Еклектика, виртуозност, душа – Ара Маликян в София

05.10.2018

Ексцентричността е една от основите на класическата музика. Преплетена с гениалност, от нея са се родили композиции, които са изпреварили времето си, а после са били увековечени заради несломимата си брилянтност. Музиката сама по себе си е нещо прекрасно, но гениалността, извираща под пръстите на избрания, е онази живителна сила, която я превръща в ритуал и магия. Имаме късмет гении все още да се раждат и в наше време. Ара Маликян, един от съвременните магьосници на цигулката, идва за втори път в България на 1 ноември в Зала 1 на НДК, за да разкаже „Невероятната история на цигулката“ – спектакълът, с който обикаля света вече две години.

Трудно е да опишеш Ара Маликян. С външен вид на пират, черна брада, афроприческа и ръце покрити в татуировки, той прилича повече на рок звезда, отколкото на цигулар. И е така, той не е просто цигулар – досущ като своя идол Николо Паганини, Ара Маликян създава нова концепция за цигулката и начина, по който можем да я възприемаме. Изящният инструмент, извайван до съвършенство от ръцете на изкусни майстори, вече не носи онова елитарно, забранено усещане – цигулката е близка до сърцето и още по-близо до ухото. Звуците ѝ не са отредени за едно отбрано общество, а са достъпни за всички.

Това е една от мисиите на Ара, както сам е казвал в редица интервюта – да промени начина, по който гледаме на цигулката. Да се премахне скучната обстановка на концертните зали, фраковете и стерилността, и успехът е пълен, както сами ще видите съвсем скоро. Но сега искам да ви запозная с един от съвременните гении на цигулката.

Ара Маликян е роден в Ливан, но е с арменски корени. За пръв път се докосва до цигулка като малко дете по време на гражданската война, когато музиката е била спасение и бягство от тътена на бомбардировките. Пръв негов учител е баща му, също музикант, който му предава звуците на Изтока. Носейки арменското и закърмен със звука на Арабия, Ара Маликян заминава за Германия, където е поканен да учи в Хановерския университет за драма и музика едва на 15-годишна възраст, а после и в училището за драма и музика Гилдхол в Лондон. Истински феномен на цигулката, Ара дава първият си концерт, когато е едва на 12 години, и още оттогава знае, че за него друг живот не може да има. „Искам винаги да бъда на сцената“, казва той.

Пътешествията му го отвеждат в Испания, където живее и в момента. Свирил е със световноизвестни музиканти, писал е музика за Педро Алмодовар и е бил съквартирант с Васко Василев в Лондон. Канен е от най-големите и известни оркестри в света и между записите му срещаме „24 капричи“ на Паганини, „Четирите годишни времена“ на Вивалди, както и един цял албум с композиции от Пабло Сарасате. Това, обаче, е само една страна на неговата музика.

От синтеза на културите на Изтока, испанското фламенко, клезмера и циганската музика, се ражда един пищен и красив стил с непогрешим глас. Ара Маликян е майстор на смесването на различни влияния и в неговите ръце цигулката показва характер, придобит на два континента, и изграден по време на дълги години пътешествия.

„Невероятната история на цигулката“ е приключение през историята на музиката в посока изток-запад и обратно, тръгвайки от заснежените планини на Армения, минавайки през пясъка на пустинята и стигайки накрая до мястото, на което всичко това се среща – Испания. Тази еклектика и богато разнообразие от културни явления е отразено във всяка една композиция в албума. Песните в него са повлияни от различни стилове, наситени и с джаз, поп, фламенко, латино и класически елементи, и всяка една от тях разказва с тънък, металически глас, случки от отминало време.

Когато за пръв път чуеш Ара Маликян да свири, нещо в теб кипва. Всяко негово изпълнение е толкова наситено с живот, че човек се чуди как изобщо може да се прави музика по различен начин. Както Con Mucha Nata започва с игривото си пиано, върху което цигулката танцува виртуозно и после темпото се покачва до финалното избухване на акорди от еуфория, така и всеки концерт на Ара Маликян е постоянно изкачване нагоре. Или начинът, по който започват Pisando Flores и Dzovarev – с онова игриво, ситно пицикато, от което разтегленият тон на цигулката сякаш отскача, за да прерасне накрая в неудържима престисимо стихия.

На 1 ноември в Зала 1 на НДК ще видим Ара Маликян на живо – ексцентричен, позитивен, гениален. „Невероятната история на цигулката“ започва точно в 20:00. Билети в мрежата на Eventim.


Автор: Димитър Рахталиев

С подкрепата на BG Sound Stage

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Боян СимеоновОт Боро до Бороугоден27.08.2015

Още от Под Моста

Боян СимеоновКак отидох в Исландия с палатка, но спах в колатаLIFE