Еклектика, виртуозност, душа – Ара Маликян в София

05.10.2018

Ексцентричността е една от основите на класическата музика. Преплетена с гениалност, от нея са се родили композиции, които са изпреварили времето си, а после са били увековечени заради несломимата си брилянтност. Музиката сама по себе си е нещо прекрасно, но гениалността, извираща под пръстите на избрания, е онази живителна сила, която я превръща в ритуал и магия. Имаме късмет гении все още да се раждат и в наше време. Ара Маликян, един от съвременните магьосници на цигулката, идва за втори път в България на 1 ноември в Зала 1 на НДК, за да разкаже „Невероятната история на цигулката“ – спектакълът, с който обикаля света вече две години.

Трудно е да опишеш Ара Маликян. С външен вид на пират, черна брада, афроприческа и ръце покрити в татуировки, той прилича повече на рок звезда, отколкото на цигулар. И е така, той не е просто цигулар – досущ като своя идол Николо Паганини, Ара Маликян създава нова концепция за цигулката и начина, по който можем да я възприемаме. Изящният инструмент, извайван до съвършенство от ръцете на изкусни майстори, вече не носи онова елитарно, забранено усещане – цигулката е близка до сърцето и още по-близо до ухото. Звуците ѝ не са отредени за едно отбрано общество, а са достъпни за всички.

Това е една от мисиите на Ара, както сам е казвал в редица интервюта – да промени начина, по който гледаме на цигулката. Да се премахне скучната обстановка на концертните зали, фраковете и стерилността, и успехът е пълен, както сами ще видите съвсем скоро. Но сега искам да ви запозная с един от съвременните гении на цигулката.

Ара Маликян е роден в Ливан, но е с арменски корени. За пръв път се докосва до цигулка като малко дете по време на гражданската война, когато музиката е била спасение и бягство от тътена на бомбардировките. Пръв негов учител е баща му, също музикант, който му предава звуците на Изтока. Носейки арменското и закърмен със звука на Арабия, Ара Маликян заминава за Германия, където е поканен да учи в Хановерския университет за драма и музика едва на 15-годишна възраст, а после и в училището за драма и музика Гилдхол в Лондон. Истински феномен на цигулката, Ара дава първият си концерт, когато е едва на 12 години, и още оттогава знае, че за него друг живот не може да има. „Искам винаги да бъда на сцената“, казва той.

Пътешествията му го отвеждат в Испания, където живее и в момента. Свирил е със световноизвестни музиканти, писал е музика за Педро Алмодовар и е бил съквартирант с Васко Василев в Лондон. Канен е от най-големите и известни оркестри в света и между записите му срещаме „24 капричи“ на Паганини, „Четирите годишни времена“ на Вивалди, както и един цял албум с композиции от Пабло Сарасате. Това, обаче, е само една страна на неговата музика.

От синтеза на културите на Изтока, испанското фламенко, клезмера и циганската музика, се ражда един пищен и красив стил с непогрешим глас. Ара Маликян е майстор на смесването на различни влияния и в неговите ръце цигулката показва характер, придобит на два континента, и изграден по време на дълги години пътешествия.

„Невероятната история на цигулката“ е приключение през историята на музиката в посока изток-запад и обратно, тръгвайки от заснежените планини на Армения, минавайки през пясъка на пустинята и стигайки накрая до мястото, на което всичко това се среща – Испания. Тази еклектика и богато разнообразие от културни явления е отразено във всяка една композиция в албума. Песните в него са повлияни от различни стилове, наситени и с джаз, поп, фламенко, латино и класически елементи, и всяка една от тях разказва с тънък, металически глас, случки от отминало време.

Когато за пръв път чуеш Ара Маликян да свири, нещо в теб кипва. Всяко негово изпълнение е толкова наситено с живот, че човек се чуди как изобщо може да се прави музика по различен начин. Както Con Mucha Nata започва с игривото си пиано, върху което цигулката танцува виртуозно и после темпото се покачва до финалното избухване на акорди от еуфория, така и всеки концерт на Ара Маликян е постоянно изкачване нагоре. Или начинът, по който започват Pisando Flores и Dzovarev – с онова игриво, ситно пицикато, от което разтегленият тон на цигулката сякаш отскача, за да прерасне накрая в неудържима престисимо стихия.

На 1 ноември в Зала 1 на НДК ще видим Ара Маликян на живо – ексцентричен, позитивен, гениален. „Невероятната история на цигулката“ започва точно в 20:00. Билети в мрежата на Eventim.


Автор: Димитър Рахталиев

С подкрепата на BG Sound Stage

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Габриела КанджеваIl Volo за пътя от детството до голямата сцена12.09.2019

Още от Под Моста

Габриела КанджеваПреди концерта: любимите ни 5 песни на Il VoloМузика