Образование

Как дигиталната индустрия улеснява работата на учителя?

29.12.2018

Можете ли да си представите утопията, в която учителите ще се превърнат във ваши ментори, които насърчават собствените ви желания и умения, и задълженията им не се изчерпват с писане на двойки и забележки? Това всъщност е далеч от съвършения свят и все повече се доближава до реалния, благодарение на дигиталната индустрия и технологиите.

Индивидуално критично мислене, което може да бъде подплатено с достатъчно убедителни аргументи, работа в екип, ясно изразени интереси, които не са продиктувани от родителите или изцяло повлияни от външни фактори са само част от полезните умения, които могат да бъдат усвоени в училищна среда. Всеки е добър в нещо и има правото да открие в какво точно.

Работата на учителя е точно такава – да насърчава и развива талантите и качествата на децата, да помага чрез упражнения и достъпни игри да намерят това, в което са добри, да показва какви са възможностите за развитие пред подрастващите и то по адаптиран начин. Това често се бърка с функцията на възпитател или дори се опитва да замени ролята на родителя – да възпитава или поучава. Училищната среда не може нито да компенсира семейната, нито да я замени.

Как дигиталната индустрия улеснява работата на учителя, за да може той да бъде максимално полезен на поколенията?

На първо място за децата е важно да се научат да търсят решения на проблемите сами и да знаят къде да го правят. Това най-често е в интернет пространството. Ролята на учителя е да им покаже какви са правилните начини и точните източници, които да използват и да ги предпазва от потенциални опасности. Колкото по-бързо свикнат да са активни и любознателни търсачи, толкова по-лесно ще им е да преминат от повърхностното изследване на проблем към задълбочаване и вероятни решения. С една дума – време е малките златотърсачи да се превърнат в “знаниетърсачи”.

Учителят е този, който решава какви са темите за дискусии, чрез които да запали интереса на своите ученици към даден социален или обществен проблем. Благодарение на технологиите, това може да бъде поднесено по един достъпен и лесен за запомняне начин – визуално чрез презентация или друг вид проект с илюстрации. Няма машина, която да бъде програмирана така, че да подбира актуалните теми и да ги обяснява по разбираем начин. На помощ идва учителят. Той има отговорността и задачата да научи как събитията и ситуациите, в които участват другите всъщност могат да бъдат приложени в живота на всеки един, който се опитва да се справя със собствените си проблеми.

Google Apps for Education (GAFE) осигурява платформа за съвместна работа и обратна връзка между учители и ученици – от пращане на имейли до предаване на проекти, домашни и други. Google предоставя възможност на учителите да се включат в групово обучение, в което техни колеги да им покажат как най-оптимално да използват платформата.

Важен момент от преподаването е и следенето на ученическото поведение. Приложението Class Dojo събира учители, ученици и родители, за да покаже, че комуникацията между тях не е невъзможна. То насърчава учениците към придобиване на нови умения и им дава възможност да разберат колко добре се справят и какъв е техният прогрес, като учителите също следят това. Моментите от класната стая се споделят и с родителите чрез снимки и видеоклипове. Те разбират какво поведение са демонстрирали техните деца не само по време на родителски срещи, но и с помощта на Class Dojo.

Електронният дневник си има еквивалент в лицето на платформата FreshGrade. Тя предоставя актуална информация, за която отговорни са учителите, като за всеки ученик се създава портфолио. Това е и добър начин учителите да изпращат известия за предстоящи контролни, изпити или училищни събития, но най-важното е, че спомага сближаването и успешната комуникация между родители и учители, което е сред приоритетите на образователните институции.

Полезен източник за подготвяне на материали за учебните часове, който е и с безплатен достъп, е сайтът Google Lit Trips. Достъпни са множество файлове, голяма част от които литературни, към които има допълнителни въпроси, подходящи за дискусия и провокиращи мисълта. Целта на Google Lit Trips е да приближи максимално близо известни литературни произведения до ежедневните ситуации, с които всеки един се сблъсква, независимо на каква възраст, и чрез този метод децата да се учат и разбират по-лесно.

Налични са готови формати на сертификати и отличия, което премахват писането на ръка и правят изготвянето на документи по-бързо. Fun Brain и School City са други две образователни платформи, които улесняват работата на учителя.

Fun Brain разполага с набор от игри, книги и видеоклипове, които са разделени според възрастта на учиниците – от 1 до 8 клас. Има зона за забавление и математика, чрез които всеки учебен час се разнообразява бързо и лесно.

School City е като електронната версия на училищния дневник. В сайта се съдържа подробна информация за всеки ученик – оценки, мотивите за тях, начини те да бъдат подобрени, анализ на работата в класната стая, нуждите на учениците, разработване на учебен план, инструкции за предаване на урок и още много други.

Ето, че интернет е пълен с безплатни и достъпни приложения и платформи, които улесняват преподаването и ученето. Въпросът е да започнеш да търсиш и да имаш желанието да се развиваш. А каква по-подходяща среда за това от училищната?

Как се случва всичко това на практика вижте тук:

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия НайденоваБезплатни чуждестранни онлайн ресурси за дигитално образование06.08.2018

Още от Под Моста

Момчил РусевКакво се случи в българската музика през 2018?Музика