LIFE

Символът на мира, роден от диктатура – Volkswagen Beetle

03.09.2019

Едва ли някога предците ни са щели да се мислят, че ще тъгуваме по нещо, дошло на белия свят заради национал-социализма. Но се оказва, че един от неговите продукти получава нов живот след Втората световна война и дори става един от символите на мира и любовта, независимо, че заводът му е използван за военни цели и дори в него са изпращани хора на принудителен труд. Но как в своята сложна история Volkswagen Beetle се превръща в световен феномен и защо вече няма да се произвежда?

Развитието на съвременния автомобилен пазар, колкото налага иновативни тенденции, толкова и унищожава автомобилните икони в поп културата. Наводнението от нови градски всъдеходи – SUV, промени вкусовете на потребителите и понижи интереса към малките, практични и симпатични буболечки като Фолксваген Бийтъл (Бръмбар; Костенурка).

От тази година Volkswagen спря модел, запомнен повече заради присъствието си в градската култура, отколкото заради поведението си на пътя. Германците са счели, че е ненужно да се борят за популяризирането на модерните вариации на Бръмбара в среда, в която отдавна се търсят предимно големи коли.

Така дойде краят на Бийтъла. Една легенда се сбогува с нас и преминава трайно в спомените ни. Честно казано така е и по-добре. Последните две генерации от 1997 и 2011 г. нямат нищо общо по дух с оригиналния модел. Взаимствали са единствено формата, която обаче не е достатъчна, за да бъдат запленени сърцата на верните почитатели на модела. Те си търсят оригинала – малката, практична, надеждна, симпатична и готина буболечка. А не модерната версия, бореща се за внимание там, където няма и да го открие, която е просто блед вариант на нещо, което е било велико. Затова и без SUV автомобилите краят на новия Бийтъл, който е и непрактичен, беше предизвестен.

Белият Фолксваген Бийтъл отзад е продаден за 23 000 долара през 1986 г.

Факт е обаче, че задачите на новите генерации беше трудна. Те трябваше да наследят най-продавания автомобил в света – 21 529 464 бройки. Освен това оригиналният Бийтъл влезе в множество филми и книги, превърна се в символ на мира и контракултурата , заедно с легендарния хипи бус на Фолксваген. Върху него многобройни артисти упражняваха уменията си и създадоха запомнящи се творби, най-често обвързани с тогавашната хипи култура. На корицата на известния албум на Бийтълс Аби Роуд от 1969 г. е хваната и една Костенурка на Фолксваген, чиито регистрационни номера са крадени после неколкократно, а през 1986 г. колата е продадена на търг за 23 000 долара. Днес тя се намира в музея на Фолксваген във Волфсбург. Няма как да бъде лесно на новите генерации да са това, което е бил оригиналът, понеже с тях Фолксваген цели да бъдат хем модерни, хем да носят духа на отминала епоха, която отдавна е затворила вратите си за нови символи. Все едно безжичните слушалки да са символ на вариететата.

Днес обаче можеше и да нямаме Бръмбара, ако не беше желанието на човека, предизвикал Втората световна война, германците да имат достъпен народен автомобил. В началото на 30-те години един на всеки 50 германеца притежава автомобил и това е трябвало да се промени. Хитлер дава зелена светлина на дългогодишен проект на Фердинанд Порше за евтина кола, който се оказва най-евтиният и най-надеждният.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Боян СимеоновКак плакатите се превърнаха в изкуство05.08.2019

Още от Под Моста

Деница Димитрова„Портретът на Дориан Грей“ – ефектно гмуркане в бездната на човешката душаТеатър