“Джейсън Борн” с Мат Деймън – spoiler-free ревю

Защо ти е да продължаваш добре завършеното? Защо ти е да буташ съвършеното? Защо ти е да се връщаш, когато си постигнал всичко? Това са въпросите, които хората масово задаваха на режисьора Пол Грийнграс и звездата Мат Деймън при новината, че двамата ще правят четвърти филм за Джейсън Борн заедно.

Режисьорът Пол Грийнграс и актьорът Мат Деймън на снимачната площадка

Режисьорът Пол Грийнграс и актьорът Мат Деймън на снимачната площадка

Въпросите са валидни, защото, от една страна, трилогията им за Борн от миналото десетилетие постави стандартите в шпионския жанр за 21-ви век. По нейната формула се моделираха поредицата „Мисията невъзможна“ и тази за Джеймс Бонд, суровият ѝ визуален реализъм последваха мнозина, а самият Джейсън Борн се превърна в еталон за симпатичен, онеправдан и брутален антигерой. От друга страна, въпросите са абсолютно несъстоятелни, тъй като всеки добър творец никога не е докрай задоволен от постигнатото и винаги търси начин да актуализира и модернизира световете, които гради.

В този смисъл съществуването на „Джейсън Борн“ е оправдано. От художествена гледна точка – не съвсем дотам.

jason-bourne-featured-image

Лошото на филма е, че се движи по съшита с бели конци история, която се опитва едновременно да звучи актуално в сегашната политическа реалност, да се рови из миналото на главния герой, което уж изяснявахме през предишните три филма, и да представи нови интригуващи персонажи, докато завършва арките на някои вече познати такива. И, не, сценарият не се справя кой знае колко добре по нито един от тези параграфи.

Jason Bourne (2016)

Споменаванията на Сноудън, изборът на гръцките протести за арена на първия акт от сюжетното действие и присъствието на индийски компютърен магнат, моделиран по личността на Марк Зукърбърг, са малко насилени опити Джейсън Борн да се пренесе в текущото десетилетие. Мотивите му да действа винаги са били строго лични и никога дотам патриотични, робинхудовски или каквото още се сетите. Желанието на Борн да научи повече за баща си, което е основната движеща сила зад него през по-голямата част от филма, изглежда нереалистично провокирано от удобно появил се спомен в точния момент от неговия живот, в който „случайно“ трябва да направят нов филм за него, а и не се вързва особено с политическите мотиви за изобличение, корупция и свобода на личното пространство, около които гравитират всички поддържащи персонажи без изключение.

И като споменахме поддържащите персонажи, кастингът очаквано е на отлично ниво. Алисия Викандър има леко разсейващ и не дотам шлифован американски акцент, но премерените ѝ машинални мимики и интонация я правят идеална мистериозна героиня в шпионски филм без ясна цел или принадлежност до самия край. Томи Лий Джоунс е изключително ефикасен в ролята на военния Томи Лий Джоунс, в която сме го виждали безброй пъти преди. Венсан Касел е плашещо авторитетен като съперника на Борн на бойното поле, а в малкото си минути на екрана Джулия Стайлс реализира функциите на персонажа си до съвършенство.

bourne-vincent-cassell-PodMosta

Това, което филмът прави безпогрешно, е да предостави на зрителя подобаващо количество екшън в типичния визуален стил на поредицата. Преследвания с коли и мотори, престрелки, схватки и надлъгвания приковават вниманието през по-голямата част от времето. Вложеното майсторство в направата им е неоспоримо, но и тук едно сравнение с предишните попълнения към поредицата ще покаже със сигурност, че нищо не се доближава до десетминутното тристранно надбягване по покривите в Танжер, Мароко от третия филм.

bourne-action-matt-damon-PodMosta

Това ни довежда и до финалния парадокс. Ако сте фенове на поредицата за Джейсън Борн, филмът трудно ще ви въвлече сюжетно, но с удоволствие ще порадва очите ви. Ако пък не сте гледали предишните филми, няма да разберете до край историята на мистериозния главен герой и също ще останете изолирани от действието на емоционално равнище. Точно и затова, колкото и да ми се иска да му дам един голям палец нагоре, филмът не може да получи от мен по-висока оценка от 50/50, а всички ние сме свикнали да очакваме по-добри резултати от Джейсън Борн.

“Джейсън Борн” излиза по кината в България от 29 юли 2016 година. Разпространява “Форум Филм България”

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност "журналистика" в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ "По света и у нас", водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to