пети са просто батерия и т.н. Целта на децата е да разберат кое кубче каква функционалност има, как да ги сглобяват, управляват и карат да правят нови неща. Различните кубчета пък могат да се интегрират по различни начини и да правят „екосистема“ – голям организъм от Cubelets.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър ПанайотовАмбициозният план на ЕС за дигиталното образование03.06.2021

Още от Под Моста

Под Моста5 места, на които да си доброволец това лятоLIFE