Образование

Домашна Академия – учене с внимание и отдаденост към индивидуалността на всеки ученик

30.11.2020

Екатерина Тънгълова и Милена Шайкова вярват в идеята, че е възможно да съществува платформа, която да предоставя на учениците среща с учител, който може да бъде на хиляди километри от тях, но да бъде приятел, мотиватор и двигател в пътя към постигане на техните цели. Водеща за тях е идеята за персонализираната среда и неограничените ресурси в името на доброто бъдеще на децата. Именно с тези идеали те създават Домашна Академия – платформа за индивидуални онлайн уроци за ученици от 1. до 12. клас , съобразени със специфичните нужди на всеки ученик.

Те са вдъхновение с идеите и реализацията си. Повече за платформата и бъдещите планове на Домашна Академия ни разказват Екатерина и Милена.

Кой път ви доведе до Домашна академия?

Екатерина: Дo Домашна Академия ни доведе любопитството – да знаем повече, да можем повече и да използваме личните си умения в изграждане на едно по-ценно и по-ефективно образование. С Милена сме родени в началото на 90-те и докато ние самите бяхме в училище, интернет беше главно използван за забавление, игри, социални мрежи и по-малко като ресурс за обучение.

Когато започнах да уча дистанционно, осъзнах колко е полезно сам да определяш темпото, как да използваш дигиталните ресурси пълноценно и да изградиш самодисциплинираност и отговорност в личностното си развитие. За мен образователната система не е достатъчно гъвкава, за да даде равен шанс на всички ученици, липсва персонализация. Рядко срещани са и интересът към развитието и целите на всеки един ученик.

Милена: Ценностите на Домашна Академия са свързани с пътя към дома и създаването на идентичност. Казвайки дом, имам предвид дома вътре в нас. Точно онзи, който ни помага да се чувстваме комфортно извън комфортната ни зона. Пътят, който преплита в едно корените и крилата. Корените, които ни учат как етично, ефективно и интелигентно да общуваме със света, за да оставим положителен отпечатък по пътя. И крилата, които ни позволяват да създаваме, да градим, да се развиваме, за да предадем знанието нататък. 

Как решихте да създадете платформата?

Екатерина: Лична случка провокира идеята за Домашна академия – трябваше да помагам на моя племенник да се подготви за матурите в 7 клас. Тъй като той живее в Пловдив, а аз в София, намерих време да отида за кратко при него. Той е голям фен на игри и плейстейшъна е най-големият консуматор на неговото време. Беше доста трудно да направя ученето забавно и да го ангажирам със съдържанието. Запознах го с много дигитални ресурси, които да му помогнат да се подготви сам, но осъзнах, че стандартизирания подход не работи така добре. И тогава се зароди идеята за персонализирани уроци от разстояние. Чувахме се по телефон, обсъждахме конкретна тема, правехме тестове и игри, свързани с материала по математика и български език. Нямаше домашна работа, а задачи, които да предизвикват неговите способности и умения да бъде самостоятелен в обучението. Това се случи през 2019 година и идеята за по-различно обучение растеше, заедно с размисли за това защо избора на учениците за учител да бъде ограничен от дистанцията, как можем да използваме образованието извън класната стая, за да подобрим обществото.

Милена:  После аз и Екатерина бяхме на  обучение в Берлин, част от Еразъм, и там ни се разясниха доста въпроси относно методите на преподаване за повишаване на ангажираността на младите в обучителните процеси. Видяхме, че и най-скучната теоретична информация може да бъде усвоена с правилния подход, когато позволиш на ученика да има контрол над своето обучение, да прави свои собствени избори и да бъде част от дискусията. 

По този начин виждаш как самият ученик повишава вътрешната си мотивация и полага повече усилия, за да постигне целите си. Тогава се породиха и въпросите – Защо все още няма платформа, в която конвенционалните предмети да бъдат представени по неконвенционален начин спрямо специфичните нужди на всеки ученик? Защо всички онлайн курсове и уроци, които се предлагат на пазара са за програмиране, уеб дизайн и всичко свързано с ИТ сферата? Защо стандартизацията трябва да бъде заменена с персонализация? 

И така решихме, че създаването на подобен тип платформа би запълнило пропуските, при които традиционното преподаване в класната стая изостава. От въздействието върху околната среда до спестяване на време с бърз достъп до информация и лекота на изследване, дигиталното обучение предоставя ефективен начин за намаляване на разходите, увеличаване на ресурсите и повишаване на обхвата и въздействието както за учениците, така и за преподавателите. Когато имаме повече възможност за избор и комуникация, има и по-голям шанс да се измъкнем от еднотипната, убиваща креативността рутина. И така няколко месеца по-късно се появи Д.А.

Какво е бъдещето на образованието според вас?

Екатерина:  В центъра на образованието трябва да бъде ученикът, а учителят да гравитира около целите, зададени от обучаващия се. Само по този начин можем да гарантираме, че всеки един ученик може да получи, това, от което има нужда. Обществото ни се нуждае както от лекари, адвокати и програмисти, така и от предприемачи, социални работници, учители. Трябва да работим за разнообразие и да изграждаме смелост в учениците да следват порива на сърцето си и да не ги е страх да допускат грешки. 

Все още стереотипът, че трябва да следваш определен кариерен път, за да бъдеш успешен, все още е водещ. А това не е така – истината е, че трябва да следваш интересите си и сърцето си, за да успееш. Дипломата от елитен университет не може да гарантира успех. Успехът не се измерва с месечната заплата, която получаваш, успехът е в личната удовлетвореност. Искаме повече млади хора да не се страхуват да бъдат това, което ги прави щастливи, защото така ще променим общото ни бъдеще. Бъдещето на образованието е в практиката. 

Милена:  Аз бих казала, че бъдещето вече е тук. Необходимо e просто да погледнем отвъд настоящите класни стаи, за да идентифицираме някои от ключовите принципи на бъдещата учебната среда. Трябва да видим света чрез проблеми и действия. 

В бъдещето учениците ще могат да учат в гъвкава, персонализирана среда, създадена да отговаря най-добре на техните нужди. Ще имат възможност да избират от практически неограничен ресурс от инструменти и устройства. Учителите ще могат непрекъснато да оценяват и адаптират учебната програма, за да подкрепят най-добре своите ученици. А обучението не би следвало да бъде ограничено от произволен период от време или дори от физическите измерения на училище. 

Какви са предизвикателствата в създаването на платформа за онлайн обучение?

Екатерина:  Предизвикателствата са много, като започнем от времето, в което живеем и нагласите към онлайн обучението в момента и стигнем до проблема със социализацията между младите хора. Трудно е да свикнем с положението в момента, негативните нагласи към онлайн обучението са доста, особено, когато става въпрос за ученици в начален курс на обучение. Това, което Д.А. цели не е да измести социалния контакт и училището, а да спести време на учениците, да ги научи да ползват дигиталните ресурси с цел обучение и да ги свърже с учител, който да ги води към реализиране на техните цели.

Милена:  Предизвикателствата са в начина, по който хората са настроени към онлайн обучението. Учениците имат най-новите и най-добрите инструменти, но използването им в много случаи едва надхвърля комуникацията със семейството и приятелите чрез чат, текстови съобщения или обаждания. Въпреки че сега учениците се възприемат като местни жители на цифровите технологии, много от тях далеч не произвеждат никакво дигитално съдържание.

Те притежават скъпи устройства с възможности за създаване на блогове, инфографики, книги, видеоклипове с инструкции и уроци, но в много класни стаи те все още биват помолени да изключват тези устройства. Много ми се иска хората да бъдат малко по-отворени към света, към новото и различното. Все пак живеем в дигитална ера, в която информацията се разпространява непрекъснато и трябва да се замислим по какъв начин искаме да консумираме технологията, която използваме.

С какво ще се отличи Домашна академия от другите платформи за образование?

Милена: Домашна Академия е платформа, която цели да създаде ценни взаимоотношения между учители, ученици и родители. Ценни, защото няма нищо по-ценно от това да знаеш и да умееш. Целта ни е да бъдем платформата фасилитатор на обмена на знание, да мотивираме учениците да споделят знание между тях в груповите уроци и занималнята, да работим с учители, които са и практици и могат да предадат конкретни умения на учениците, да включим родителите в обучителния процес, като поддържаме прозрачност, даваме обратна връзка, която да бъде градивна и полезна за ученика, да изградим пространство, където децата развиват собствените си интереси. Вярваме, че образованието е най-важният етап в развитието на младите хора и играе изключително важна роля за справяне с предизвикателствата, пред които сме изправени.  

Екатерина: Ние вярваме, че предлагайки индивидуална помощ, увеличаваме шансовете да помогнем ефективно на по-голяма част от обществото. Един и същ подход за голяма група от хора има своите недостатъци. Образованието не трябва да е като поточна линия, то е внимание и отдаденост към индивидуалността, която всеки един ученик носи.

Кои примери следвате, кои са вашите вдъхновения?

Екатерина:  Може би най-силно влияние върху нашите възприятия и визия за бъдещето на образованието се дължи на британския автор и педагог сър Кен Робинсън. Той казва, че креативността е толкова важна, колкото и грамотността. Човешките общности зависят от разнообразието от таланти, а не от единичната концепция за способността. И в основата на предизвикателството е да възстановим чувството си за способност и интелигентност. 

В Д.А. вярваме, че креативността е приложима навсякъде в математиката, във философията, в изучаването на чужди езици, така както и в музиката и приложните изкуства. Но най-вече креативността е част от комуникацията, от връзките, които изграждаме вътре в нас и как виждаме света. Има безброй много интернационални платформи, които поощряват креативността и обмена на идеи като TedEd, Khan Academy, Brainly и други. Предизвикателството е да запазим интереса на учениците и да можем всеки един ден да предложим нещо ново, релевантно за техните цели и за времето, в което живеем. Търсим вдъхновение всеки ден, но едно няма да се промени – желанието да помагаме и да предаваме нататък, защото образованието е акт на промяна и ние не се страхуваме да бъдем част от нея.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Анна-Мария ПоповаКниговище – за по-образовано и грамотно общество18.11.2020

Още от Под Моста

Димитър ПанайотовСлед COVID – какво е бъдещето на образованиетоОбразование