5 събития, оформили американската попкултура

16.01.2018

Наскоро в България излезе отличения с „Пулицър” роман „Невероятните приключения на Кавалиър и Клей” на Майкъл Шейбон, издаден от партньорите ни „Еднорог”. Вдъхновени от този невероятен и знаков за американската литература роман, ние решихме да напишем тази статия, пълна с препратки към темите на книгата.

Действието на книгата се развива в периода между края на 30-те и началото на 50-те години на XX-ти век. Това е време на сериозен културен кипеж, въпреки надвисналата сянка на войната или може би точно заради нея. Майкъл Шейбон рисува ярко популярните за епохата джаз и суинг соарета, неповторимата атмосфера на баровете в центъра на Ню Йорк, истерията след премиерата на филма на Орсън Уелс „Гражданинът Кейн” и масовото увлечение по творчеството и личността на Салвадор Дали. Той описва един свят на обемистите мъжки костюми с подплънки на раменете, които днес помним главно от ранните гангстерски филми и патриотичния американски кич, вдъхновен от Втората световна война.

За да разберем защо Невероятните приключения на Кавалиър и Клей” влиза в графата на големи съвременни американски романи, трябва да надникнем по-детайлно в основните тенденции и събития, белязали трайно американската поп култура и създаващи част от неповторимата атмосфера на книгата.

В период като този някои събития надрастват своето време. Наследството им – в повечето случаи напълно неочаквано – изменя облика на съвременната култура и често чертае път, изненадващ дори футуристите. Запознайте се с 5 ключови събития от предвоенната история на Америка, когато единственото сигурно нещо е била промяната.

Западният комикс

Измисленият от Майкъл Шейбон комис „Escapist“, вдъхновен от Худини и участващ в книгата „Невероятните приключения на Кавалиър и Клей”

Днес наричаме 30-те „златната ера на западното комикс изкуство“. Именно през този период са положени, макар и несъзнателно, основите на модерната комикс индустрия. Но за неговите съвременници историите в картинки са просто ново семейно развлечение, прескочило от книжарниците във вестникарските страници.

Нали сте чували как се подиграват на Супермен, че носи бельото си върху панталоните? Е, именно тази култова визия превръща сина на Криптон в световен попкултурен феномен. Появата на Супермен и Батман в периода 1938-1939 г. проправя пътя за цял един жанр, доминиращ в комиксите и до днес. Нещо повече, историите за двамата герои бързо напускат страниците на собствените си издания и намират място в печата и радиото, разказващи на свой ред ежедневно приключенията им на милиони американци. През следващото десетилетие Батман и Супермен са единствените попкултурни икони, преодоляващи всички културни, етнически и социални граници в своята разпознаваемост. Популярността им играе жизнена роля в израстването на издателство DC до корпоративния гигант, който познаваме днес. Израстване, започнало с публикуването на New Fun Comics #1 през 1935 г.

С избухването на Втората световна война почти всички развлекателни индустрии претърпяват жестоки загуби, а в най-добрия случай изпитват сериозни затруднения. Комиксите не са изключение. Хартията бързо се превръща в ценна суровина, използвана при направата на експлозиви и заряди, което довежда до рециклирането на стотици хиляди комикси. На пръв поглед маловажни, тези събития предначертават развитието на колекционерския пазар. Само за пример – изданието на Action Comics #1, въвеждащо героя на Супермен, днес се оценява на 2,1 млн. долара за всяка от под стоте оцелели бройки.

Но устремът, набран през 30-те, все пак успял да избута комиксите до фронтовата линия на войната. Близо 30% от четивата, изпращани на войниците, били комикси. Това скоро се превърнало в ефективно средство за пропаганда и повдигане на духа, като за пример можем да посочим появата на Капитан Америка – герой, въплъщаващ непреходния блясък на американския идеал за справедливост и чест. Така другото голямо комикс издателство, Marvel Publishing, прокарва собствена пътека към успеха, донесъл му през следващите десетилетия зашеметяваща популярност. Нужно е само да се отбиете в близкото кино, за да се уверите в това.

Печатната реклама

Понеделник не винаги е бил най-тежкият ден от седмицата. На 24 октомври 1929 г. (станал известен по-късно като „Черния четвъртък“) светът става свидетел на краха на Уолстрийт, дал началото на Голямата депресия. Свръхпроизводителността най-накрая казва тежката си дума и стойността на акциите спада рязко. Последвалият ефект помита всички индустрии, като не пропуска и рекламния бизнес в печатните издания. Количеството на рекламните публикации намалява, а бизнесът започва да залага повече на текст, отколкото на по-скъпите илюстрации.

Този принцип се преобръща през 40-те, когато печатната реклама започва да залага повече на изображения и лозунги, подкрепени с подобрена употреба на негативно пространство. Поне в случаите, когато е имало какво да се рекламира… С включването на САЩ във войната, продукти като гумата и горивото започнали да се използват почти изключително за военни цели. Това силно ощетява автомобилостроенето и производството на електроуреди за бита, но накарало рекламните агенции да обърнат внимание на нещо много важно – жените.

Докато по-голямата част от мъжкото население воювало на фронта, жените поели нелеката задача да се грижат за дома и всичко, с което той трябва да бъде снабден. За агенциите това бил сигнал да вникнат по-дълбоко в женската потребителска психология и да опознаят по-добре новите си клиенти. Това на свой ред довело до включване на все повече жени в творческия процес, а с времето и до пълното им вербуване от рекламния бизнес. Тенденцията набрала такава популярност, че обвързала в исторически план индустрията и нежния пол и превърнала маркетинга в предпочитана сфера за неговото развитие – към 2017 г. близо 59% от работните места в маркетинга се заемат от жени.

Малко по-рано се случило друго важно събитие, променило бъдещето на печатната реклама. През 1939 г. компанията за сапуни Woodbury използвала голота за рекламни цели. Съвсем скоро сред знаменитостите станало популярно да излагат телата си на показ с рекламна цел и това бързо пренаписало правилата за козметичната и модната индустрия. Както виждаме, тенденцията се е запазила и днес.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Под Моста10 книги, които да ни стоплят през капризния февруари04.02.2019

Още от Под Моста

Деница Димитрова„Когато гръм удари, как ехото заглъхва“ или страстите Яворови в Народния театърТеатър