Образование

Поколението Z – Z като РаZличен

27.11.2018
Заедно в час

Кое е поколението Z? Какво е то в сравнение с останалите и как то ще промени света?

Различията между поколенията и техните специфични характеристики зависят от особеностите на социалните и политически проблеми, с които израстват. Обикновено разликите между отделните поколения е в рамките на 20 години. В момента, в съвременния свят живеят шест различни поколения. Ето кратка информация за всяко едно от тях, с която са известни и приемани в световен мащаб:

The Greatest Generation:

Те са родени между 1901 и 1924г. В ранното си детство са преживели Първата световна война, а в зрелия си живот – Втората световна, Голямата депресия и пр. Тези събития развиват у тях чувството за работа в екип, дисциплинираност и усилена работа.

The Silent Generation (Тихото поколение):

Те са родени между 1924 и 1945г. Поколението е наричано още „строители на съвременния свят“. Това поколение е растяло в условията на война или следвоенно положение. Те се съсредоточавали върху кариерите си, а не върху активизма, откъдето идва и названието на поколението. Мъжете били изключително лоялни към работодателя си – често било цял живот да работят за един, а жените били домакини.

Baby Boomers (Бейби бумърите):

Те са родени между 1946 и 1964г. Името на поколението идва от огромната раждаемост в тези години. Това поколение израства чрез музиката си – Елвис, Бийтълс и т.н. Те са свободомислещи, активисти, борещи се за равенство. Появява се хипи движението. За разлика от родителите си, Бейби бумърите не целят да имат една постоянна работа, напротив, те често променят работните си позиции, кариерите и жилищата си.

Generation X (Поколението X):

Това поколение е родено между 1965 и 1980г. Те са деца обикновено на разведени работохолици, поради което са наричани още „MTV поколението“, защото са отгледани от музикалните телевизии. Интересуват ги екзистенциални теми, а не чак толкова кариерата и семейството.

Generation Y (Поколението Y):

Те са наричани още „Милениуми“. Родени са между 1980 и 1995г. Това поколение е свикнало с технологиите, предпочита ги пред реалния живот. Те са оптимисти, предпочитат формалното образование и класическите социални мрежи. Между него и следващото поколение – Поколение Z  съществуват много прилики, но и огромни различия.

Generation Z (Поколение Z):

Те са родени след 1995г.  За тях казват, че са „родени с компютърна мишка в ръка“ или, че са се „научили първо да използват технологиите, а после да четат“. Поколението Z е израснало с опасността от атентати, контратерористичните акции и Световната финансова криза, поради което тяхна основна черта е реализмът. Те изграждат лесно връзки във виртуалния свят, но в реалния много по-трудно завързват приятелства. Характерно за тях е, че са по-склонни да „зададат“ въпрос на Google, отколкото на близките и приятелите си.

Въпреки това, за тях комуникацията лице в лице е изключително важна и я предпочитат особено в професионалната си общност, сочи изследване на Randstad USA. Според MarketingProfs 51%  от тях предпочитат да комуникират очи в очи, 16% чрез имейли, 11% чрез чатове, а останалите използват всички начини.

Според изследване, за поколение Z е много по-важно у дома да има бърз интернет, отколкото топла вода. Те се информират едновременно от 5 екрана (за разлика от поколение Y, които използват само 2 или 3),  поради което още са наричани iGen.

Информирането едновременно от пет екрана води до това, че те са мултитаскъри. Те са способни да вършат много неща едновременно – да пишат доклад, да слушат музика, да проверяват банковия си статус и всичко това докато разговарят с някого. „iGen“ действат изключително бързо, поради което са и индивидуалисти. Те вярват в думите: „Ако искаш нещо да се свърши както трябва, по-добре го свърши сам.“ Това е и основна разлика с предните поколения, които предпочитат работата в екип.

Поколението Z страда от синдрома на дефицит на вниманието. Те са свикнали да получават нужната информация бързо и тя да е цветна, дигитална и мултимедийна. Именно нуждата от много информация за малко време води до тяхното предпочитате да гледат, вместо да четат. Когато обаче им  се наложи, те лесно се разконцентрират, фокусирани са само за 8 секунди.

Друга основна характеристика на „iGen“ е това, че те предпочитат дистанционната работа. За тях моделът на работен ден от 9 до 5 е отживелица. Те измерват дължината му с количество приключени задачи. Следователно, те са изключително продуктивни, защото се справят много бързо.

Поколението Z търси възможности за развитие и работа, в която вижда смисъл, за хората от това поколение заплатата не е най-важното. В този смисъл те са и едни бунтари с кауза. Според изследване, хората, родени след 1995, ще сменят 15 жилища, 6 кариери и 17 работни места през целия си живот. Те са истински номади, които търсят смисъл на дейността си, а не само материална изгода.

От гледна точка на образованието поколение Z не е привърженик на класическото образование. Те предпочитат да пишат на смартфон или лаптоп, а не на хартия, поради което и почеркът им е много грозен. „iGen“ не вярва в ползите от класическото университетско образование, защото то е скъпо и често неефективно. Въпреки това то е готово да учи и да се развива през целия си живот. За представителите на поколението дигиталното образование и практическите обучения са много по- атрактивни.

Поколение Z не обича да споделя много от личния си живот, въпреки че е израснало със социалните мрежи. Класически пример за сравнение между двете поколения – Y и Z е това, че първото предпочита Facebook, където споделената информация е на практика вечна, докато „iGen“ предпочита Snapchat, където информацията е достъпна само за 24 часа.

Друга интересна характеристика на „iGen“ е „вграденият им АдБлок“. Те  до толкова са свикнали с традиционните реклами, че не им обръщат внимание и на практика са  невъзможна цел на маркетинг и ПР специалистите. Ето защо, според редица изследвания, единственият правилен маркетингов подход към това поколение, е чрез инфлуенсъри.

В бъдещето Поколение Z трябва да се справи с проблемите, с които предишните не успяха, а именно: глобалното затопляне, лесният достъп до оръжия, затлъстяването и многото време, прекарано пред екраните.

Въпреки критиките към родените след 1995г. и огромните проблеми, стоящи пред тях, „iGen“ ще успее да промени света, защото те не са лесно манипулируеми, защото те са първите, които не са ксенофоби и защото са първите, които създават сами собствения си свят, ценности и култура.

РаZличните, поколение Z през техните думи:

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Стажанти на "Под Моста"Уравнението, което дори Айнщайн не би се наел да реши07.07.2016

Още от Под Моста

Никол ПанковаВечните прераждания на “Драконът” и на варненската театрална сценаТеатър