Образование

Поколението Z – Z като РаZличен

27.11.2018

Кое е поколението Z? Какво е то в сравнение с останалите и как то ще промени света?

Различията между поколенията и техните специфични характеристики зависят от особеностите на социалните и политически проблеми, с които израстват. Обикновено разликите между отделните поколения е в рамките на 20 години. В момента, в съвременния свят живеят шест различни поколения. Ето кратка информация за всяко едно от тях, с която са известни и приемани в световен мащаб:

The Greatest Generation:

Те са родени между 1901 и 1924г. В ранното си детство са преживели Първата световна война, а в зрелия си живот – Втората световна, Голямата депресия и пр. Тези събития развиват у тях чувството за работа в екип, дисциплинираност и усилена работа.

The Silent Generation (Тихото поколение):

Те са родени между 1924 и 1945г. Поколението е наричано още „строители на съвременния свят“. Това поколение е растяло в условията на война или следвоенно положение. Те се съсредоточавали върху кариерите си, а не върху активизма, откъдето идва и названието на поколението. Мъжете били изключително лоялни към работодателя си – често било цял живот да работят за един, а жените били домакини.

Baby Boomers (Бейби бумърите):

Те са родени между 1946 и 1964г. Името на поколението идва от огромната раждаемост в тези години. Това поколение израства чрез музиката си – Елвис, Бийтълс и т.н. Те са свободомислещи, активисти, борещи се за равенство. Появява се хипи движението. За разлика от родителите си, Бейби бумърите не целят да имат една постоянна работа, напротив, те често променят работните си позиции, кариерите и жилищата си.

Generation X (Поколението X):

Това поколение е родено между 1965 и 1980г. Те са деца обикновено на разведени работохолици, поради което са наричани още „MTV поколението“, защото са отгледани от музикалните телевизии. Интересуват ги екзистенциални теми, а не чак толкова кариерата и семейството.

Generation Y (Поколението Y):

Те са наричани още „Милениуми“. Родени са между 1980 и 1995г. Това поколение е свикнало с технологиите, предпочита ги пред реалния живот. Те са оптимисти, предпочитат формалното образование и класическите социални мрежи. Между него и следващото поколение – Поколение Z  съществуват много прилики, но и огромни различия.

Generation Z (Поколение Z):

Те са родени след 1995г.  За тях казват, че са „родени с компютърна мишка в ръка“ или, че са се „научили първо да използват технологиите, а после да четат“. Поколението Z е израснало с опасността от атентати, контратерористичните акции и Световната финансова криза, поради което тяхна основна черта е реализмът. Те изграждат лесно връзки във виртуалния свят, но в реалния много по-трудно завързват приятелства. Характерно за тях е, че са по-склонни да „зададат“ въпрос на Google, отколкото на близките и приятелите си.

Въпреки това, за тях комуникацията лице в лице е изключително важна и я предпочитат особено в професионалната си общност, сочи изследване на Randstad USA. Според MarketingProfs 51%  от тях предпочитат да комуникират очи в очи, 16% чрез имейли, 11% чрез чатове, а останалите използват всички начини.

Според изследване, за поколение Z е много по-важно у дома да има бърз интернет, отколкото топла вода. Те се информират едновременно от 5 екрана (за разлика от поколение Y, които използват само 2 или 3),  поради което още са наричани iGen.

Информирането едновременно от пет екрана води до това, че те са мултитаскъри. Те са способни да вършат много неща едновременно – да пишат доклад, да слушат музика, да проверяват банковия си статус и всичко това докато разговарят с някого. „iGen“ действат изключително бързо, поради което са и индивидуалисти. Те вярват в думите: „Ако искаш нещо да се свърши както трябва, по-добре го свърши сам.“ Това е и основна разлика с предните поколения, които предпочитат работата в екип.

Поколението Z страда от синдрома на дефицит на вниманието. Те са свикнали да получават нужната информация бързо и тя да е цветна, дигитална и мултимедийна. Именно нуждата от много информация за малко време води до тяхното предпочитате да гледат, вместо да четат. Когато обаче им  се наложи, те лесно се разконцентрират, фокусирани са само за 8 секунди.

Друга основна характеристика на „iGen“ е това, че те предпочитат дистанционната работа. За тях моделът на работен ден от 9 до 5 е отживелица. Те измерват дължината му с количество приключени задачи. Следователно, те са изключително продуктивни, защото се справят много бързо.

Поколението Z търси възможности за развитие и работа, в която вижда смисъл, за хората от това поколение заплатата не е най-важното. В този смисъл те са и едни бунтари с кауза. Според изследване, хората, родени след 1995, ще сменят 15 жилища, 6 кариери и 17 работни места през целия си живот. Те са истински номади, които търсят смисъл на дейността си, а не само материална изгода.

От гледна точка на образованието поколение Z не е привърженик на класическото образование. Те предпочитат да пишат на смартфон или лаптоп, а не на хартия, поради което и почеркът им е много грозен. „iGen“ не вярва в ползите от класическото университетско образование, защото то е скъпо и често неефективно. Въпреки това то е готово да учи и да се развива през целия си живот. За представителите на поколението дигиталното образование и практическите обучения са много по- атрактивни.

Поколение Z не обича да споделя много от личния си живот, въпреки че е израснало със социалните мрежи. Класически пример за сравнение между двете поколения – Y и Z е това, че първото предпочита Facebook, където споделената информация е на практика вечна, докато „iGen“ предпочита Snapchat, където информацията е достъпна само за 24 часа.

Друга интересна характеристика на „iGen“ е „вграденият им АдБлок“. Те  до толкова са свикнали с традиционните реклами, че не им обръщат внимание и на практика са  невъзможна цел на маркетинг и ПР специалистите. Ето защо, според редица изследвания, единственият правилен маркетингов подход към това поколение, е чрез инфлуенсъри.

В бъдещето Поколение Z трябва да се справи с проблемите, с които предишните не успяха, а именно: глобалното затопляне, лесният достъп до оръжия, затлъстяването и многото време, прекарано пред екраните.

Въпреки критиките към родените след 1995г. и огромните проблеми, стоящи пред тях, „iGen“ ще успее да промени света, защото те не са лесно манипулируеми, защото те са първите, които не са ксенофоби и защото са първите, които създават сами собствения си свят, ценности и култура.

РаZличните, поколение Z през техните думи:

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Стажанти на "Под Моста"Уравнението, което дори Айнщайн не би се наел да реши07.07.2016

Още от Под Моста

Боян СимеоновКак отидох в Исландия с палатка, но спах в колатаLIFE