Бен Афлек – противоречивата история на най-автентичния Батман в киното

10.04.2016

През 2003 година излиза комиксовата адаптация ‘Daredevil’/„Дявол на доброто“, която също е посрещната противоречиво от експерти и фенове. По скромното мнение на автора на текущия текст филмът се превръща в обект на много безкрайно незаслужени критики и всъщност изпреварва духа на времето си с мрачния си тон и криминалния си сюжет. Афлек се справя безпогрешно с ролята на Мат Мърдок, а с фантастични поддържащи роли в лентата се отчитат Колин Фарел и Майкъл Кларк Дънкан, които вдъхват нов живот на съответните си персонажи дори по страниците на последвалите комикси с тяхно участие. Реалистичната тематика, напълно основателната претенция за драма и приземеният визуален тон обаче очевидно са сметнати за неподходящи за комиксова адаптация в момент от филмовата история, в който еталонът за жанра е ‘Spider-Man’/„Спайдър-Мен“ на Сам Рейми, а ‘Batman Begins’/„Батман в началото“ е само недоразвита идея в гениалния ум на Кристофър Нолан. Неадекватните отзиви за „Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта“ ме карат да се зачудя колко път всъщност сме изминали оттогава досега във възприятието на комиксови адаптации, но както казах в началото на текста, това е предмет за съвсем друг текст.

Бен Афлек в ролята на Мат Мърдок/Деърдевъл; Снимка: ScienceFiction.com
Бен Афлек в ролята на Мат Мърдок/Деърдевъл; Снимка: ScienceFiction.com

Кариерата на Афлек продължава стремглавия си ход надолу, след като 2003 и 2004 година му донасят още гръмотевичните провали ‘Gigli’/„Трудна свалка“, ‘Jersey Girl’/„Момиче от Джърси“ и ‘Paycheck’/„Заплащането“. Също както за триумфа на „Добрият Уил Хънтинг“, за пълната липса на художествени качества в тези заглавия е изписано достатъчно. Като съвестен автор не намирам за нужно да ги споменавам повече, за да не будя читателското любопитство към тях. В две от тях Афлек дели екрана с Дженифър Лопес, но техният пълен провал и неотслабващият натиск от страна на таблоидите върху личния им живот разделя любимата двойка на Холивуд „Бенифър“ през януари 2004 година.

Около година почивка помага на Афлек да си върне фокуса в актьорската кариера и да намери нова подходяща партньорка в живота в лицето на Дженифър Гарнър. През 2005 година той получава номинация за „Златен глобус“ за поддържаща мъжка роля за превъплъщението си като актьора Джордж Рийвс в биографичния филм ‘Hollywoodland’/„Холивудленд“. Множество критици аплодират нюансираната му и многопластова роля, като отбелязват, че на този етап от кариерата му твърде много хора са го отписали като актьор прекалено рано.

Бен Афлек в ролята на Джордж Рийвс в "Холивудленд"; Снимка: AMCTVAsia.COM
Бен Афлек в ролята на Джордж Рийвс в „Холивудленд“; Снимка: AMCTVAsia.com

През 2007 година Афлек прави режисьорския си дебют с филма ‘Gone Baby Gone’/„Жертва на спасение“. Криминалният трилър по романа на Денис Лихейн, автор на други фикционални мистерии като ‘Mystic River’/„Реката на тайните“ и ‘Shutter Island’/„Злокобен остров“, адаптирани на големия екран от легенди като Клинт Истууд и Мартин Скорсезе, е посрещнат с категорично критическо одобрение. Ролите във филма играят Кейси Афлек, Мишел Монаган, Ед Харис и Морган Фрийман. Лентата прави чудесен портрет на обстановката и жителите на Южен Бостън, докато действието предоставя на зрителите напрегната драматична история с отлични представяния на забележителните актьори в ролите.

В паузата преди следващия си режисьорски проект Бен Афлек записва роли в комедиите ‘He’s Just Not That Into You’/„Той не си пада по теб“ и ‘Extract’/„Екстракт“, както и в драмата ‘The Company Men’/„Кариеристът“ и политическия трилър ‘State of Play’/„Правилата на играта“. Отличните финансови постъпления компенсират за противоречивите отзиви спрямо първия от изброените четири филма, докато останалите три донасят на Афлек още и още похвали от критиците. Много от тях посочват видимо подобрения подбор на роли от страна на актьора, който вече често отличават за това, че играе персонажи, „сякаш написани за него“.

‘The Town’/„Градът“ през 2010 година връща Афлек в режисьорския стол и по улиците на Бостън, отново за радост на критиците. Този път той играе и главната роля в новия си криминален трилър, който отново адаптира за големия екран книга – този път ‘Prince of Thieves’/„Принцът на крадците“ на Чък Хоган. „Градът“ се отличава с по-компактен сценарий и по-динамично действие от предишния режисьорски проект на Афлек, като в края на действието си му дава възможност да покаже и таланта си в режисурата на екшън сцени. Интригата отново е несекваща през целия филм и предоставя на отлични актьори възможността да блеснат на екрана. Самият Афлек се отдава напълно на ролята си на престъпник в края на криминалната си кариера и засвидетелства пред камерата фантастична физика и страхотно присъствие. Сред останалите актьори личат имената на Ребека Хол, Блейк Лайвли, Крис Купър и Джон Хам, но над всички застава страхотният Джереми Ренър с ролята си на опасен психопат, за която получава и номинация за „Оскар“.

Продължава на следващата страница

1|2|3|4Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Деница ДимитроваКакво обещава есенният киноекран през 2017?22.09.2017

Още от Под Моста

Боян Симеонов5 албума от септември, които трябва да слушатеМузика