Образование

Издателство Carrot: между детската любознателност и образованието

01.04.2021

Срещаме се със Симона и Крум Крумови. Едно чудесно семейство, чиято обич ражда две деца… и едно издателство. И макар виртуален, разговорът ни е жив и съкровен. Води към онова място, на което знанията и игрите се сливат. Научаваме кои са най-ценните уроци, които трябва да предадем, но и да научим от децата, както и защо е хубаво понякога да не може да отговорим на любимия на всички деца въпрос: „защо“.

Симона и Крум. Снимка: личен архив

Разкажете ни повече за това как и кога се роди идеята за създаването на издателство Carrot? 

Издателството се появи преди почти 4 години, в резултат на нашето желание да създадем качествени образователни материали, които да бъдат насочени към семействата и към най-малките деца. Един вълнуващ начин за запознаване със света още от най-ранна възраст без да подценяваме техния потенциал и възможности. Ние работихме с деца дълги години – първо като доброволци, след това като професионалисти и специалисти.

Работата с деца на различна възраст, с различни умения и интереси, от различни социални групи ни показваше колко огромно е значението на родителите. Не в това да учат децата, а да им показват заобикалящия свят с нужното внимание и по подходящ начин. Да ги запалят по география, биология, преди децата да са започнали да учат тези предмети в училище. Много често се случва децата да имат…нека го наречем “чувствителен период”, в който имат повишен интерес към азбуката, цифрите, животните, държавите. Този период не съответства на определена възраст. Ако родителите усетят този период и желаят да “запалят искрата”, да използват този интерес – те се нуждаят от подходящите материали.

Нашият първи син даде тласък на издателството и първите карти, защото ги създадохме именно заради него. Постепенно, всъщност, много бързо, издателството се основа и разрасна, заради големия интерес към картите. В този момент пред нас стоеше нелеката задача да облечем идеята си в нещо, което и отива – и така се появиха образователните кутии с карти.

Какви теми засягат опознавателните карти и за деца на каква възраст са подходящи те?

Темите на картите са разнообразни, но най-общо се делят на две групи – природни науки и емоционална интелигентност. Първата категория е подходяща още от първите месеци, а втората – след третата година, когато децата са част от социално взаимодействие вън от семейството.

Към картите предлагате безплатни консултации и индивидуални насоки за родителите, които искат да развиват любопитството и уменията на своето дете, а и самите вие имате две деца. Кои са предизвикателства на това да бъдеш съвременен родител?

Ролята на картите не е да предложи изчерпателна информация по някоя тема, а да даде малко, прецизирана информация и страхотно визуално преживяване. В ръцете на семейството те са инструмент, който сплотява, кара децата да питат, родителите да слушат. И да се получи споделено време на изследване и забавление. Ползите от този вид общуване между дете и родител се виждат прец целия живот на детето. Именно затова предложихме и безплатно консултиране – за да може неуверените родители да знаят колко много могат да дадат като емоционално присъствие и качествено взаимодействие още в самото начало.

Предизвикателствата според нас са свързани именно с това, че има твърде много информация и възможности да ни научат как да бъдем родители. Книгите за родителство, курсовете и т.н. са чудесни, но когато родител се прибере вкъщи след работа и не успее да приложи някое правило от последната книга, която е чел, се чувства провален и несправящ се. Времето е ценно и според нас няма нужда да го инвестираме в предварителна подготовка, а просто да седнем с детенцето, да го погледнем в очите и да отговорим на стотиците въпроси, които задава. Да усети то, че бива чуто и че някой отделя време за споделена игра. За най-малките това е безценно, особено за тези, които все още не са част от детско заведение и родителите са едни от малкото, с които то общува.

Мисията на картите се състои в това да обогатят познанията и да стимулират визуалната култура на подрастващите. Кои обаче са „уроците“, които самите вие получавате при ежедневите игри и общуване с тях?

Че мама и татко не знаят всичко и в това няма нищо лошо. Много хубаво е детето да види как мама се чуди къде се намира някоя държава или да не знае как изглежда някое животно. За децата е полезно да видят как ние възрастните учим и как стигаме до нова информация, как не се отказваме докато не я получим и колко щастливи сме като се справим с това предизвикателство. Така децата са по-уверени да споделят за трудностите си и да си поставят нови предизвикателства. Те не искат от нас да можем и знаем всичко, а да сме до тях, когато те искат да научат или опитат нещо ново и да им помогнем.

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия Найденова5 актуални тенденции, които оформят дигиталното образование днес30.04.2021

Още от Под Моста

Деница Димитрова„Мер от Ийсттаун“ или да оцеляваш в сенките от миналотоКино