„Закрилникът” намира Дензъл Уошингтън в страхотна форма

28.09.2014

featuredphotoЛетният филмов сезон най-после завърши и този конкретен автор не може да каже, че беше особено впечатлен. Да, „Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще” и „На ръба на утрешния ден” бяха два страхотни филма, но след 2012-а и 2013-а, лятото на 2014-а година беше леко разочароващо. Но няма как да е другояче, когато най-обсъжданите неща за сезона са говорещото дърво Вин Дизел, мутиралият енот Брадли Купър и костенурката нинджа Джони Ноксвил.

Ако ви е харесал този филм – вижте статията на същия автор „10-те най-добри блокблъстъра на 2014 г.“ 🙂

Жалко е, но предвид предстоящата, изпълнена с хитове 2015-а година, трябва да се примирим с този факт и да гледаме с оптимизъм напред. И „Закрилникът”, който събира режисьора Антоан Фукуа и носителя на „Оскар” Дензел Уошингтън за първи път след знаменития им „Тренировъчен ден”, ни дава тази нужна доза оптимизъм с пълни шепи.
photo2Вече изминалото лято е сезонът на блокбъстърите, но тази година не видяхме по киносалоните нито един чист екшън филм без комиксови или научнофантастични елементи, който да може да стъпи дори на малкия пръст на „Закрилника”. Това е печална констатация за отминалия летен сезон, но радостен факт за новия филм по кината у нас, тъй като той преоткрива партньорството между Фукуа и Уошингтън все така работещо на отлично ниво.

Сюжетът на филма е концентриран около Робърт МакКол – мъж малко над средната възраст, с неясно минало, който живее сам и работи скучна работа в Бостън, Масачузетс. Дори само заради факта, че в ролята се превъплъщава забележителният Дензъл Уошингтън, трябва да Ви е пределно ясно, че персонажът далеч не е толкова невзрачен, колкото изглежда. МакКол притежава широк набор от смъртоносни умения, придобити като полеви агент на ЦРУ, които тайно пуска в действие, когато спокойният му живот го срещне с очевидна несправедливост.
photo3Уошингтън се потапя в ролята на МакКол с пословично хладнокръвие, спокойствие и мъжественост, каквито всички знаем, че може да излъчва ненатрапчиво и безпроблемно, когато си пожелае. Според някои мои колеги отвъд океана далеч не е изключено главната роля в „Закрилника” да му донесе поредна номинация за „Оскар”. По мое мнение превъплъщението е превъзходно, но е твърде различно от самоналожените стандарти на американската Академия, за да бъде отличено с номинация.

Но това няма никакво значение, тъй като ролята на Уошингтън си остава безупречно изпълнена. Робърт МакКол е най-неуязвимият екшън герой, който сме виждали на големия екран от доста, доста години насам. От една страна, това носи носталгичния привкус на добрите стари екшън филми от 80-те и 90-те години. От друга страна, тук тази неуязвимост не е натрапена с изтъркани музикални фонове или още по-изтъркани полукомични реплики. Вместо това, налице е патентованият стил на Антоан Фукуа – мрачен и брутален, но дълбоко задушевен; зрелищен и красив, но максимално реалистичен.
photo4„Закрилникът” е адаптация на американския телевизионен сериал със същото име от 80-те години и завършекът му в действителност оставя вратата отворена за бъдещи продължения. По този параграф филмът много прилича на история за произхода на супергерой и е взаимствал много от „Батман в началото” на Кристофър Нолан в тонално и стилистично отношение. Но това по никакъв начин не прави „Закрилника” по-детински или по-нереален. Не и когато Дензъл Уошингтън пробожда глави с градински ножици и вероятно кара Куентин Тарантино да потръпва от удоволствие. Да, филмът е със съответстващия си рейтинг и не спестява никому бруталност, но не я хиперболизира, нито я възвеличава – тя е там като катализатор на реалистичната атмосфера.

Интересно е да се види тенденцията в Холивуд към това екшън ролите да бъдат поверявани на актьори около и над средната възраст. Далечни са вече времената, когато захаросани красавци като Том Круз или Лоренцо Ламас спасяваха света. В днешно време актьорът в такава роля трябва да внушава тежест, познание и голям опит, за да се превъплъти убедително и да се хареса на аудиторията. В рамките на около месец по киносалоните ще видим в такива роли Дензъл Уошингтън, Пиърс Броснан и Лиам Нийсън – все сериозни, отлично тренирани актьори около 60-годишна възраст. Май е време Чанинг Тейтъм да стегне екшън мускулите си и да отсрами младото поколение.
Поддържащият състав на „Закрилника” също се отличава с класа и качества. Клоуи Грейс Морец напомня на Джоди Фостър от „Шофьор на такси” в ролята на млада проститутка, чиито премеждия карат главния герой на Дензъл Уошингтън да излезе от самоналоженото си тихо изгнание. Човек може само да съжалява, че ролята й не е по-широка. Мартон Цокас прави класическо превъплъщение като садистичен убиец на руската мафия, който използва корумпирани американски наемници като пионки във войната си срещу Уошингтън и така хитро успява да избегне обичайните обвинения в стереотипизирано илюстриране на руските престъпници в американски екшъни. Бил Пулман и носителката на „Оскар” Мелиса Лео правят кратки, но запомнящи се появи.

Задължително трябва да бъде похвален и саундтракът, дело на Хари Грегсън-Уилямс. Премерен и ритмичен, досущ като главния герой на филма, музикалният фон остава далеч от ненужната епична бомбастичност на много други саундтракове и изпълнява функцията си безупречно. Финалната сцена в склада е съвършено единство между музика, звуци и картина.
photo6Но в крайна сметка „Закрилникът” си остава шоуто на Дензъл Уошингтън и Антоан Фукуа. Последният оперира зад камерата, въплъщавайки познатия си стил във всеки кадър от филма. Действието е динамично и зрелищно, но ясно пояснено и изпъстрено с прекрасни литературни препратки, въведени във филма чрез склоността на главния герой към четене на книги и размишления. Уошингтън пък демонстрира перфектния си актьорски самоконтрол и бездънния си резерв от студенина, чар и класическа звездна мъжественост. Човек може само да очаква продължението с голямо нетърпение.

Наше ревю за „Не казвай сбогом“ – вижте тук 🙂

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Георги Петров'The Great Wall'/„Великата стена“ с Мат Деймън - филмово ревю01.02.2017

Още от Под Моста

Под МостаВаружан Восганян представя романа си „Децата на войната“ в Пловдив и СофияЛитература