Pearl Jam – големите звезди на Сиатълската сцена

31.07.2016

Откакто ги чух за пръв път, Pearl Jam се превърнаха в моята най-голяма музикална любов. Точно едно пускане на техния MTV Unplugged ми беше нужно, за да се влюбя. Красивите текстове, историите, които Еди Ведър преживява всеки път, докато пее, специфичният глас, добре прилягащата музика по него и убийствените рифове на Майк МакКрийди бързо изкачиха групата на първо място в моята класация. Повечето им песни не могат да се слушат – чувстват се. Колкото повече научавах за тях, толкова повече ми се издигаха в очите. В този материал съм изложил някои от по-интересните неща, до които съм се добрал.

Mother Love Bone

„So I’m singing
This is my kinda love
It’s the kind that moves on
It’s the kind that leaves you alone“

Когато говорим за Pearl Jam, задължително трябва да започнем с друга група, която ги предхожда – Mother Love Bone. Ядрото Стоун ГасърдДжеф Еймънт е същото, но основната фигура не е. Вместо Еди Ведър, фронтмен на групата е друга изключително харизматична личност – Андрю Ууд. Различен от останалите вокалисти в Сиатъл, Андрю подражава като визия, поведение и стил на пеене на Фреди Меркюри. Крис Корнел, който е и негов съквартирант за известно време, казва: „Той беше рок звезда и го знаеше. Може би нещо в това ни караше да вярваме, че и ние сме такива.“.

Когато се озовават в една квартира, двамата все още не се познават добре. Крис Корнел кани първо Стоун Гасърд, но той отказва и препоръчва Андрю. Впоследствие изграждат здрава връзка помежду си, като имат интересна практика – всеки ден всеки от тях записва по една песен и я свири на другия. Впечатляващо, при положение, че Ууд не е знаел нито ноти, нито акорди.

Ууд е сърцето на музикалното общество в Сиатъл. За жалост, има проблеми с наркотици и на 19 март 1990 г. това довежда до трагичен край на 24-годишният му живот. Докато докторите спират животоподдържащите машини, в стаята звучи гласът на Фреди. Корнел споделя, че за него с това, а не със самоубийството на Кърт Кобейн, приключва невиността на Сиатълската сцена. На погребнието бащата на Андрю приканва Mother Love Bone да си намерят нов вокалист и да продължат да свирят.

Основаване

Джеф е пред отказване от музикалната си кариера, но Стоун дори не си помисля за това и само дни по-късно отново е с китара в ръка и записва песни. Бъдещето на групата изглежда несигурно. Междувременно, през февруари, малко преди смъртта на Ууд, Стоун се среща случайно със свой стар приятел – Майк МакКрийди. Двамата са поканени на едно и също парти, като Майк се разминава на косъм с това да не присъства. Напива се рано и се отделя в един ъгъл заедно с китарата си. Свири парче на Стиви Рей Вон и, за щастие на всички фенове на Pearl Jam, Гасърд в същото време минава през стаята. Впечатлен от уменията на МакКрийди, той запомня този момент, който по-късно ще се окаже ключов за събирането на групата. През юни двамата започват да свирят заедно в таванското помещение на родителите на Стоун. Не след дълго канят Джеф да се присъедини към тях. Наскоро преоткрил желанието си да свири, по това време той се занимава с друга група и първоначално не се хвърля изцяло в проекта. Все пак той е там и така в таванската стая на Гасърд тримата създават демота, които в последствие ще се превърнат в някои от най-големите хитове на Pearl Jam.

Инструменталът на ‘Alive’ съществува още от времето на Mother Love Bone, като Стоун дори си спомня, че през 1989 г. на един от концертите си свирят парчето с текст на Андрю Ууд. Музиката към песента се появява и сред демотата на Гасърд под името ‘Dollar Short’.

След като създават солиден брой рифове, се захващат с допълването на бандата. Като за начало решават да заемат барабанист от друга група, за да запишат ударните в песните. Мат Камерън от Soundgarden се включва с готовност. По това време Мат се слави като най-добрия на инструмента си в града. Идеята е с негова помощ демотата да бъдат завършени и да служат за визитна картичка пред евентуални нови членове на бандата. Така Стоун и Еймънт дават записите на барабаниста Джак Айрънс (член в първоначалния състав на Red Hot Chili Peppers), но той отказва, като все пак приема да вземе касетата и да я даде на подходящ певец. За щастие, Айрънс веднага се сеща за един сърфист от Чикаго, с когото се е запознал преди по-малко от година – Еди Ведър. Групата, в която вокалистът е участвал през последните месеци, точно се е разпаднала, понеже един от членовете е решил да се присъедини към друга тепърва формираща се такава – Rage Against the Machine (не мога да повярвам колко са свързани американските банди по това време). Поради това стечение на обстоятелствата, Еди си търси нов проект и моментално сграбчва открилата се възможност. На барабаните се включва Дейв Крусен и Pearl Jam се появява на бял свят.

Momma-Son Tape

Son”, she said,
“Have I got a little story for you…”

Интересна е историята покрай първите три песни, които Еди завършва, щом получава демотата – ‘Alive’, ‘Once’ и ‘Footsteps’. Текстовете им са свързани. Когато свирят заедно трите парчета в Цюрих през 1992 г., Еди ги представя по този начин: „Не искам да разбивам вашите интерпретации, за която и да е от тези песни, но те са за кръвосмешение, убийство и всички тези хубави неща. И ако можете да визуализирате третата песен в главата си, то тя протича в затворническа килия. Това е нашата мини-опера.“ За ‘Alive’ Ведър търси вдъхновение от собствената си голяма драма –  дълго време биологичният му баща  е представян като приятел на семейството, докато друг заема неговото място, а Еди разбира истината чак след като той умира. Оказва се, че фронтменът дължи големия си талант именно на него, тъй като той също е бил музикант. Към трагедията си Ведър добавя и история за кръвосмешение (майката вижда сина си като копие на изчезналия си любим и не успява да се сдържи), която не е реална. Така текстът на първата песен е завършен. Действието продължава развитието си в ‘Once’, където героят, малтретиран от близките си, се превръща в сериен убиец и завършва във ‘Footsteps’ – когато вече е затворник в килия. След като завършва и трите текста за една вечер, той ги записва над музиката, дадена му от Айрънс, и изпраща получилото се на Стоун и Джеф.

На първото си участие Pearl Jam  се подвизават под името Mookie Blaylock, идващо от Дарън Ошей „Мууки“ Блейлок – новият тогава пойнт гард на баскетболния Ню Джърси Нетс. Всички в групата са фенове на спорта и смешният прякор на играча ги кара да се кръстят на него.

Нещата потръгват моментално, когато всички се събират в Сиатъл. Само пет дни след срещата си, те вече са създали повече от половината песни от албума ‘Ten’.  Според Еди Ведър загубите, които са претърпели наскоро (той с баща си и останалите с Ууд), са ключови за първите им парчета, които по негово мнение са свързани малко или много с живота и смъртта. Тяхната версия за записването на песните от албума (неговото издаване идва на следващата година) гласи, че всичко е станало за седмица – пет дни творение, шоу на шестия и влизане в студиото на седмия. Всъщност реалността е друга и тези събития се простират в две седмици, понеже се налага Ведър да пътува. Не, че и така не е впечатляващо.

Продължава на следващата страница

1|2|3Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Алексия ПетроваСтруните на вдъхновението или скритите истории зад великите песни27.07.2017

Още от Под Моста

българската музика през септември
Момчил РусевКакво се случи в българската музика през септември?Музика