‘Hands of Stone’/„Юмруци от камък“ с Робърт Де Ниро – филмово ревю

Филмите за възход, падение и завръщане в бокса са от жанровете в киното, от които Холивуд явно никога няма да се умори. Колкото и изхабен да изглежда този тип ленти, колкото и клиширани да звучат разглежданите теми в него, всеки следващ филм намира своя начин да натисне правилните емоционални бутони у зрителите. „Юмруци от камък“ не прави изключение, но повечето от неговите удари не попадат в целта.

hands-of-stone-featured-image-podmosta

Главният герой в лентата е Роберто Дуран, легендарен панамски боксьор, обвързал неразривно личния си живот, спортната си кариера и историческата съдба на своята родина. Под кожата му влиза Едгар Рамирес, безспорно талантливият актьор от Венецуела, който на 39-годишна възраст продължава да търси своята първа голяма главна роля. За съжаление на феновете му, превъплъщението като Роберто Дуран явно също няма да остане в кариерата му като големият му пробив в редиците на водещите холивудски актьори. Рамирес изиграва панамския боксьор ефикасно, но едноизмерно, като вината за това си поделят самият той и сценаристите, които придават на Дуран твърде малко идентичност извън слепия му патриотизъм и спортната му амбиция. Тези характеристики отстъпват на заден план едва до заключителния етап от действието и тогава филмът пропуска основната възможност да илюстрира някаква по-значима метаморфоза в главния си герой. Рамирес в ролята на Дуран остава твърде студен и безучастен именно в тези ключови моменти или поне много по-безучастен, отколкото в останалата част от действието, в която трябва да илюстрира боксьора като свръхсамоуверен нахалник без никакво възпитание освен уличното.

hands-of-stone-all-characters-podmosta

Другата пропиляна от филма възможност е да вземе пример от модерната класика в своя жанр „Крийд: Сърце на шампион“ и да подели светлината на прожекторите между боксьора и неговия възрастен треньор, който преминава през своите собствени драматични преживявания. В „Крийд“ това бе митичният Роки Балбоа, изигран за седми път от Слай Сталоун, а в „Юмруци от камък“ е реалната личност Рей Арсел, илюстриран пред обектива от живата легенда Робърт Де Ниро. На двукратния носител на “Оскар” така или иначе се пада отговорността да изнесе основна част от диалога и, предвид професионалните му качества, това надали изненадва някой. Героят му е не по-малко интересен от актьора, който го играе – Рей Арсел е тренирал най-много световни шампиони в историята на бокса, имал е реални проблеми с нюйоркската мафия покрай амбициите си да популяризира спорта и е преживял сътресения в личния си живот покрай извънбрачните си афери. За съжаление, филмът ограничава ролята на Де Ниро до мотиватор на главния герой. Личните проблеми на героя му са засегнати само повърхностно и като мотиви остават висящи във въздуха. Сцените му с Джон Туртуро в ролята на мафиота Франки Карбо са сред най-въздействащите в целия филм, а глобалният им ефект върху сюжетното действие е почти нулев.

hands-of-stone-robert-de-niro-ray-arcel-podmosta

Филмът застъпва сериозен политически контекст, илюстрирайки кризата във взаимоотношенията между Панама и Съединените щати, както и спорът относно собствеността върху Панамския канал. Сценарият се опитва да превърне тези обстоятелства във фон на личностното и професионално израстване на главния герой, взимайки пример от „Али“ на Майкъл Ман. За съжаление, и тук балансът липсва, важни събития са илюстрирани неефективно и ефектът им върху героите е показан недостатъчно красноречиво или просто ненавременно. Именно поради тази причина политиката в сценария остава повече в негова тежест, вместо да го обогати или да му придаде автентичност.

Малко бижу в рамките на лентата остава очарователното и съвършено точно илюстриране на боксовата легенда „Шугър“ Рей Ленърд от рапъра Ъшър Реймънд. Сценарият акцентира върху точните характерни черти на прочутия спортист, превърнал се в анализатор и журналист след своето оттегляне. Със своето харизматично и приятелско поведение „Шугър“ Рей се оформя като ефикасен контрапункт на главния герой и повдига сериозно въпроса зад кого всъщност си струва да застане зрителската аудитория.

handsofstone-sugarray-robertoduran-usher-podmosta

В заключение мога да кажа само, че „Юмруци от камък“ страда от претовареността в своя жанр също както един по-ранен и дори по-добре изпълнен филм от края на лятото тази година – ‘War Dogs’ или „В голямата игра“. Когато предишните два боксьорски филма, получили глобално разпространение по киносалоните, са суперзвездния „Обратен гард“ и почти съвършения „Крийд: Сърце на шампион“, е много трудно да се опиташ да изпъкнеш, дори с Робърт Де Ниро в основна роля. „Юмруци от камък“ очаквано и се проваля.

„Юмруци от камък“ тръгва по кината в България от 30 септември 2016 година. Разпространява “Форум Филм България”.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност "журналистика" в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ "По света и у нас", водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to