Театър

„Любовникът от Zanziбар“ или когато щастието е по-близо, отколкото си мислим

09.10.2020

Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна откри стотния си сезон с комедията „Любовникът от Zanziбар“ с режисьор проф. Атанас Атанасов, който за първи път поставя в морската столица.

Изборът на комедия за сериозна годишнина като тази може и да ви се стори странен, но представлението, основаващо се на пиесата „Любовник на жена си“ на полския драматург Ели Саги,  е история, която в основата си е толкова класическа, колкото и съвременна в своя контекст.

Какво става, когато един ден се събудите на средна възраст, в брака ви не е останала никаква страст, а партньорът се е превърнал в част от интериора у дома? Логичен изход е търсенето на любов и внимание другаде, стига късметът да е на ваша страна.

Снимки: Тони Перец

Намеренията на главния герой Филип обаче не се развиват по план, а след неволна грешка изненадата, предназначена за новия обект на желанията му, е получена от неговата съпруга Мари. Оттук нататък е принуден да поддържа илюзията, че тя има таен обожател, докато самият Филип не стигне до важно прозрение за живота си.

Чрез простичката история на едно семейство виждаме разказ за мечтите, които човек е изоставил и не вижда друг начин за изживяването им, освен във фантазиите си, и то споделени с нов и по-вълнуващ човек до себе си.

Снимки: Тони Перец

В главните роли са любимите Стоян Радев и Веселина Михалкова, чиято химия като семейство извън сцената помага и под прожекторите. Ролите на Мари и Филип им дават възможност на да се развихрят – между комично и драматично той показва едновременно таланта си и в двата жанра, а тя успява да разсмее със своята експлозивност и неподправеност по пътя на смелата трансформация, която преживява героинята ѝ.

Докато двойката все повече затъва в своите заблуди и лъжи, наяве излизат дълбоко стаяваните ѝ копнежи, присъщи за всяко човешко същество, и тъгата от липсата на тяхното удовлетворяване. Те са въплътени от представата за Занзибар – място далечно, недостижимо, но желано и събуждащо любопитството, което можем да задоволим с технологии и малко въображение – основното оръжие на персонажите в пиесата срещу скуката и отчаянието.

Снимки: Тони Перец

Сценографията и костюмите на Петя Стойкова изобилстват от цветове, които създават настроение, но и контрастират с лишеното от разнообразие ежедневие на героите. С напредване на действието дрехите бележат и промените, които настъпват в съзнанието на Филип и Мари, и символизират тяхната налудничавост.

Тръпката отъства и между Корин и Жан – семейна двойка приятели, която се опитва да изживее собствените фантазии чрез промяната в живота на другите двама. Милена Кънева и Симеон Лютаков успешно преувеличават емоциите си, а друг път уравновесяват с играта си образите на Мари и Филип.

По-младите Стефани и Виторио служат като друг паралел при семейните отношения. Героите на Цветина Петрова и Станислав Кондов са сякаш отегчени от живота още по време на плановете си за сватба, но актьорите забавляват публиката с тези образи всеки път, когато помежду им има диалог.

Снимки: Тони Перец

Като певицата от бара виждаме Христина Джурова, завършила НАТФИЗ едва миналата година, но уверена и очарователна, докато олицетворява изкушението в пиесата. От време на време тя влиза в ролята на разказвач, но по-често показва гласови данни. Актрисата споделя сцената с винаги забавния Константин Соколов в малката, но ключова роля на сервитьора.

„Любовникът от Zanziбар“ е достъпна комедия с изобилие от моменти, които разсмиват, без да бъдат самоцелни. Отбелязвайки начало на юбилейния си сезон с нея, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ доказва, че успява да остане актуален век след създаването си – със смях, който да привлече зрителите, но и със значима тема, която да ги задържи. Като щастието, което заслужаваме и можем да получим там, където не сме очаквали – стига да му обърнем внимание.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Калоян ГуглевВечните театрални постановки, които не омръзват на публиката15.10.2019

Още от Под Моста

Калоян ГуглевИзкуството в дигиталната епоха. Как артистът живее от него?LIFE