Мисия учител – Биляна Асеновска и „Заедно в час“

06.02.2016

Биляна Асеновска е учител вече 7 години. Избира да стане част от „Заедно в час“ и днес е възпитател в сборна група в училището в с. Брестница (област Ловеч). Да бъде учител е нейна мисия, въпреки предизвикателствата. А позитивизмът е впечатляващ!

Carousel

ПМ: Как стана част от „Заедно в час“?

Аз съм учител отпреди да стана част от общността на „Заедно в час“. Преди 7 години бях учител по английски език. Родом съм от Койнаре, това е градче до Червен бряг, а бях учител в с. Глава – едно селце на 5 км от Койнаре. За „Заедно в час“ научих от един мой приятел, който ми разказа за програмата.

Когато се запознах с визията на „Заедно в час“, открих, че тя изключително много съвпада с моите ценности, с начина, по който аз работя с децата. Изключително ми допадна това, че целта на „Заедно в час“ е всъщност всички деца в България да имат равен достъп до образование независимо от техния произход, социален статус, месторождение. Това е, върху което аз съм се фокусирала през последните години и това е причината, поради която пожелах да кандидатствам в „Заедно в час“ и в момента съм възпитател в с. Брестница на сборна група от 3-ти и 4-ти клас. В селцето живеят около 1200 човека, общинският център е Луковит, но е в близост до град Ябланица. Населението е предимно от ромски произход, учениците в училище също – има само едно българче в цялото училище. Живеят в изключително лоши битови условия. Бедността в този край е много голяма. Няма къде да работят родителите им, а семействата са многочленни.

ПМ: И все пак ти си била учител и преди, с какво те привлякоха ценностите на „Заедно в час“?

„Заедно в час“ ме привлече със своята визия. Като учител аз съм работила и с други неправителствени организации като Центъра за междуетнически диалог и толерантност, „Амалипе“, в предишното ми училище. С тях сме организирали различни събития за децата, неща, които са интересни за тях като СИП по ромски фолклор, който съм им водила. Виждам, че това им е интересно. Много неща съм научила от обученията си в „Амалипе“ и виждам, че всяка една неправителствена организация, която работи за по-качественото образование на българските деца, може да бъде от полза за работата на всеки един учител. Преди да бъда част от „Заедно в час“, аз гледах на програмата именно по този начин – като на някакъв партньор в моята работа, в моята мисия.DSC02585 (1)

Сега, когато съм част от общността, аз намирам огромна подкрепа. Самата организация на фондацията е изключително подкрепяща за учителите там, където те са изпратени. Обучението, което те организират, е на изключително високо ниво и дава огромен принос след това в работата ти като учител. След обучението, което преминаваш през лятото, ти влизаш подготвен в класната си стая на 100% с всичко, което ти е необходимо, за да можеш да посрещнеш нуждите на децата, при които отиваш. Смятам, че „Заедно в час“ ми е дало много в работата, която работя в момента. Дори съвсем практически, на лятната академия за първи път видях точно такъв тип деца, с които се занимавам в момента. Ромите в България са различни групи и тази група, която е основно в този край не е представена в нашата община в Койнаре, и аз не бях виждала такива деца. И досега усещам изключителна подкрепа в работата си на ежедневно ниво.

ПМ: Какви са амбициите на хората от едно толкова малко селце?

Не съм забелязала хората тук да имат някакви кой знае какви амбиции. Техните виждания общо взето се простират до там да има как да се изхранват, тъй като няма поминък и изхранването е изключително трудно.

ПМ: Как един учител може да повлияе, да им покаже, че има и нещо по-различно от малкото селце?

Според мен един учител може да повлияе изключително много. Един от моите девизи в живота е това, че за всяко едно нещо, за което не се говори, то никога не се случва. И знам, че начинът да имат друг живот, е да се говори за този проблем. И те не просто да ходят на училище, а да имат желание да ходят, да продължават образованието си и след 8-и клас, тъй като училището в Брестница е основно и един от най-големите проблеми тук е, че малък процент от децата продължават средно образование. А в университет още по-малко.

Продължава на следващата страница

1|2|3Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Под МостаЗаедно в образованието и „Заедно в час“ за успеха на всяко училище19.03.2019

Още от Под Моста

Калоян ГуглевВечните театрални постановки, които не омръзват на публикатаТеатър