Образование

Издателство Carrot: между детската любознателност и образованието

01.04.2021

Срещаме се със Симона и Крум Крумови. Едно чудесно семейство, чиято обич ражда две деца… и едно издателство. И макар виртуален, разговорът ни е жив и съкровен. Води към онова място, на което знанията и игрите се сливат. Научаваме кои са най-ценните уроци, които трябва да предадем, но и да научим от децата, както и защо е хубаво понякога да не може да отговорим на любимия на всички деца въпрос: „защо“.

Симона и Крум. Снимка: личен архив

Разкажете ни повече за това как и кога се роди идеята за създаването на издателство Carrot? 

Издателството се появи преди почти 4 години, в резултат на нашето желание да създадем качествени образователни материали, които да бъдат насочени към семействата и към най-малките деца. Един вълнуващ начин за запознаване със света още от най-ранна възраст без да подценяваме техния потенциал и възможности. Ние работихме с деца дълги години – първо като доброволци, след това като професионалисти и специалисти.

Работата с деца на различна възраст, с различни умения и интереси, от различни социални групи ни показваше колко огромно е значението на родителите. Не в това да учат децата, а да им показват заобикалящия свят с нужното внимание и по подходящ начин. Да ги запалят по география, биология, преди децата да са започнали да учат тези предмети в училище. Много често се случва децата да имат…нека го наречем “чувствителен период”, в който имат повишен интерес към азбуката, цифрите, животните, държавите. Този период не съответства на определена възраст. Ако родителите усетят този период и желаят да “запалят искрата”, да използват този интерес – те се нуждаят от подходящите материали.

Нашият първи син даде тласък на издателството и първите карти, защото ги създадохме именно заради него. Постепенно, всъщност, много бързо, издателството се основа и разрасна, заради големия интерес към картите. В този момент пред нас стоеше нелеката задача да облечем идеята си в нещо, което и отива – и така се появиха образователните кутии с карти.

Какви теми засягат опознавателните карти и за деца на каква възраст са подходящи те?

Темите на картите са разнообразни, но най-общо се делят на две групи – природни науки и емоционална интелигентност. Първата категория е подходяща още от първите месеци, а втората – след третата година, когато децата са част от социално взаимодействие вън от семейството.

Към картите предлагате безплатни консултации и индивидуални насоки за родителите, които искат да развиват любопитството и уменията на своето дете, а и самите вие имате две деца. Кои са предизвикателства на това да бъдеш съвременен родител?

Ролята на картите не е да предложи изчерпателна информация по някоя тема, а да даде малко, прецизирана информация и страхотно визуално преживяване. В ръцете на семейството те са инструмент, който сплотява, кара децата да питат, родителите да слушат. И да се получи споделено време на изследване и забавление. Ползите от този вид общуване между дете и родител се виждат прец целия живот на детето. Именно затова предложихме и безплатно консултиране – за да може неуверените родители да знаят колко много могат да дадат като емоционално присъствие и качествено взаимодействие още в самото начало.

Предизвикателствата според нас са свързани именно с това, че има твърде много информация и възможности да ни научат как да бъдем родители. Книгите за родителство, курсовете и т.н. са чудесни, но когато родител се прибере вкъщи след работа и не успее да приложи някое правило от последната книга, която е чел, се чувства провален и несправящ се. Времето е ценно и според нас няма нужда да го инвестираме в предварителна подготовка, а просто да седнем с детенцето, да го погледнем в очите и да отговорим на стотиците въпроси, които задава. Да усети то, че бива чуто и че някой отделя време за споделена игра. За най-малките това е безценно, особено за тези, които все още не са част от детско заведение и родителите са едни от малкото, с които то общува.

Мисията на картите се състои в това да обогатят познанията и да стимулират визуалната култура на подрастващите. Кои обаче са „уроците“, които самите вие получавате при ежедневите игри и общуване с тях?

Че мама и татко не знаят всичко и в това няма нищо лошо. Много хубаво е детето да види как мама се чуди къде се намира някоя държава или да не знае как изглежда някое животно. За децата е полезно да видят как ние възрастните учим и как стигаме до нова информация, как не се отказваме докато не я получим и колко щастливи сме като се справим с това предизвикателство. Така децата са по-уверени да споделят за трудностите си и да си поставят нови предизвикателства. Те не искат от нас да можем и знаем всичко, а да сме до тях, когато те искат да научат или опитат нещо ново и да им помогнем.

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Анна-Мария ПоповаWe Matter: Където учениците говорят – интервю с Елвира Димитрова23.03.2021

Още от Под Моста

Боян СимеоновКИНО С ДУМИ: Киносалоните vs. Стрийминг платформите (А къде е телевизията?)Кино